Банкеръ Weekly

Общество и политика

ВОЙНАТА НА ПЛАКАТИТЕ

Една реклама е добра, когато постига целта си. Иначе казано - когато продава продукта, който рекламира. Тъй като обаче става въпрос за избори, можем да кажем, че една реклама, съответно една рекламна кампания, е била добра, ако продуктът (разбирай партията) е спечелил изборите. Продуктът обаче е много добре познат, т.е. - старият, и дори не е сменил опаковката си, за да замаже очите на потребителя, а посланията от рекламите са еднакви с посланията на всички останали изборни продукти. И клиентът (гласоподавателят) се чувства затруднен да избере между многото на практика еднакви продукти, а рекламата така и не постига целта си. И драмата в никакъв случай не е потребителска...Всъщност този път вотът изглежда изключително важен за партиите и политиците, но не изглежда да е толкова важен за избирателя. Няма я омразата, която лъхаше от конкурентите при досега провежданите избори. Посланията са скучни. Няма скандали и вадене на мръсни ризи в последния предизборен ден. Няма острота в критиката към противника. Дори дебатите, които се проведоха по електронните медии, преминаха под знака на безобидни интервюта за сутрешен блок, вместо като сериозен спор политически опоненти. Предизборното настроение е вяло и единствено чалга концертите радват душите и сърцата - и то само на любителите на попфолка. Но и тяхното присъствие по площадите далеч не е индикация за присъствието им пред урните в изборния ден.При политиците, също както и при рекламите им, липсват различия не само по външнополитическите теми - НАТО и ЕС, но и във вътрешнополитическите нагласи. Програмите и лозунгите доста си приличат, а обвиненията между отделните играчи в кражби на идеи и проекти са показател, че различията и да ги има, не се вадят на показ. Изборите се превърнаха в промоция на залежала стока чрез политическа реклама по схемата две за лев. А и самите политици се държат като рекламни лица, които наблягат на емоционалните, а не на разумните, премислени реакции на избирателите.Кампаниите бяха осъществени главно чрез пощенски картички с ликове на лидери, чалга концерти и обикаляне със залепени усмивки по градове, села и паланки. Всички политици, особено новите - от Евророма, заложиха на зрелището, кючеците и... българското. България - това си ти викат от плакатите си ОДС. Вляво са Коалиция за България, а на противоположната страна - Демократи за силна България. И Български народен съюз не остава по-назад и на фона на българското знаме заявява: Българинът заслужава повече; Бъди българин. НДСВ пък призовават да ги изберем За да се гордеем с България, а Атака ни атакува с Българи, да си върнем България.Предизборна кампания, както винаги, досега мина и като предизборна война на плакатите на отделните политически сили. Паметникът на Васил Левски в Ловеч осъмна една сутрин облепен с агитационни материали на ДПС и с лика на лидера на движението Ахмед Доган. От ДПС отрекоха това да е направено от техни симпатизанти и провидяха в акцията провокация. От централния предизборен щаб на движението в Ловеч дори декларираха, че като либерална политическа сила ДПС никога няма да допусне да се подменят дребните битки зa изборен успех с вечните ценности на България. Общинската организация събра свои симпатизанти да почистят старателно предизборните материали от паметника на Апостола и помоли всички политически партии да съсредоточат плакатите си на указаните за целта места и да не се опитват по недопустим начин да печелят дивиденти чрез оскверняването на националните светини.Обвинение в нечестна игра с лепенето на афиши получи и ОДС. Хората на Иван Костов алармираха, че човек на Надежда Михайлова лепи в София стикери с номера на ОДС в бюлетината върху предизборните плакати на ДСБ. Това стана причина за внесената срещу ОДС жалба в Районната и Централната избирателна комисия. От ОДС си признаха вината с факс до медиите, в който освен извинението бе заявено, че в продължение на 10 дни платени лепачи на плакати от партията на Иван Костов целенасочено покриват всички плакати на ОДС върху стената, намираща се непосредствено до СДС - София, а на забележките, че трябва да има редуване, получавали само заяждания на дребно и хули. Пространството в района около бул. Витоша и ул. Кърнинградска в столицата всъщност е силно оспорвано, тъй като централата на ДСБ и областното ръководство на СДС - София съжителстват буквално на метри.