Банкеръ Weekly

Общество и политика

ВСИЧКИ ПРЕТЕНДЕНТИ ЩЕ СКУБЯТ СОФИЯНСКИ

След като претендентите на основните партии да управляват столицата са ясни, за политическите наблюдатели остава да следят с интерес кой как ще се мъчи да привлече избирателите на своя страна. А предизборната кампания в София, която започна на 26 септември, се очертава да бъде интересна. Според социологическите проучвания настоящият кмет и кандидат за трети мандат Стефан Софиянски продължава да събира най-висок процент от симпатиите на софиянци. Следват го лидерката на СДС и кандидат-кмет на сините Надежда Михайлова и левият претендент Стоян Александров. Подир тях е жълтият кандидат-градоначалник - министърът на младежта и спорта Васил Иванов-Лучано. Все повече анализатори смятат, че именно типът кампания, която основните претенденти ще водят, в крайна сметка може да определи изхода от вота. Лидерите на основните партии отдавна се зарекоха, че няма да допуснат претендентите им да водят компроматна кампания, няма да си цапат ръцете с кирливите ризи на опонентите и акцентът в кампанията ще падне върху интересите на гражданите. Песента е позната до втръсване. Дали политиците този път ще спазят обещанието си, тепърва ще се види, но отсега може да се прогнозира, че откровени атаки и компромати едва ли ще се появят на повърхността. Или поне със сигурност няма да дойдат директно от никой от четиримата претенденти. Колкото и кметските кампании да се характеризират с надпартийни лозунги, политическата окраска на кандидатите няма как да бъде заобиколена в столицата, поне от СДС и БСП. Проявите с предизборен ефект започнаха още преди откриването на официалната кампания. Единствено кметът Софиянски се пазеше от откровени предизборни агитации преди 26 септември, не само защото законът не му ги позволява (като действащ кмет), но най-вече защото това изисква стратегията му. Дори по време на официалната предизборна агитация Софиянски ще се държи като кмет. Отдавна стана ясно, че гвоздеят в кампанията му ще бъде неговата надпартийност а не статутът му на партиен лидер от бутиков тип. Впрочем това е и единственият възможен вариант за него, след като не получи подкрепа от никоя от основните политически сили и се наложи да се изправи пред столичани, без да може да разчита на твърд партиен електорат. Столичният кмет по традиция залага много на личния си рейтинг. При обявяването на решението му, че ще се бори за трети мандат (март 2003 г.) той събираше около 40% от симпатиите на софиянци. Оттогава обаче изтече доста вода и откакто и другите партии обявиха претендентите си, подкрепата за него бавно, но сигурно спада. Затова и останалите претенденти ще се борят не толкова те самите да спечелят, колкото Софиянски да загуби.Стратезите на столичния кмет залагат на синдрома от парламентарните избори от 2001 г., когато Симеон Сакскобургготски с набързо сформираната коалиция НДСВ привлече на своя страна голяма част от политически неактивните избиратели и от периферния електорат на основните партии. В щаба на Софиянски сега също разчитат, че общественото разочарование от партиите и от политиката въобще ще налее вода в мелницата на столичния кмет. На надпартийната стратегия разчитат и в щаба на жълтия претендент Васил Иванов-Лучано, нищо че като министър той материализира политиката на управляващата партия НДСВ. Жълтата партия и да иска, не може да разчита на някакъв твърд електорат, защото такъв няма. Почти веднага след като стана официалната номинация на НДСВ за кандидат-кмет в София, той даде сигнал каква кампания ще води. От телевизионния ефир царският кандидат обяви, че се надява в скоро време партиите да отмрат. Това предизвика поредния скандал в политическите среди, породен от жълтите управници. Но ако някой търси кой знае какви мотиви зад подобни изявления, ще остане разочарован. През следващия един месец избирателите вероятно ще имат възможността да чуят още доста странни изявления от жълтите претенденти за кметове и в частност от Васил Иванов. А причината е просто политическа некомпетентност и липса на подготовка и екип. За всички е ясно, че сладкарският бос няма реални шансове да седне в кметското кресло в столицата, но едва ли трябва да бъде отписван изцяло от надпреварата. Впрочем Лучано се ползва с подкрепата на немалка част от столичните бизнес и спортни среди. В полза на Лучано е отчетената от социолозите потребност за промяна на статуквото в София свързана с желанието в кметския стол да седне ново лице. Шансовете му обаче ще се повишат най-много, ако успее да привлече част от гласовете на Софиянски. А тъкмо за това ще работят в централата на СДС. Част от избирателите на настоящия кмет и на жълтия претендент се покриват. Софиянски отдавна се опитва да се превърне в обединител на дясното пространство, не само защото се вижда като следващия министър-председател. В хода на кампанията той ще цели да черпи гласове от разочарования електорат и на СДС, и на НДСВ. В тази битка сините анализатори са на страната на спортния министър и ще направят всичко възможно, за да му помогнат да откъсне гласове от Софиянски и да му попречи да стигне до втория тур. Стратегията, разработена на Раковски 134, предвижда нещата да бъдат докарани дотам, че на втори тур да отидат Надежда Михайлова и кандидат-кметът на левицата Стоян Александров. В централата на СДС са наясно, че ако сблъсъкът на балотажа бъде между Михайлова и Софиянски, синята лидерка едва ли ще успее да седне в кметското кресло. Затова и от страна на СДС отново лансират в публичното пространство старото си противоборство с БСП като основен враг. Кампанията на Михайлова се очертава да бъде и най-политически оцветената. На Раковски 134 са убедени, че все още в София червен претендент няма реални шансове да спечели. Замисълът за елиминирането на Софиянски трудно ще се увенчае с краен успех, но това е и единственият шанс на Михайлова да не се провали. Другата цел на лидерката на сините е да направи тренировка първо на софийски терен за следващите парламентарни избори, като наложи новия имидж на СДС - на партията, която къса всички съмнителни връзки, довели до обвиненията в клиентелизъм и корупция. Въпреки обещанията, че по време на надпреварата няма да се вадят компромати, не е изключено да се намерят услужливи хора и да се разшуми покрай делата на Софиянски по време на престоя му в общината. От това ще имат най-голям интерес в средите на СДС, защото основният им противник е именно сегашният кмет. Заплахи за компромати идваха и от Леге 10 (където се намира градската организация на БСП), но софийските социалисти бързо се отказаха от идеята. Първо, защото ефектът от подобни кампании обикновено е негативен за авторите им, но най-вече защото по-голямата част от общинските съветници на БСП, които отново са в листата, се разбират твърде добре с кмета. Макар социалистите да издигнаха непартийна кандидатура в столицата, Стоян Александров пак няма големи шансове да разшири периметъра на левицата в столицата показват вътрешните проучвания на Позитано 20. Основното, което в БСП постигнаха с номинацията му, е да демонстрират колко широко скроени могат да бъдат в червената централа. Голямата цел за БСП е, подобно на СДС и Софиянски, да направят тренировка за бъдещите парламентарни избори. Това обаче ще се окаже доста трудна задача. Новият имидж на столетницата й носи почти толкова ядове, колкото и ползи. Предстоящата кампания на Александров може да се превърне в поредица от опити за привличане на твърдия електорат на БСП. Не е тайна, че номинацията на банкера не се приема еднозначно в традиционно червените среди и вероятно част от верните избиратели на БСП ще предпочетат друг претендент. А може и да не гласуват. Ако се прибави и личната незаинтересованост на Александров към участието му в кампанията (той не се появи даже на откриването на предизборния си щаб), трудностите пред екипа му стават още повече.

Facebook logo
Бъдете с нас и във