Банкеръ Weekly

Общество и политика

ВРЕМЕ Е ЗА СПРАВЕДЛИВО РЕШЕНИЕ В ЛИБИЯ

Гергана Грънчарова, заместник-министър на външните работи, пред в. БАНКЕРЪГ-жо Грънчарова, 2005 година във външнополитически план ще премине под знака на предстоящото на 25 април подписване на договора за присъединяване на страната ни към ЕС. Кои ще бъдат другите външнополитически приоритети?- Наистина първата половина на 2005 г. ще бъде доминирана от подготовката и предстоящото подписване на Договора за присъединяване. Текстът на договора на практика е завършен и е добре да бъде внесен час по-скоро в българския парламент, за да може депутатите да се запознаят в детайли с неговото съдържание. Надявам се това да направи парламентарния дебат по-информиран и задълбочен.Разбира се, през 2005 г. ще продължим процеса на активизация на отношенията с балканските страни и страните от Черноморския регион. Тази наша политика е насочена към преодоляване на негативната представа за региона като зона на кризи и конфликти, утвърждаване на централното значение на България в развитието на транспортната, телекомуникационната и енергийната инфраструктура и подпомагане на процесите на интеграция на страните от Югоизточна Европа в ЕС и НАТО. България ще се превърне в истински атрактивна страна само ако районът стане по-атрактивен като цяло.В голяма степен двустранните посещения трябва да бъдат насочени към икономическо капитализиране на успешната външна политика. Ако успеем да трансформираме външнополитическите успехи в повече инвестиции у нас, значи сме си свършили отлично работата.В началото на април ще се навърши една година от пълноправното ни членство в НАТО. И до този момент обаче продължава да се спекулира с евентуалното разполагане на американски военни бази у нас. Кога можем да очакваме повече яснота по тази тема?- Значителна част от тези преговори, особено по-конкретните детайли, е от сферата на компетентност на Министерството на отбраната. Що се отнася до политическата част на въпроса, нашето становище е, че като отговорен съюзник и член на НАТО България следва да участва пълноценно във всички инициативи, целящи да укрепят отбранителния капацитет на организацията и да повишат общата сигурност. Това е от стратегическа важност не само за нашата страна, но и за целия регион. Военното присъствие на нашите съюзници от НАТО в България определено ще има и стимулиращ ефект за икономиката на онези райони, в които ще бъдат разположени части на Пакта.По всички личи, че кризата с медиците ни в Либия ще остане за разрешаване от следващото българско правителство. Има ли страната ни все още неизползвни полезни ходове в тази история?- Ние следваме определена стратегия, която поставя акцент върху привличането на нашите партньори и съюзници, на цялата международна общност в решаването на проблема и оказването на помощ на Либия в преодоляването на този толкова тежък въпрос със заразата от СПИН в Бенгази. Българското правителство направи достатъчно стъпки и ще продължи да ги прави, за да може това ужасно изпитание да намери благоприятно решение час по-скоро. Не минава ден, без да анализираме има ли възможност, която сме пропуснали, или стъпка, която не сме направили. Съзнаваме, че либийските власти също са под изключителен натиск. Става въпрос за стотици либийски деца, чиито дни са преброени, и силната обществена реакция там е понятна. Либия трябва да разбере, че България иска да й помогне и че българското обществено мнение ще стане най-големият й съюзник в момента, в който либийският съд признае невинността на нашите сестри. Не може до безкрайност да се движим в този омагьосан кръг. Време е за справедливо решение. Това може да стане само като либийските власти сложат ясна разграничителна линия между хуманитарния проблем и правната страна на нашия случай.И по време на управлението на НДСВ не липсваха политически скандали около назначенията на наши посланици зад граница? Действително ли най-подходящите лица застават начело на постоянните ни представителства зад граница?