Банкеръ Weekly

Общество и политика

ЗАЩО НЕ И ЕДИННА ЛИСТА НА ДЕСНИЦАТА

Емануил Йорданов, заместник-председател на СДС, пред в БанкеръГ-н Йорданов, появиха се нови разнопосочни сигнали за коалирането на СДС преди изборите. Според Филип Димитров твърде възможно е на изборите десните да се явят с една или с две коалиции. Това означава ли, че е възможно десните партии да имат общи листи? - Към този момент ми се струва, че не е възможно да изключваме който и да е вариант. Все пак процесът на обединение започна. На срещата на 10 ноември между представителите на десните партии, които участваха, се проведе много коректен диалог. Обединихме се около няколко неща, които смятаме, че трябва да бъдат включени в нашите програми и програмни приоритети. По един съвсем естествен начин доверието между представителите на различните десни партии се увеличава, намират се общите теми и идеи, преодоляват се някои противоречия, натрупани от миналото. Пътят започва и аз съм оптимист за бъдещето. Ако непосредствено преди изборите се окаже, че ситуацията налага съставянето на единна листа, не мисля, че ще има някакъв проблем за това. Анализаторите, а също и някои от участниците в срещата очакваха да бъдат приети поне основните принципи на бъдещото хипотетично десноцентристко управление. Това не се случи - защо според вас?- В декларацията, която беше приета, има включен текст, в който се казва, че ние се стремим към общо управление след избори. Това съвсем категорично означава сигурна следизборна коалиция. Що се отнася до предизборните коалиции, аз не видях някоя от десните партии да има готовност за окончателен отговор. Добрият подход, според мен, е да се оформят две ядра - едното около СДС, а другото - прогнозираната коалиция ССД, БЗНС-НС и ВМРО. И вече към тях да се присъединяват останалите десни партии. Така че накрая да не останат хора, които да са изолирани от процеса. Имам предвид хора, които желаят дясното обединение. Има партии, които не желаят това и от тях не може да се очаква да се присъединят. Вие говорите за обединение, но след като някои десни партии няма да се присъединят към тези два центъра, не е ли това и вид разделение на дясното пространство?- Не мисля, че е разделение. Това, което може да се постави като цел при един подобен подход, е да се съберат повече гласове и да се увеличи мажоритарният елемент в изборите. Защото дори и при действащата сега пропорционална система, когато има оформени две ядра вдясно, хората ще могат много по-леко да направят своя избор. Всички знаят, че някои кандидати не са харесвани от хората в даден избирателен район. При това положение те спокойно биха могли да гласуват и за другата съставена листа. Особено когато предварително бъде заявено, че ние след изборите ще управляваме заедно. От това, което казахте, произлиза ли, че има промени в позицията на ръководството на СДС, която отстоява Надежда Михайлова - всяка партия да се яви на избори, за да се установи колко хора я подкрепят?- Аз не виждам противоречия в позициите. Все пак се говори за политически сили, които към настоящия момент могат да преодолеят сами четирипроцентовата бариера и за други партии, които нямат такива възможности. Когато говорим за вторите, нашият ангажимент е да намерим начин те да бъдат включени в изборния процес, да имат възможност да работят, да представят идеите си пред хората. Но е съвсем ясно, че когато има обединение между такива партии, водеща роля ще имат тези, които имат много по-голяма тежест в обществото.Защо на срещата се оказа невъзможно да се приеме по-конкретна критична оценка за настоящето управление, което да потвърди опозиционния статут на десницата? Дали това означава, че участниците са разделени в отношението си към НДСВ и ДПС?- Има различни нюанси в това отношение и всички ги знаят. Става въпрос за публично изразени позиции. Примерно Стефан Софиянски неведнъж е имал възможност да демонстрира доброто си отношение към сегашния министър-председател. Но дори и той на срещата на 10 ноември се присъедини към общата оценка. Що се отнася до СДС - когато правителството на Симеон Сакскобургготски навърши три години, ние дадохме доста обширна критична оценка. Когато говорим обаче за един документ, който обединява десните партии около това какво ние считаме за необходимо да се направи, е естествено в него акцент да не е оценката на сегашното управление. Ние сме били критични към правителството и ще бъдем такива. В същото време не мога да се съглася с тезата - това правителство е вредно за България и изгуби четири години. Особено при положение че имаме реализирано членство в НАТО, приключващи преговори за членство в ЕС и запазена макроикономическа стабилност. Естествено, това не може да ни накара да забравим големите проблеми, които съществуват - и в икономиката, и по отношение на сигурността, да не говорим за образование и култура, където положението е доста трагично.Знаете, че Стефан Софиянски от доста време казва, че ще подкрепи Симеон Сакскобургготски за втори мандат...