Банкеръ Weekly

Общество и политика

В БЮДЖЕТА ВЕЧЕ ИМА ПОЛИТИКА

Мирослав Севлиевски, заместник-председател на Новото време, пред в. БАНКЕРЪМирослав Севлиевски е роден на 18 януари 1965 г. в Троян. Завършил е география в СУ Св. Климент Охридски. Един от създателите на Групата за натиск на Новото време и на дискусионния клуб със същото име, в който членуваха над 20 депутати от НДСВ. Сега е председател на парламентарната група Новото време, в която има 13 депутати. Учредител и заместник-председател е на партията Новото време. Преди да оглави самостоятелна група, Севлиевски беше член на Политическия съвет на НДСВ и заместник-председател на жълтата парламентарна група в 39-ото Народно събрание. Член е на парламентарната Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред. Депутат е от Бургаския многомандатен район. Женен, има една дъщеря. Г-н Севлиевски, създадохте доста притеснения на финансовия министър Милен Велчев за поисканите от вас допълнителни 135 млн. лв. за образование ще се търси благословията на МВФ. Смятате ли, че министърът ще успее да я получи?- Струва ми се, че Милен Велчев няма друга алтернатива. Той трябва или да убеди Фонда, или да каже на колегите си министри, че има проблеми в приемането на бюджета на второ четене и да ги запознае с евентуалната необходимост от техни оставки. Големият проблем на финансовия министър са не 135-те милиона за образование и наука, а парите, които правителството иска да изхарчи от бюджетния излишък за 2004 година. Министър Велчев приема тезата на Новото време, че тези пари са инвестиция, а не харчове, и трябва да успее да защити тази малка разлика пред Фонда. Как се чувства сега Новото време - като партия, наложила една справедлива фискална идея, или като търговец на гласове?- Първо, на вас идеята може да ви изглежда фискална, но тя е абсолютно политическа и още повече - национална. Както и бюджетът е политически закон. Повечето хора го гледат като цифри, параграфи и запетаи, а ние го разглеждаме като политика. Дойде най-после времето и в България това да се случи. Досега зад бюджета винаги е имало само общи фрази - за растежа, за стабилността... След договорката, която Новото време постигна с НДСВ и ДПС, спокойно мога да кажа, че в бюджета вече има и политика. Така че развръзката не беше предрешена, а е резултат от консултации, аргументи и публична подкрепа. Използвам възможността отново да благодаря на всички, които ни подкрепяха в тази идея. Новото време не е и няма да бъде търговец на гласове. Това вече е ясно и на най-яростните ни опоненти. Други търгуват партийна подкрепа, търгуват гласове, търгуват закони. Ние преговаряме за политика. Защо парите бяха поискани именно за сферата на образованието? Останалите области на обществения живот не заслужават ли по-големи средства с оглед на тяхното реформиране?- В България винаги ще го има този спор - кое да бъде приоритет. В края на краищата политическите приоритети се определят от това чии интереси защитава партията, която представляваш. Нашите данъчни закони, законите за промяна на политическата система и законите за въвеждане на публичност в България са политиката на Новото време. Всички те са свързани с осмисляне на живота на средната класа. Данъчните ни закони оставиха десетки милиони левове в джобовете на всички българи, които работят и които се образоват. Политическите ни закони осмислят политическото участие на българската средна класа, а законите ни за публичността правят от всеки гражданин участник в държавното управление. Ние не търгуваме тези закони, преговаряме за тях. Политиката не е кон за кокошка, не е глас за пост. Ние се борим за политики, а постовете ще ги имаме, като спечелим общественото доверие на изборите догодина. Вярваме, че все повече отговорни политически партии ще стигат до идеята, че образованието и науката са най-важният елемент от националната сигурност, защото определят бъдещето на държавата и нацията. Убедено ли е Новото време, че повечето пари ще помогнат на българската образователна система? Много финансисти смятат, че е по-добре системите първо да се реформират и едва след това да се финансират.- Новото време смята, че реформа без пари е невъзможна. Но за разлика от многото финансисти, които само намират кусури, ние предложихме да се приемат стратегии. В споразумението ни с НДСВ и ДПС е записано, че средствата ще се разходват при спазване на следните приоритети: внедряване на информационни и комуникационни технологии, по-пълно обхващане на децата в ученическа възраст в системата на средното образование; насърчаване на българското участие в национални и международни програми и проекти; повишаване на квалификацията на преподавателите; подобряване на енергийната ефективност на българските училища; оптимизиране на училищната мрежа; реализиране на програма Конкурентна система на висшето образование. И като говорим за стратегии, трябва да е ясно, че ще има обсъждане - в обществото и в парламента, ще има гласуване от всички политически сили и най-важното - ще има гарантиран парламентарен и граждански контрол над тези пари. Съгласете се, че българите много по-лесно ще могат да контролират тези 135 млн. лв., отколкото 1.7 млд. лв. в бюджета на образователното министерство. Появиха се съмнения, че приятелски фирми на партията ви ще харчат парите за образование...