- Разбираем е силният обществен и преди всичко медиен интерес към тази тема. Но е много важно да познаваме съществуващата правна процедура за номиниране и назначаване на български посланици. Те се назначават от държавния глава по предложение на правителството. В този смисъл това е процес, в който участват различни институции. Министерството на външните работи може само да предлага кандидатури в една процедура на съгласуване и диалог с останалите институции, които имат отношение към този процес. Българската държава има 61 посланици, 20 временно управляващи и 12 генерални консули със съответния дипломатически и технически персонал. Може би към някои от тях имаме основателни претенции, но с убеденост мога да твърдя, че с по-голямата част от тях може да се гордеем. И този мандат ще приключи, без да бъде внесен в Народното събрание законопроект за дипломатическата служба. Не е ли крайно време политическите сили да се обединят около разработването на подобен нормативен документ?- Приемането на подобен нормативен акт с дългосрочно значение изисква да си отговорим на въпроса каква дипломатическа служба искаме да имаме. Динамичните условия, в които живеем, налагат често да преосмисляме предишния опит в стремежа си да бъдем по-гъвкави и ефективни. Само след една или две години ще започне да функционира и обща Европейска служба за външни отношения, чието конструиране все още се обсъжда от страните членки на ЕС. Добре би било като бъдещ член на Евросъюза да съгласуваме предварително с нашите европейски партньори бъдещата обща дипломатическа служба, след което да приемем един съвременен и отговарящ на всички нови практики закон. В момента, в който имаме изяснени основните принципи и параметри на бъдещата европейска дипломация, ще задвижим и процеса на приемане на закон за дипломатическата служба.Въпреки дипломатическите усилия на страната ни за привличането на международни донори за големите инфраструктурни проекти в региона тяхната реализация все още се бави. Очаквате ли след присъединяването ни към ЕС отношението на инвеститорите да се промени в благоприятна насока?- Една от най-важните политики на Европейския съюз е свързана с развитието на цялостната инфраструктура. За да говорим по-конкретно - средствата, които ще дойдат по линия на ЕС, са особено важни за укрепването на нашата икономика, за развитие на селското стопанство и инфраструктурата в този ключов за България момент. За 2005 и 2006 г. по линия на предприсъединителните фондове България ще получи 1.2 млрд. евро. Тази сума ще нарасне значително след 1 януари 2007 г., като за първите три години пълноправно членство страната ни ще получи над 4 млрд. евро. Всичко това, под ръководството на едно добре подготвено правителство със солидна експертиза, е в състояние коренно да промени облика на страната. Всъщност той се променя осезаемо през последните години, които маркираха огромен ръст в чуждестранните инвестиции, сериозно съживяване и укрепване на местния бизнес, безпрецедентно развитие на туризма и т.н. Инвеститорите обичат сигурността и колкото по-сигурно място става страната ни, толкова по-притегателна ще бъде за сериозния чуждестранен и местен бизнес. Политическите спекулации около оттеглянето на контингента ни в Ирак вече започнаха. Възнамерява ли правителството да направи цялостен анализ на присъствието ни там?- Политическите спекулации ще се задълбочават с наближаването на изборите. За съжаление лявата опозиция все повече губи ориентация за важността на определени решения и нерядко подценява зрелостта на българското обществено мнение. Българите повече от всякога разбират, че страната ни има нужда от стабилни решения и дългосрочни проекти. Ирак беше такъв дългосрочен проект, чието значение за двете страни тепърва ще се оценява. В проекта Ирак се сблъскаха много идеологически противоречия, които бяха подсилени от тежките изпитания, пред които следвоенното възстановяване на страната ни постави. Радвам се, че през този период България имаше ясна визия и стабилно поведение на предсказуем партньор. Разбира се, анализ на ситуацията там се прави непрекъснато и в съответствие с него българските институции ще вземат решение за изтегляне на нашия контингент в момент, в който от такова решение ще спечелят и българите, и иракчаните. Изборите в Ирак са главен ориентир за българското правителство, а не изборите у нас. Но това вече е въпрос на скала на ценности и възможности на всяка политическа сила.

Facebook logo
Бъдете с нас и във