Банкеръ Weekly

Общество и политика

ЗАХАРИ ЖЕЛЯЗКОВ ПРЕХВЪРЛИ ТОПКАТА НА АСЕН ДЮЛГЕРОВ

Двуседмичните пазарлъци между изпълнителния директор на Агенцията за приватизация Захари Желязков и двамата кандидати за Балканкар холдинг - американската Дабъл Ю Си Джи холдингс (WCG Holdings) и българската Балканкар ин, не завършиха никъде. В сряда агенцията обяви соломоновско решение: да представи и двамата кандидати и избора да направи надзорният съвет. Преди той да вземе окончателното си решение, ще бъде поискано и мнението по офертите на консултанта по сделката ПрайсУотърхаузКупърс (PriceWaterhouseCoopers).


Обикновено надзорът получава за одобрение една кандидатура. Но и друг път, когато сделката е била особено трудна, Захари Желязков е използвал възможността да прехвърли топката на председателствания от Асен Дюлгеров надзорен съвет. В хода на преговорите купувачите на каростроителния холдинг трябваше да отговорят дали са склонни да се откажат от двете предприятия, за които кандидатстват РМД-та (Балканкар - Рекорд - Пловдив, и Балканкар - Руен, Асеновград). Американците не се съгласиха, докато Балканкар ин прие това предложение. Шефовете на подкрепяния от АКБ Корпорация кандидат заявиха, че и двете дружества били в твърде лошо финансово и технологично състояние и не представлявали интерес за евентуалния купувач. Според добре осведомени източници РМД-то, кандидат за асеновградското предприятие, в крайна сметка не е подало оферта. Както е известно, от предварителните условия по сделката АП поиска за акциите на каростроителния холдинг 2.5 млн. щ. долара.


Кандидат-купувачите смятат, че пазарлъкът за пул Балканкар вървял трудно поради огромните задължения на предприятията и най-вече на тяхната шапка Балканкар холдинг. От Балканкар Ин заявиха, че приватизационните им намерения са подкрепени от руски инвеститори под формата на кредитна линия за над 5 млн. щ. долара на името на българското дружество в БИОХИМ. Запознати твърдят, че офертата на българския кандидат съдържала и предварителен договор за производство на 5000 електрокара. Пред в.БАНКЕРЪ представителите на другия кандидат - Дабъл Ю Си Джи, съобщиха, че са предоставили на АП уверения от брокерска къща, оперираща на американския извънборсов пазар, че кандидат-купувачът на Балканкар холдинг разполага на сметка с 10 млн. щ. долара. Според президента на компанията Роналд Адамс по-голяма част от производството ще се съкрати и в няколко завода ще се правят както кари, така и резервни части за автомобилната промишленост. Американските инвеститори смятат да инвестират по-малко от 10 млн. щ. долара.


Още в края а 1996 г. се заговори за интерес към приватизацията на холдинга от страна на свързаната със СИК- Интергруп. След това южнокорейският концерн Деу искаше да купи предприятието в Лом, където да произвежда части за сглобяваните в Румъния нейни автомобили. През октомври 1996 г. в Агенцията за приватизация бяха депозирани оферти от регистрираната в Швейцария Юнион финансиер интернасионал и руските компании Риф и Елит. За последната пред Жан Виденов лобира лично тогавашният вицепремиер на Русия Олег Лобов. Разговори се водиха и със служебното правителство на Стефан Софиянски, но до резултат не се стигна.


Оценките на експерти са, че Балканкар холдинг като цяло няма сериозно бъдеще. Той е строен с капацитет от над 80 хил. кара годишно с идеята да захранва с продукцията си всички страни от бившия социалистически лагер. Продукцията му се продаваше и в Западна Европа и Латинска Америка. През 80-те години производството достига до 86 хил. кара годишно. Сега добре работи единствено софийският завод 6-и септември, който изнася за САЩ електрокари, мотокари и вилични рогове. Холдингът обаче е загубил позиции на руския пазар, където са били основните му продажби. През 1997 г. са произведени 2252 кара, през 1998 г. 1394 кара, а през миналата година малко над 1100. Интерес все още възбуждат активите на Балканкар холдинг в чужбина, чиято ликвидация може и да покрие огромните задължения на бившия социалистически гигант.

Facebook logo
Бъдете с нас и във