Банкеръ Daily

Пари и пазари

Британската автоиндустирия ще губи по 50 000 паунда в минута при излизане без сделка

Автомобилната индустрия във Великобритания е била отписвана и преди, но сега е изправена пред най-голямото си предизвикателство от 70-те години насам, информира CNN.

Производството на автомобили в Обединеното кралство спадна с една пета през първата половина на годината и инвестициите спаднаха с 70%, тъй като производителите на автомобили харчат пари за планове за извънредни ситуации около Брексит, вместо за технологията, от която се нуждаят, за да преживеят промяната, преобразуваща глобалната индустрия.

Падането на световното търсене на автомобили означава по-малко работа за британските фабрики и за заетите 168 000 души, които работят в тях. Но британският тласък към излизане от ЕС също навреди на продукцията и струва стотици милиони долари.

Ужасните цифри на Асоциацията на автомобилните производители и търговци на Обединеното кралство идват дни след като изпълнителният директор на групата отправи остро предупреждение към премиера Борис Джонсън: Напускането на Европейския съюз без сделка на 31 октомври може да обрече британската автомобилна индустрия. "Брексит без сделка представлява екзистенциална заплаха за нашата индустрия", пише Майк Хоуз в писмо до новия премиер. „Ние сме силно интегрирани с Европа и Брексит без сделка би довел до огромни тарифни разходи и смущения, които биха застрашили производството“, добави той.

Производителите на автомобили вече са похарчили 300 милиона британски лири (365 милиона долара), за да смекчат рисковете от неправилно излизане, според Асоциацията. Това е три пъти повече от 90-те милиона паунда (110 милиона долара), които бяха инвестирани през първите шест месеца на годината. През последните години, годишните инвестиции възлизат на 2,7 милиарда британски лири (3,3 милиарда долара). "Днешните цифри са резултат от глобалната нестабилност, свързана с продължаващия страх от "Брексит без сделка"", казва Хоуз в изявление в сряда. "Този страх води до забавяне на инвестициите, тъй като стотици милиони паунда са отклонени ... пари, които биха били по-добре изразходвани за справяне с технологични и екологични предизвикателства."

Производството намалява 13 последователни месеца заради слабото търсене на ключови пазари и временните затваряния на фабрики, които бяха изтеглени напред в очакване на Брексит. Но това не е нищо в сравнение с смущения, които биха могли да бъдат причинени, ако Джонсън последва заплахата си да напусне Европейския съюз без сделка, прекратявайки безмитната търговия с пазар, който заема 57% от британския износ на автомобили. Това би разрушило веригите за доставки, от които зависят производителите на автомобили, ще прекъсне производството и ще ерозира маржовете на печалба, които вече са тънки като бръснач.

Според Асоциацията на автомобилните производители и търговци само тарифите биха стрували 4,5 милиарда британски лири (5,5 милиарда долара) годишно, а индустрията ще губи по 50 000 паунда (63 300 долара) в минута.

Индустрията беше подкрепена с една добра новина. Jaguar Land Rover, който е собственост на India Tata Motors, заяви по-рано този месец, че планира да направи нова гама от електрически превозни средства във Великобритания. Но това няма да е достатъчно, за да спаси индустрията от "лошия" Брексит. "Нуждаем се от споразумение с Европейския съюз, което осигурява безмитна и безпроблемна търговия", пише Хоуз в писмото си до премиера. "Брексит без сделка просто не е вариант."

Facebook logo
Бъдете с нас и във