- Завистта и политическата нищета са лош съветник. Това, че Новото време е успешно, очевидно дразни тези, които са свикнали да бранят мястото си в политиката с тайни и слухове. Ако някой през тези 15 години е внасял закони за публичност, това е Новото време. Погледнете в Народното събрание и вижте - етичен кодекс, публичност на концесиите, на държавната собственост, на общинската собственост, за финансирането на партиите - всичко това са наши проекти.Не можеше ли пазарлъкът с бившите ви съпартийци да не тече публично?- За разлика от дейността на банкерите, политиката е публичен бизнес. Политиците, които не правят публична политика, се поддават на изкушения - и вижте напоследък колко от изкушените се очаква да влязат в затвора. Ние в Новото време сме казали отдавна, че искаме бюджетът за 2005 година да е бюджет на възраждането на българското образование и наука. Още през септември обявихме, че ще настояваме парите за образование да са 5% от БВП, след това предложихме декларация на Народното събрание, с което всички политически сили да приемат образованието за национален приоритет и да се напише стратегия за развитието и модернизацията му. Не получихме подкрепа от останалите политически сили, но смятаме, че с преговорите и с издействаните допълнителни средства наистина превърнахме тази политика в приоритет. От политическа гледна точка как оценявате четвъртия бюджет на НДСВ?- Преди да се намеси Новото време, той беше бюджет на статуквото и по никакъв начин не поощряваше онези, които работят. По-скоро удовлетворяваше онези, които не работят, не искат да работят или да се квалифицират. Проектът беше идеален за онези, които целят българите да са необразовани, да получават по-ниски заплати, да им се събират високи данъци, за да може партийните командири или началниците по министерствата да ги командват. И като стана дума, защо не питате и за допълнителните минимум 35 млн. лв., които в резултат на предложенията ни за промени в данъчните закони ще отидат пак за образованието и науката? Освободихме от данък дарението на компютри и периферна техника на училища и университети, освободихме от разходи фирмите, които поръчват научни изследвания и разработки на български научни институти, освободихме от патент компютърните клубове. И още разни други малки, но съществени облекчения, които оформиха политиката на бюджета.Може ли да се очаква, че след като образователната сфера вече ще получава 4,45 % от БВП, България ще се превърне в нещо като Естония на Балканите заради инвестициите в информационни системи?- Не парите, а политиката прави държавата една или друга. А България трябва да си е България и другите да се равняват по нея. Въпросът не е да бъдем като Естония или Ейре, а да сме много по-напред от тях. Но това няма как да стане, ако в образованието и във всички останали области парите се отпускат на някой, който не знае какво да ги прави. На много от министрите сега не би трябвало да се дава и един лев, защото е съвършено ясно, че ще го прахосат. Аз неведнъж съм имал повод да посоча един двойкаджия - Валентин Церовски. В Новото време сме абсолютно убедени, че колкото и пари да му се дадат, шансът те да бъдат прахосани, а не инвестирани, е огромен. Това се отнася и за много други министри. Продължаваме към днешна дата да не знаем каква е ефективността и на всичките мерки за борба с безработицата и как програмата на метлите уж намалява безработицата, а не увеличава заетостта. Добре би било министър Христова да излезе и да каже какво точно е създала, какво точно преквалифицира и какъв се става, като минеш нейните курсове за преквалификация - получаваш временна заетост или си намираш дългосрочна работа?Заради наличието на такава практика, заради първоначалната рамка на бюджета и най-вече поради липсата на промяна в мисленето и в персоналния състав на министерствата ние нарекохме проекта на Министерския съвет бюджет на статуквото. За да има някаква промяна, трябваше бюджетите на отделните министерства да бъдат преразгледани, неефективните им програми да се съкратят и парите да се насочат в области, като науката и образованието например, които са в състояние навсякъде по света да рамкират дългосрочен икономически растеж на една държава. Проектобюджетът категорично не изпълняваше тази задача. Освен това нещата не можеше да бъдат решени с обичайния подход - да се прехвърлят средства от едно министерство в друго или от една сфера в друга. Този път трябваше да намерим такава бюджетна техника, която да задължи целия Министерски съвет да инвестира средствата, а не да ги харчи. Мисля, че поне за образованието и науката Новото време успя да наложи тази промяна в мисленето и практиката.

Facebook logo
Бъдете с нас и във