Банкеръ Weekly

Общество и политика

ВЪВ ВАРНА ГРЪМНАХА ШАМПАНСКОТО И ПАК СЪНУВАТ КОРАБИ

Във Варненска корабостроителница най-сетне имат основания да извадят прашасалите кристални чаши. Повече от година далеч по-реална бе перспективата вместо шампанско да гръмнат мечтите за светлото бъдеще на предприятието. Сега драмата около съдбата му е на път да приключи. Кредиторите на фалиралото дружество гласуваха на 30 август за приемането на изготвения от синдика Димитър Смиленов оздравителен план. Така в България ще стъпи един от световните лидери в корабостроенето - английската компания Камел леърд холдингс (Cammel Laird Holdings). Фирмата обещава до края на 2001 г. да разкрие 2500 работни места в завода и да инвестира минимум 5 млн. щ. долара. Повод за радост имат не само заетите в корабостроителницата, но и мениджърите и служителите в още поне 50 предприятия на територията на цялата страна, които са технологично свързани с производството на варненския завод.


За приемането на оздравителния план на събранието гласуваха четири класа кредитори. За влизането му в сила бе необходимо одобрението само на два от тях. И те бяха осигурени далеч преди 30 август. Още преди месец заместник-министърът на икономиката Левон Хампарцумян заяви пред в. БАНКЕРЪ, че представителят на държавата, която на практика контролираше гласовете на обезпечените кредитори (там мнозинство имаше Банковата консолидационна компания) и на публичните вземания, ще гласува за приемането на плана. Очевиден интерес от влизането му в сила имат и работниците. Освен работа те ще получат и 2.2 млн. лв. от неизплатените им заплати (26% от общо дължимата им сума). Необезпечените кредитори пък (четвърти клас) ще получат 4.9 млн. лева. Ако оздравителният план бе отхвърлен, те щяха да останат на сухо.


Най-недоволна от решението на събранието очевидно е Централна кооперативна банка. Финансовата институция ще трябва да се задоволи с едва 33.21% от вземанията си, и то в рамките на година и половина. Анализите на финансисти показват, че ако оздравителната програма не бе приета, обезпечените кредитори, сред които е и ЦКБ, щяха да приберат всичките си пари, вложени в завода. Основните доводи на банката, а и на всички гласували против бяха, че предлаганите от Камел леърд 28.6 млн. лв. за всички активи на Варненска корабостроителница са твърде малко. Според представителите на ЦКБ, Български морски флот и кораборемонтната фирма Делфин 1 имуществото направо се подарявало на чужденците. Синдикът Смиленов обаче смята, че алтернатива на Камел леърд просто няма. Другият вариант е окончателното затваряне на предприятието и разпродажбата му на части, като за всеки актив се обявява отделен търг. Ясно е, че цялата тази процедура ще се проточи с години и от варненските стапели кораб повече няма да слезе.


Все пак драмата около Варненска корабостроителница не е завършила окончателно. Недоволните кредитори имат още две възможности, за да наложат своето мнение. В срок от седем дни те могат да внесат претенциите си срещу одобряването на оздравителния план във Варненския окръжен съд. А ако и той потвърди законността на проведеното събрание, на ЦКБ и компания им остава да сезират и Варненския апелативен съд. Оптимистичният срок за окончателното утвърждаване на приетия план, според Димитър Смиленов, е ноември. Дотогава патовата ситуация в предприятието ще продължи.


Десет дни след влизането в сила на оздравителната програма, Камел леърд ще плати първата част (12.7 млн. лв.) от поетите задължения към работниците, държавата и обезпечените кредитори. От общо 265.5 млн. лв. дългове на корабостроителницата англичаните ще покрият 28.6 млн. лв., или 15.71 процента. Срещу това и ангажимента да инвестира поне 5 млн. долара една от 600-те най-големи корпорации по пазарна капитализация на Лондонската фондова борса ще получи основното производство, както и седем недовършени плавателни съда. Всъщност собственост на завода са и ред други активи във Варна и курорта Златни пясъци.


Камел леърд ще поеме и 12.11 млн. лв. задължения на Варненска корабостроителница към митниците заради осъществен импорт на метали на режима на временен внос. В случай че седемте кораба бъдат довършени и продадени в чужбина, задължението към митниците ще отпадне. Безспорно това ще е и една от първостепенните задачи на англичаните. Още повече че приходите от продажбите се очаква да достигнат 70 млн. щ. долара.


Най-много два месеца след влизането в сила на оздравителния план трябва да е регистрирано и дружеството Камел леърд (Варненска корабостроителница), изцяло собственост на купувача. А иначе още на 30 август от централата на английската компания обещаха да започнат инвестициите си в завода до средата на септември. Заради вероятните обжалвания това едва ли ще е възможно. Варненска корабостроителница обаче е чакала повече от три години чуждестранни капитали и още месец-два няма да се окажат фатални нито за нея, нито за икономиката на Североизточна България.

Facebook logo
Бъдете с нас и във