Банкеръ Weekly

Общество и политика

ЗАКОНЪТ ПРЕВРЪЩА ШОСЕТО В КЛОНДАЙК

Истински Клондайк за пътната полиция ще бъде новият Закон за движението по пътищата, ако бъде разработен както трябва. Законът беше одобрен от Народното събрание и ще влезе в сила от 1 януари 1999 година. Въоръжени с него, униформените държавни чиновници по пътищата вече ще могат гордо да мерят ръст с героите на съвременния социално-финансов фолклор - митничарите. Наказателните текстове срещу провинилите се пешеходци и водачи на пътни превозни средства заемат 1/6 от документа, а глобите започват от 5000 и достигат до 1 000 000 лева.


В дебрите на наказателните текстове са заложени санкции за всичко - от изхвърлянето на фас през стъклото на автомобила до тежко пътнотранспортно произшествие с причинена смърт. Както и досега, най-тежки са санкциите за водачите, седнали зад волана след употреба на алкохол - тях ги грози глоба до 500 хил. лв. и сбогом на книжката за две години. От 100 хил. до 300 хил. лв. ще бъдат глобявани дръзналите да карат МПС, без да притежават свидетелство за управление, както и тези, на които са им отнети книжките. Толкова ще плащат и крадците на пътни знаци, както и лица, които решат да преградят пътя в знак на гражданско неподчинение.


Предвидени са жестоки глоби и за всекидневните нарушения: от 50 хил. до 150 хил. лв. ще плащат водачите, които не спазват сигналите на пътните светофари, правилата за предимство, разминаване, изпреварване или заобикаляне, ако от това е създадена непосредствена опасност за движението. Естествено, мярката за непосредствена опасност е отново човекът с фуражка.


Проектът предлага богат избор на собствениците на


автомобили с алармени инсталации


или да ги изключат и да разчитат на милостта на автоапашите, или да ги регулират така, че да пискат чак когато крадците наистина подкарат возилото. Пренебрежението към първите два варианта ще струва 100 хил. лв. за всяко включване на алармата без основателна причина. С по 50 хил. лв. ще се разделят пропусналите срока за годишен технически преглед. Похарчилите немалки суми за антирадарни устройства водачи също имат избор: или да използват техническото чудо и да платят за това 50 хил. лв., или бързо да си направят сметка с каква превишена скорост карат и дали глобата няма да им излезе по-евтина.


До 30 хил. лв. ще плаща водач или пътник, който изхвърля от превозното средство предмети или вещества, които замърсяват пътя. Едва ли ще се намери водач след Нова година, който да потегля спешно, без да си е проверил поне светлините - 15 хил. лв. е глобата за изгоряла крушка! Същото се отнася и за обичащите да паркират върху тротоарите и за управляващите срещу движението.


Невиделите знака STOP ще се разделят с 10 хил. лева. Същата санкция очаква и неправилно паркиралите.


Специално внимание е отделено на пешеходците. Цял раздел текстове трябва да бъдат втълпявани в главите на подрастващите още от детската градина, за да не нарушат царственото спокойствие на негово величество автомобила. На пешеходците им се забранява дори да пресичат платното за движение при ограничена видимост (чл.114, т.2). От Нова година влиза в сила и забрана на пешеходците да извършват търговия и услуги на платното. Продажбата на вестници и други стоки, както и почистването на предното стъкло на спрялата на червено кола - все монопол на мургавите ни събратя - вече стават табу. Което означава, че отсега министър Нейков трябва да им търси работа.


Преди да поискаш, трябва да дадеш - гласи прастара житейска мъдрост. От текстовете на проекта личи, че тя не е била известна на съставителите му. Защото срещу 7 страници санкции и още толкова - забрани, които много напомнят задълженията на часовия, когато е на пост, в закона стои само едно задължение на лицата, които стопанисват пътя: да го поддържат в изправно състояние, да обозначават незабавно препятствията по него и да ги отстраняват във възможно най-кратък срок. Толкова! Колко продължава този най-кратък срок - един Господ знае! Но, ако само за миг допуснем, че този малък текст бъде приложен дословно - тогава още преди Нова година всички водачи трябва спешно да изкарат курсове при Петър Попангелов - защото ако пред всяка дупка бъда поставено колче с червено знаменце, каквото е изискването на закона, пътищата ни ще заприличат на пистата за гигантски слалом в Гармишпартенкирхен или друго място, където се бележат световни рекорди.


Без човек да е пророк - ако се е сбълсквал с досегашните пътнотранспортни нрави, може да предвиди, че след влизането на новия закон в сила ще бъде отчетено рязко спадане на нарушенията, а началството на пътната полиция ще се бие в гърдите за постигнати успехи. А реалността ще е съвсем друга - просто нарушителите ще си плащат на ръка някакъв процент от предвидените солени глоби и ще си карат пак както си знаят.


Толкова лош ли е новият проектозакон за движение по пътищата, ще попита читателят? Не, напротив, дори е прекалено идеален. До такава степен, че за да се приложи наистина, трябва да се смени и цялата пътна полиция. И тъй като това няма да стане - виновен ще е пак законът, а не облечените във власт и униформа.

Facebook logo
Бъдете с нас и във