Банкеръ Weekly

Общество и политика

ВАРНЕНСКА КОРАБОСТРОИТЕЛНИЦА СЪБРА МИНИСТЪР, ЛОРД И ПОСЛАНИК

Проблемите около Варненска корабостроителница АД и по-точно - нейните финансови взаимоотношения с параходство Български морски флот, събраха в понеделник, 25 септември, министъра на транспорта и съобщенията Антони Славински, посланика на Великобритания в София - Негово превъзходителство Ричард Таг, и бившия министър на транспорта в кабинета на Маргарет Тачър, а по-късно и министър на обществените услуги на Обединеното кралство лорд Роджър Фриймън. Последният е присъствал на срещата в качеството си на съдружник в световноизвестната одиторска и консултантска компания ПрайсУотърхаусКупърс. Тя е наета като консултант от купувача на Варненска корабостроителница - английския холдинг Камел леърд.


Както писа в. БАНКЕРЪ (бр. 38 от 23 септември 2000 г.), поради странно нехайство на бившето си ръководство параходството ще бъде компенсирано като необезпечен кредитор на корабостроителницата с едва 4.7% от инвестираните от него 9.539 млн. щ. долара за строителството на кораба Трапезица (б.а. - с неустойките и лихвите сумата вече е около 11 млн. щ. долара). На срещата си с посланик Таг и с лорд Фриймън министър Славински помолил да бъде намерен компромис за намаляване на загубите на флота, който вече е в процес на приватизация. Идеята била инвеститорът Камел леърд да склони да третира БМФ не като член от последната, четвърта група на кредиторите, а като представител на първа група. Така флотът би получил не 4.7%, а 34% от вложените средства. Както твърдят запознати, лорд Фриймън се ангажирал само да информира Камел леърд за желанието на българския транспортен министър.


Между другото, от представителството на Камел леърд у нас съобщиха, че до този момент не са получили писмено такава покана от Български морски флот.


Същия понеделник, 25 септември, във Варна е пристигнала четиричленна делегация, водена от изпълнителния директор на Камел леърд Европа Том Пери. Заедно с него са и техническият директор Мел Мърфи, Рей Бийдъл, специалист по електрически системи, и Майкъл Уилямс, експерт от Лойдс регистър, Ливърпул. В морската ни столица към делегацията се присъединил и Тим Венер, представител на Лойдс регистър в България.


Англичаните са в България, за да огледат състоянието на съоръженията в корабостроителницата и да решат какво да предприемат, за да възстановят производствената й дейност най-късно до началото на ноември тази година. Тъй като заводът не работи от 19 месеца, голяма част от машините не са в добро състояние, твърдят специалисти.


Другата цел на представителите на Камел леърд е да проверят на място степента на завършеност на заложените за строеж плавателни съдове и да преценят кои от тях могат да бъдат доизградени най-бързо и с най-малко средства. В момента за довършване има пет кораба плюс два, които са заложени само на стапел.


В крайна сметка, след инспекцията, англичаните ще актуализират инвестиционния си план и окончателно ще подредят приоритетите си в него.


На срещи с областния управител и кмета на Варна представителите на Камел леърд декларирали, че ще изпълнят поетите инвестиционни ангажименти и ще оздравят завода независимо от заведеното от БМФ и други фирми дело във Варненския окръжен съд срещу решението на общото събрание на кредиторите на корабостроителницата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във