Банкеръ Weekly

Общество и политика

ЗАБРАВИХМЕ, ЧЕ НА ИЗБОРИ СЕ ЛЪЖЕ И СЕ ПЛАЩА МНОГО

Красимир Каракачанов, заместник-председател на предизборния щаб на Петър Стоянов и председател на ВМРО, пред в. БАНКЕРЪГ-н Каракачанов, в нощта на втория тур Петър Стоянов пое изцяло вината за загубата, но кой все пак трябва да сподели отговорността с него?- Петър Стоянов постъпи джентълменски, макар че вината за този изборен резултат не е лично негова. Тя е в цялата кампания, но има и чисто обективни причини за ситуацията. Първо, отново стана така, че се реализира един предимно отрицателен вот. Хората не са забравили още управлението на СДС и немалко от тях припознаха Петър Стоянов като част от СДС. Другата голяма политическа формация, която го подкрепяше - НДСВ, въпреки големите си обещания, на базата на които спечели изборите, не успя да реализира почти нищо от своята програма за четири месеца управление и натрупа голям негатив. От друга страна, факт е, че през цялата кампания всички опоненти на Петър Стоянов не вадеха свои аргументи за това, как те биха изглеждали като президенти и какво искат да направят, а използваха всички средства, за да атакуват действащия държавен глава. Това малко или много се отрази. Казахте, че всъщност това е негативен вот за СДС. Защо в хода на кампанията не можахте да убедите хората, че Петър Стоянов е независим кандидат?- Всички опоненти на Петър Стоянов вадеха през цялата кампания една-единствена негова фраза - Аз съм седесар. Опитваха се да внушат на обществото, че той е кандидат на Иван Костов, което не е така - това, което Костов не направи като министър-председател, косвено работеше против Петър Стоянов. НДСВ и лично Симеон достатъчно убедително ли застанаха зад Стоянов?- Мисля, че не. Те го подкрепиха поради една много проста причина - нямаха свой кандидат и не искаха да губят избори, смятаха, че Петър Стоянов е най-печелившият претендент. Петър Стоянов не е молил за подкрепа. Условия тук не са поставени, но и ангажименти не са поемани. Така че няма някакви предварителни договорки между Симеон и Петър Стоянов. Не повече от 20% от клубовете на НДСВ се бяха ангажирали с някаква подкрепа за Стоянов. На останалите места те предоставяха щабове и финансов ресурс на други кандидати - на Бонев, на Първанов, на Инджова, което няма как да не се забележи в съответните региони. Например в Пазарджишка, в Бургаска област цели клубове на НДСВ работеха против Стоянов. Офисът на НДСВ в Кюстендил беше окичен с плакати на Бонев. Изводът, който се налага, е че такава партия няма, няма структури, в нея няма единоначалие, няма дисциплина - та когато лидерът каже нещо, то да се изпълнява. Оказа се, че няма и електорат...- Това е вторият извод - че всъщност няма електорат, който да стои твърдо зад една идея. Това беше електорат, който на парламентарните избори търсеше промяна. Но след като този електорат не видя нещо бързо да се променя в битието му, намери алтернативата, подкрепяйки други кандидати сега. Това е твърде опасна тенденция за НДСВ и ако те не направят нещо реално за хората, ги чака незавидно политическо бъдеще. С какво се запомни кампанията според вас - със скандалите или с нещо друго?- Запомни се с това, че за пореден път социологията в България катастрофира. Явно голяма част от агенциите работят по поръчка. Те даваха различни резултати, предричаха неща, които въобще не се случиха. Лично аз много неща ще запомня и от тях бих могъл да си направя изводи. Все пак преди кампанията Стоянов тръгна с много висок рейтинг, който буквално след няколко седмици се срина наполовина. Защо се получи така?- Защото неговите опоненти не лансираха своите идеи, а говореха срещу него и това дава отражение. Дотогава той се беше държал коректно към всички, но явно тяхното поведение го изнерви и това започна да му личи. Кой посъветва Стоянов да извади доклада на спецслужбите, в някои медии беше изтъкнато вашето име?