Банкеръ Weekly

Пари и пазари

Битката на диамантите

Обеците със синтетични диаманти на Меган Маркъл.

Секторът за добив на естествени диаманти, чийто обем се оценява  на 17 млрд. щ. долара, е изправен пред сериозни изпитания. Основната заплаха идва от получените в лабораториите аналози, чийто дял от диамантения пазар засега е едва около пет процента. Но пък производството им нараства с по 15-20% годишно, по данни на консултантската фирма "Бейн".

За сметка на това при натуралните диаманти е регистриран спад на продажбите на по-дребните камъни. Световният лидер сред диамантените производители - "Де Беерс", обяви този месец, че през януари и февруари е продал скъпоценни камъни на обща стойност 900 млн. щ. долара, което е най-ниската им стойност от 2016-а, когато компанията започва да публикува данни. През януари цената на по-дребните диаманти е паднала до най-ниското си равнище от 2011-а, съобщава онлайн търговецът PolishedPrices.com. Което свали котировките на акциите на регистрираните на борсата производители на скъпоценната суровина - "Петра даймъндс" и "Маунтин провинс даймъндс".

Според пазарни играчи все повече бижутери констатират, че могат да получат лабораторно произведени диаманти с по-добро качество и цветове на същата цена като естествените. Индийските майстори пък, които режат и полират скъпоценните камъни, стават все по-предпазливи към натрупването на запаси от естествени диаманти заради растящото предлагане на изкуствени. Удар в сърцето на търговците нанесе и херцогинята на Съсекс - Меган Маркъл, която в началото на годината се появи с диамантени обеци, произведени от синтетични камъни. Накитът е дело на фирмата от Антверпен "Кимай", предлагаща химически идентични диаманти "без отрицателния социален и природен ефект" на добитите с човешка сила и машини скъпоценни камъни.

В допълнение, новата "порода" лабораторни производители на диаманти акцентират върху по-големите и по-ценни екземпляри. Например  фирмата от Сан Франциско - "Даймънд фаундри", подкрепяна от актьора Леонардо Ди Каприо (който се снима в пуснатия през 2006-а филм"Кървав диамант"), е констатирала растящо търсене на по-едрите пет-шест каратови камъни. Най-големият произведен от компанията 45-каратов диамант е за пръстен с цена от 250 хил. щ. долара по модел на дизайнера на "Епъл" - сър Джонатан Пол "Джони" Айв.

Производителите на естествени диаманти се кълнат, че не са обезпокоени. Йохан Диппенаар - главен изпълнителен директор на регистрираната в Лондон "Петра даймъндс", посочва, че лабораторните екземпляри са по-различен продукт за потребителите от естествените и че цените на последните са започнали да се стабилизират след период на свръхпредлагане. "Хората скоро ще осъзнаят, че ръчно направените диаманти са технология - казва Диппенаар. - Това е точно като първия им телевизор, който е струвал 1000 щ. долара - те трябва да са сигурни, че ако са търпеливи, ще могат след време да си го купят и за 300 долара. Защото технологията е състезание за най-ниската възможна цена."

"Де Беерс" също се опитва да се включи в екшъна и през миналата година пусна своя лабораторно произведена диамантена линия, наречена Lightbox. Но през миналия месец главният изпълнителен директор на 131-годишната компания Брус Клийвър отрече, че изкуствените камъни влияят на цените на естествените. Неговата версия е, че дребните диаманти са поевтинели заради прекалено голямото предлагане, от спада на индийската рупия и трудностите на индийските майстори, режещи и полиращи скъпоценните камъни, да си осигурят  достъп до финансиране. Повече от 90% от изкопаните в света естествени диаманти се обработват в Индия и се полират в град Сурат.

Изкуствените камъни се произвеждат по технология с високо налягане и висока температура или чрез нанасяне на пластове въглерод върху диамантено зрънце. През юли 2018-а щатската Федерална комисия по търговия разшири дефиницията на диамант, като включи и произведените в лаборатории камъни. Те - по оценка на анализатори на "Ю Би Ес", могат да достигнат до 2023-а 5% от световния пазар на диамантени бижута на стойност 5 млрд. щ. долара. Синтетичните екземпляри може да се окажат "значително препятствие пред ръста на търсенето на естествени камъни", коментираха през миналия месец банкерите и дадоха оценка "продавай" на ценните книжа на "Англо Америкън" и на втория по големина производител на диаманти - руския  "Алроса".

Що се отнася до "Даймънд фаундри", фирмата откри през януари офис в Китай и строи завод в Орегон, който ще произвежда диаманти с енергия от възобновяеми източници. Компанията цели да увеличи продукцията си от 100 хил. карата през 2018-а на 1 млн. карата до края на 2019-а. Всичките камъни ще бъдат изрязани и полирани в Щатите, цените през тази година ще скочат с 19 процента.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във