След срещата на 10 ноември Стефан Софиянски и Надежда Михайлова участваха в сутрешния блок на Би Ти Ви. Там Стефан Софиянски изрази ясно мнението си, че е готов да подкрепи Надежда Михайлова за министър-председател. За Надежда Михайлова обаче това не е най-важният въпрос. Тя има готовността да поеме такава отговорност, но не поставя темата за това кой ще е министър-председател пред останалите теми. Вие отклонявате дискусията за личността на премиера в един евентуален десноцентристки кабинет, но вече се изразяват различни варианти. На основата на какви принципи трябва да бъде посочен министър-председателят от една подобна коалиция? - На този етап трябва да търсим по-висок изборен резултат и възможност за получаване на мандат за съставяне на правителство. Дори елементарната политическа логика предполага, че най-голямата политическа сила, която влиза в рамките на една следизборна коалиция, ще излъчи от своите среди министър-председателя. И съвсем естествено е това да бъде председателят на партията. Същото се случи и през 1997 година. Как бихте коментирали мнението на съветника на президента Димитър Иванов, че няма алтернатива на управлението на Симеон Сакскобургготски, защото на политическата писта по същество имало само един сериозен политически играч и това е НДСВ, а Симеон нямал конкуренция за следващ премиер? - Сериозният политически играч на последните местни избори спечели сериозно само в два областни центъра - Добрич и Кюстендил. Там кандидатите на НДСВ на втория тур бяха подкрепени и от нашите привърженици, защото се явяваха на балотаж срещу представители на БСП. Когато някой се опитва да говори за сериозния политически играч, хубаво е сериозно да се запознае с резултатите от последните избори. Вие си спомняте, че на последните местни избори СДС постигна сравнително добри резултати. И мисля, че на тази база не би трябвало да имаме някакви притеснения с представянето на НДСВ на изборите. Има сериозна разлика между местни и парламентарни избори... - Знам, че местните и парламентарните избори се различават. Но над 50% от населението живее в градове, които се управляват от кметове на СДС. Тоест тези хора като представители на СДС са подкрепени от доста висок брой избиратели. Трудно ми е да си представя, че човек, който е гласувал за кмета на СДС, за следващите избори ще пусне червената бюлетина. След като СДС не отиде на консултациите с представители на управляващите за бюджет 2005, означава ли това, че сте твърдо против неговото приемане? - Разбира се, че няма да подкрепим бюджета. Излишно е да се ходи на консултации, след като няма никакви идеи за промяна. На масата е сложен един бюджет, който ние не приемаме, и това, че бихме могли да разговаряме с Милен Велчев по темата, няма да промени позициите ни. Ако някой е искал сериозно да се правят консултации, би трябвало тези консултации да се проведат преди внасянето на закона за държавния бюджет в НС, за да може евентуално да има и някакъв теоретичен шанс една или друга позиция да бъде чута. В същото време не мисля, че нещо би се променило за България от това, че бюджет 2005 няма да бъде приет. Хората, които се занимават с тези въпроси, знаят, че ако това стане, през следващата година ще се разходват средства, равни на годишния бюджет за 2004 година, разделени по равно на дванайсет.Това не е ли по-лошият вариант? - Едва ли е чак толкова лош вариант. В крайна сметка дали ще е един, или друг лош бюджет - каква разлика. От БСП заявиха, че дори приемането на бюджета да мине, сериозните политически сили трябва да си направят равносметка и да поискат вот на недоверие на правителството. Вие какво мислите по този въпрос? - Трудно мога да се ангажирам с отговор на този въпрос поради ясни за много хора събития. СДС има 14 депутати в Народното събрание - нещо, което не отговаря на изборните резултати на партията. Но с 14 депутати вот на недоверие не може да бъде поискан. Що се отнася до БСП, те неведнъж са разсмивали хората с дейността си в парламента. Не мога да разбера за какъв вот на недоверие говорят, след като за три години и половина намериха сили веднъж да внесат вот на недоверие и той беше бутафорен. А към това може би трябва да се добави и че в един момент се прилепиха към вот на недоверие, внесен от СДС. БСП не е опозиция. Те имат своите представители във властта. Г-н Йорданов, според вас, като бивш вътрешен министър, на какво се дължи нарасналото напрежение между министъра на вътрешните работи Георги Петканов и главния секретар на МВР ген. Бойко Борисов? - Конфликтът не е труднообясним. Става въпрос за хора, които разполагат със сериозна власт и в същото време нямат нищо, което да ги свързва. Те дори нямат общи идеи, имат лош контакт помежду си, което допълнително усложнява проблемите. Очевидно е и че министър-председателят не се е наел да се намеси по някакъв начин в конфликта и да го разреши. Защото при подобен случай именно премиерът трябва да смени поне един от двамата. Как бихте прогнозирали завършека на този конфликт?- С края на мандата на това правителство. Очевидно няма да има някакво решение. Министър-председателят е показал, че не обича резките действия. В края на един управленски мандат да се смени вътрешен министър или главен секретар на МВР е нещо доста трудно и рисковано. Още през лятото направих прогнозата, че няма да има промени в кабинета и че министър-председателят ще трябва да консумира пасивите на всички тези хора, които очевидно не са за правителството. Не говорим само за министър Георги Петканов. Изброяването трябва да започне от Божидар Абрашев, Валентин Церовски. Чудно ми е как Милен Велчев се представя като министър с висока степен на обществено доверие след скандала с яхтената снимка.

Facebook logo
Бъдете с нас и във