- Решението си беше абсолютно негово, може би подразнен точно от атаката на тема корупция, на която той е най-чувствителен. Какъв беше механизмът за вземане на решения в щаба? Стоянов заяви, че всички важни решения е вземал сам. - Конкретно за доклада решението беше изцяло негово, и то дори не беше оповестено пред щаба. Иначе механизмът беше ясен - щабът заедно с него се събира, обсъжда се всеки един въпрос и той има решаващото мнение. Така действаха всички щабове. За парламентарните избори вие сформирахте коалицията ВМРО - Гергьовден и се разграничихте от СДС. Защо, след като според вас хората възприемат Петър Стоянов като част от синята партия, сега решихте да се включите в кампанията му? Това не разочарова ли част от симпатизантите ви?- Ако кандидатът се казваше Иван Костов, в никакъв случай нямаше да се включа в неговия щаб, но тук става дума за Петър Стоянов и разликата е огромна. Той е един успешен президент, въпреки резултата от изборите, и смятам, че заслужаваше втория мандат. Не съжалявам за подкрепата, която му дадохме, бих направил същото отново, дори да са ми предварително известни резултатите. Крайно време е да спрем постоянно да обръщаме каруцата, дори когато тя върви добре. Вие направихте атрактивна кампания за парламентарните избори. Защо сега не се получи така и през повечето време като че ли въобще нямаше кампания?- Кампания имаше и тя не беше лоша, ние заложихме на атрактивни мероприятия и доста на регионалните изяви. Но може би тук е една от нашите грешки - защото едно е да правиш кампания на две политически формации, които са нови, представени от млади хора и разчитат точно на този вид избиратели, друго е да правиш кампанията на един вече утвърден политик като Петър Стоянов, който изглежда много по-сериозно в политическото пространство. Очаквахте ли, че Петър Стоянов ще загуби и кога го разбрахте?- Мисля, че никой не е очаквал това. Дори социолозите предричаха нещо по-различно. Но все пак какво показваха вашите вътрешни проучвания?- До няколко дни преди първия тур всички проучвания даваха голяма преднина за Петър Стоянов. Беше ясно, че Първанов ще бъде втори, а не трети. Ден-два преди първия тур се появиха първите симптоми, че е възможно резултатите на двамата да се изравнят. Може ли да се каже, че подкрепата на ДПС, а и на другите кандидати от първия тур всъщност беше решаваща за крайния успех на Първанов?- Да, до голяма степен. Имаше едно много силно механично преливане от електората на Бонев, на Доган, на Жорж Ганчев към Първанов. Това беше една голяма електорална маса, около 800 хиляди гласа. Мисля обаче че успяхме да преодолеем в известна степен този ефект, защото разликата сега е в рамките на няколко процента. Как оценявате избирателната активност, защо не можахте да мобилизирате достатъчно гласове?- Активността се повиши много за втория тур - от 40 на 55 процента. В България на парламентарни и президентски избори гласуват средно около 60% от избирателите. Това е може би причината за разликата, за тези няколко процента, които не достигнаха на Стоянов. Въпросът е защо на първия тур активността беше ниска и тук трябва да се направят сериозните изводи. Първо, много хора смятаха, че Петър Стоянов ще бъде преизбран, че изборът е решен и може да мине и без тяхното отиване до урните. Второ - цялата тази негативна кампания малко или много отврати хората и ги убеди, че е безсмислено да ходят да гласуват за когото и да е от кандидатите. Имаше ли разслоение сред симпатизантите на ВМРО - Гергьовден, успяхте ли да ги мобилизирате да гласуват за Петър Стоянов?- Не мога да говоря за симпатизантите на Гергьовден. Структурите на ВМРО бяха мобилизирани на сто процента. Не е имало случай наша организация да изрази недоволство от подкрепата ни за Петър Стоянов. Мисля, че голямата част от избирателите, които гласуваха за коалицията Гергьовден - ВМРО, сега подкрепиха действащия държавен глава. Имаше ли различни виждания в щаба за това, каква трябва да бъде кампанията и по какъв начин да се води?- По-скоро нюанси за това какво и как да се прави, но всичко опираше до голяма степен и до средства. Ние не разполагахме с достатъчно средства, за разлика от други кандидати, които хвърлиха милиони левове, купувайки цели страници във вестници, всекидневни реклами в радиостанциите и телевизиите. Нашият ресурс беше доста скромен. Може би подценихме факта, че на избори се лъже много и се плаща много. Разчитахме на това, че за пет години Петър Стоянов е достатъчно познат и няма всъщност какво толкова да обясняваш. Явно сбъркахме.

Facebook logo
Бъдете с нас и във