Банкеръ Weekly

Общество и политика

ВОЙНАТА НА СОЦИОЛОЗИТЕ

Предизборно май почва още една война - между социологическите агенции. Напоследък данните, представени от тях, се разминават тотално. През току-що изминалата седмица Иван Илков, шеф на немного известната агенция Еврика, оповести доста смущаващи числа за предстоящия крупен изборен успех на коалицията ОДС и почти в прав текст обвини колегите си социолози в подкупност. На следващия ден направо противоположни резултати обяви шефът на агенция Афис Юри Асланов. Разликата между двете се състои в това, че от Еврика почти нищо не казаха за начина на провеждане на изследването, а от Афис се похвалиха с невероятно представителна извадка - 18 362 души са разпитали анкетьорите им между 23 април и 3 май. Това няма как да не затвори устите на неверниците и те трябва да се съгласят, че БСП води в социологическото състезание за доверието на българите пред НДСВ почти двойно... Преди десетина дена пък социологическата агенция АССА-М на Михаил Мирчев и НЦИОМ регистрираха фрапиращи разлики в прогнозите си за доверието към БСП и НДСВ. Според АССА-М, която е работила по поръчка на БСП, левите водят по спечелено доверие пред управляващите с 13 процента. Тоест, ако изборите бяха сега, 27% щяха да гласуват за Коалиция за България срещу 14% за НДСВ. Според подчинената на Народното събрание агенция НЦИОМ обаче, разликата между двете партии е едва 6 на сто в полза на левицата. Данните на държавната агенция сочат, че БСП има сериозно предимство пред НДСВ в малките градове и в селата, сред хората на възраст над 50 години и сред бедните, докато НДСВ стои по-добре сред трудовоактивното население и сред по-заможните българи. Що се отнася до готовността на българина за вота обаче, данните и на двете агенции си приличат - над 60% от гласоподавателите ще участват в изборите. Едно непредставително проучване на Софийския университет Климент Охридски обаче сочи, че около 70 на сто от българите не харесват партиите, които ще участват в изборите, научи БАНКЕРЪ. Изследването, направено от млади социолози и политолози, не е официално, но дава интересна картина за настроенията на избирателите, коментира пред вестника политологът Минчо Христов, който е участвал в проучването. Според него средата била благодатна за появата на нещо ново, каквото на миналите избори бе Симеон Сакскобургготски. Но ако говорим за познатото, БСП успява да задържи високите си проценти доверие поради организираната част от ядрото на партията. НДСВ пък бележи трайна тенденция за покачване на резултатите след големия срив през миналата година, но това става за сметка на гласовете за десницата и някой друг етнически глас. Само преди дванайсетина месеца социолозите регистрираха около 6% доверие към царската формация, докато сега НДСВ вече е достигнало 16-17 %, коментира за БАНКЕРЪ социологът Мира Янова от МБМД. Според нейни колеги до изборите е възможно НДСВ да достигне и дори да надхвърли 18 процента. Фантазия е обаче да се мисли, че НДСВ ще настигне БСП, твърди Михаил Мирчев от АССА-М. В момента управляващите били в рисковата ситуация на Иван Костов от 2001 г., когато партията му и той самият бяха наказани с вота на избирателите.Най-голямо разместване се наблюдава в дясното пространство. То е в полза на партия ДСБ на Иван Костов, която вече достига четирите процента подкрепа, нужни за влизането в парламента. Само допреди месец-два социолозите й даваха не повече от 2 на сто. Според Мирчев, Костов ще привлече още гласове от СДС и ще го надмине на финалната права през юни. Подобни са тенденциите, регистрирани и от НЦИОМ.Лоша е социологическата диагноза за столичния кмет Стефан Софински, за когото, макар и обединен със земеделците на Анастасия Мозер и ВМРО на Красимир Каракачанов, изследователите твърдят, че едва ли ще успее да влезе в парламента. Засега равнището на подкрепа, което измерват агенциите за тяхната коалиция Български народен съюз (БНС), не достига четири процента. Схемата три по две (по около 2% за БЗНС-НС, ВМРО и за Софиянски) не сработва.