Банкеръ Weekly

Пари и пазари

ЕВРОПА ГУБИ КОНКУРЕНТНАТА СИ МОЩ

Най-големите европейски икономики продължават да губят конкурентната си мощ, сочи последното проучване на Световния икономически форум. Великобритания, Германия, Испания и Франция са отстъпили част от позициите си за сметка на по-млади и напористи конкуренти. Класацията за 2005 г. отново се доминира от скандинавските държави. Начело е Финландия, която за трета поредна година остава най-конкурентното стопанство. Следват САЩ, Швеция, Дания и Тайван. Исландия и Норвегия също са в челната десятка (съответно седма и девета), както и Австралия (десета), която за първи път успява да се нареди сред десетте най-конкурентни държави в света. Индексът за конкурентноспособност на 117 стопанства Световният икономически форум изчислява след допитване до почти 11 хиляди бизнес лидери от целия свят. Той отчита широка гама от фактори, които влияят върху състоянието на икономиката, включително стабилна макроикономическа среда, качество на държавните институции и равнище на технологиите. Сред европейските държави най-конкурентна е Великобритания, която зае 13-то място (с три места под миналогодишната си класация). Германия е паднала от 13-та позиция през 2004 г. на 15-та през тази, Испания - от 23-та на 29-та, а Франция от 27-ма на 30-та. Италия запазва миналогодишното си класиране - на 47-мо място. Япония също изпадна от челната десятка и от девета позиция през миналата година се премести на 12-та през тази. Китай пък се класира на 49-то място (от 46-то през 2004 година). Сред бившите комунистически държави най-добро е класирането на Естония, която е двадесета. България е 58-ма (с едно място по-напред от миналата година) и оставя зад себе си Турция (66-та) и северната си съседка Румъния, която е 67-ма. Руската федерация е класирана на 75-то място - с пет места по-назад от миналата година. Държавата с най-ниски конкурентни възможности е Чад, която е класирана на последната 117-та позиция от 104-а през миналата година. Южна Африка е с най-големи конкурентни възможности в Африка и заема 42-ро място в общата класация.

Facebook logo
Бъдете с нас и във