Вандалски бяха наречени изявите на активисти на Коалиция за България пред щаба на ОДС в Карнобат. Те хвърляли камъни върху металната врата на щаба, блъскали я с твърди предмети при опит да я разбият, изпокъсали всички агитационни материали на синята коалиция и върху тях залепили плакати на Коалиция за България. Върху изпокъсаните афиши на ОДС били упражнени и други естествени нужди от личен характер, изтъкнаха сините.Във Варна пък изпитвали истински страх от предозиране на плакатната кампания след провала на местните избори през 1999 г., когато кандидат на сините бе сегашният емигрант Добрин Митев. Затова ОДС наели само осем билборда за предизборния период на територията на цялата Варна и отпечатали едва 18 500 афиша. Предизборната надпревара съвсем се сля с търговските рекламни трикове, признаха и специалистите. Според медийния експерт Маргарита Пешева границата между двата вида реклами съвсем се е размила. По думите й, партиите и коалициите, които участват в предизборната надпревара, използват общо 211 лозунга, които са все по-кратки - за разлика отпреди години, когато са били изключително дълги, отрицателни и дори агресивни като послания.Според проф. Петър-Емил Митев лозунгът на БСП Един за всички, всички за един има тоталитарен характер, макар че едва ли лидерите на партията са имали това предвид, когато са го лансирали. Отправен от политическа партия, той може да означава Нашият лидер за всички, всички за нашия лидер, обяснява социологът. Лозунгът на ОДС България - това си ти пък бил твърде условен. Експертите са единни в твърдението си, че партиите от целия политически спектър са заложили на персонифицираните лозунги. Те се обръщат директно към избирателя и го поставят в центъра на посланието си. Докато през 1990 г. например социалистите тиражирали България над всичко, сега те са насочили лозунга си към отделния човек. Това са направили и СДС, които в началото на демокрацията използваха 45 години стигат, което е съобразна историческа равносметка, а сега залагат на България - това си ти, което е покана за диалог с обикновения човек. Според експерта, в началото на прехода е било времето на патетичните идеологизирани политически речи, докато сега политиците вече пеят, плуват, играят тенис, организират турнири по боулинг, копаят, ловят риба. Това панаирджийско поведение спрямо избирателите означава, че рязко се скъсява дистанцията между тях и е характерно за развитите демокрации, твърди Петър-Емил Митев. Не е ясно колко точно пари са изсипали за отпечатването на плакатите си политическите партии, но в градовете и особено в столицата не останаха и две педи място, необлепено с лика на някой политик. Един такъв афиш върви по около 6 ст. за килограм в пунктовете на вторични суровини, затова ако видите клошар с тъмна, дълга брада да сваля плакати от подлеза на Орлов мост и на Университета, не мислете, че почиства местата за лепене. Отпечатването на такъв афиш обаче струва поне 70-80 ст., обясняват специалистите, а партиите печатат минимум по около 200 000 броя.Като добавим към всичко това и непоносимия политически кич, толкова оспорваната предизборна лотария, чалгата, ритуалните първи копки на досегашните управляващи, обещанията, популизмът, всичко заприличва на поредните... избори. Добре че свършиха!Щедрост Ахмед Доган развърза кесията си малко преди парламентарния вот и дари 5 хил. лв. на жителите на с. Скребатно, Благоевградско, за да поправят минарето на джамията си. Лидерът на ДПС е водач на движението в региона и пристигна в селото с хеликоптер миналата събота.Лично заместник-финансовият министър Нахит Зия, който е трети в листата, преброи и остави парите пред очите на цялото село в местната кръчма. Сумата бе в банкноти от по 50 лв. и бе извадена от обикновен найлонов плик, носен от активистка на ДПС.Дарителският жест бе предизвикан от оплакването на възрастна жена, която каза на Доган, че в целия район само минарето на джамията на Скребатно е порутено. За пръв път идвам във вашето село и искам да направя нещо, с което да ме запомните, обясни Доган преди да обяви дарението си. Той каза, че е много развълнуван от хората, които оставили нивите си и дошли да го слушат. Вие май не сте виждали жив политик тук, пошегува се той.Лидерът на ДПС се скара на журналистите, че снимат мероприятието. Какви са тия компромати, ако ще ни отразявате кампанията, трябва да спазвате известни норми, разпали се Доган.Ден по-късно от централата на ДПС съобщиха, че Ахмед Доган е дарил и 3000 долара на българската църква Св. Стефан в Истанбул.

Facebook logo
Бъдете с нас и във