Почти еднакъв рейтинг отчитат различните социологически агенции и за ДПС - около 5 процента. Това е голям удар за хората на Доган, на които тези избори може да изиграят лоша шега. Според АССА-М рейтингът на Доган спада постепенно и ако това продължи, движението няма да успее да излъчи повече от 15-18 народни представители, тоест с около 2 на сто по-малко от сега. По-интересни процеси според специалистите се очакват около ромския вот. Възможно е Евророма, която далеч няма толкова гласоподаватели, колкото му се иска на лидера й Цветелин Кънчев, да направи опит за обединение за предстоящия вот с други ромски организации. Според Мирчев от АССА-М по този въпрос вече са водени разговори, а идеята била ромите да излъчат самостоятелно представителство в парламента. Ако такава формация наистина бъде създадена, участва и прехвърли 4%, тя може да стане втора етническа партия, като лиши ДПС от досегашната му привилегия, коментира социологът.Междувременно агенция Анализ на риска обяви, че хората не одобрявали коалициите и предпочитали партиите сами да се явяват на изборите, за да не се размива отговорността им. Според данните Коалиция за България изяждала 2% от гласовете, които БСП би получила, ако социалистите се състезават сами, а ОДС пада от 13.3 на 8.3% само за един месец по същите причини. ДПС и Новото време пък биха добавили едва около 1% към гласоподавателите на НДСВ, ако Либералният алианс все пак се беше състоял. Затова според социолозите на агенцията ще са по-интересни следизборните обединения за общо управление. Остава да се види и докъде ще стигне спорът между самите социолози. Щом вече се появиха, макар под сурдинка, обвинения в манипулиране и комерсиалност, може да се очаква ожесточаване на войната. Твърди се, че големите агенции имат договор за ненападение, сключен още след предишните парламентарни избори. Но по време на кампания винаги се появяват самозванци и сред проучвателите и тълкувателите на общественото мнение. Те са за малко, за тези избори и тези хонорари и едва ли ще се занимават с такива дреболии като спазването на добрия тон в гилдията. Екатерина ПоповаИлюстрация от Любо ГиздовКАРЕТА - МНЕНИЯТатяна Буруджиева, политологНе е възможно НДСВ да догони БСП. Данните на социологическите агенции като цяло показват една стабилна картина, в която НДСВ има два пъти по-малка подкрепа от БСП. Удвояването на един резултат на самите избори е нещо много сериозно. Може би в НДСВ се подлъгват със ситуацията от 2001 г., когато от 7% направиха 47 процента. И си мислят - защо сега да не направим от 12-40 процента. Но не могат. Първо, защото са на власт и процентите, които качват, са резултат на властовия ресурс, който към деня на изборите невинаги е онова, което се очаква като електорален резултат. Второ, НДСВ не е ново нещо, както бе през 2001 година.Мира Янова, социологСъществува риск за НДСВ, но все пак говорим за електорални потенциали. Според изследванията на Медиана и НЦИОМ БСП бележи спад, според нас (МБМД) и Галъп БСП задържа един и същи нива. Много е важно обаче да се знае кога точно е правено изследването, дали преди или след подписването на договора за присъединяването ни към ЕС, тъй като той промени нагласите на част от гласоподавателите. По-важна е трайната тенденция НДСВ да качва рейтинга непрекъснато в продължение вече на една година. Разбира се, не може да се каже, че този ръст се дължи на тяхната кампания и политика, в случая става дума за по-сложен процес, свързан и с разпада на десницата. Потенциалът, при който недоволството от управляващите можеше да влее гласове в десницата, при сегашния й разпад се връща в НДСВ. А електоратът на БСП е много сплотен и дори дистанцията между тях и НДСВ да се намали, едва ли би могла да се стопи. ДПС се очертава да спечели около 5%, което ще им гарантира място в парламента с около двайсетина депутати. Етническият вот по принцип е труден за изследване, защото избирателят не е собственик на гласа си и откровено е манипулиран.Антоний Гълъбов, социологДПС е най-атакуваният играч на изборите. Те са нападани от ДСБ, НДСВ ги блокира от съвместно участие, ромските партии крадат от електората им. Основният процес, който тече, е реалното преориентиране на избирателите, които ще гласуват. Сега те разчитат на разширяване на географията на избирателите си, защото привържениците им се приближават до критичния минимум. Като цяло обаче още няма установени тенденции.

Facebook logo
Бъдете с нас и във