Банкеръ Weekly

Общество и политика

В БАЛКАН СЪБИРАТ ПЛОДОВЕТЕ НА СТАРИ ГРЕХОВЕ


С падането на първия сняг започнаха и първите по-големи
проблеми за авиокомпания Балкан. Обилният снеговалеж
миналия понеделник затвори летище София и застави четири самолета
на националния авиопревозвач да кацнат в Пловдив.


Авиокомпанията търпи огромни загуби от тези
кацания на други летища - съобщи изпълнителният й директор Филип
Мустаков. - Плащаме такса кацане и в София, и в Пловдив. Защото
от Пловдив самолетът трябва да се върне в София, откъдето да поеме
за следващия си полет.


И все пак, поне засега, в Балкан благославят
природата. Ако бъде затворено и пловдивското летище, единственото
спасение остава бургаският аеропорт. А оттам до София превеждането
на пътниците излиза доста по-скъпо.


От летище София пък заявиха, че по-скоро печелят,
отколкото губят от кацането на самолетите в Пловдив. Причината
е, че, първо, не влагат материали и труд, и второ - не плащат
данъци върху приходите за обслужването на самолетите на Балкан,
които се фактурират, но не постъпват в касата на аеропорта.


За да изпълни поставената правителствена задача да
оцелее до март, когато най-сетне се очаква да се появи истинският
купувач, сегашното ръководство на авиопревозвача, освен с природата,
е принудено да се бори и с още куп наследени проблеми.


От 2 до 4 декември например ще бъде задоволено любопитството
на цяла делегация експерти от израелската авиокомпания El Al.
Те ще направят пълен оглед на Boeing 767-200 ER F-GHGD, който
от 15 януари ще напусне редиците на Балкан, за да
постъпи здрав и читав в ръцете на израелските пилоти. Оставащият
у нас втори Boeing 767 ще покрива донякъде междуконтиненталните
линии до Бангкок, Коломбо и Йоханесбург, но не и до Ню Йорк за
която се търси коопериране с други авиокомпании.


Хроничната неплатежоспособност на Балкан,
лошият маркетинг на предишните ръководства и не на последно място
слабостта към руските самолети на авиобосовете от правителството
на Жан Виденов (заместник-министрите Светослав Станулов и Станислав
Велинов) доведоха до пренаемането през 1996 г. на двата уникални
боинга (единствени в света), не за 60, а за 24 месеца.


В момента ръководството на Балкан се
колебае между избора на Boeing 757 и Airbus А 310. Според запознати
с кухнята на превозвача натежават предпочитанията към европейската
машина, чийто лизинг е с около 40% по-нисък от този на Boeing
767 и с 25% от наемането на Boeing 757. Финансисти изчисляват
дали заедно с разходите по преобучаването на екипажи за А 310
лизингът ще излезе по-евтин от този на Boeing 767.


Поради ниския си лизинг А 310 би могъл да уплътнява
престоя си у нас и с изпълнение на редовни и чартърни полети.
Всъщност лесно могат да се намерят и пилоти, обучени да работят
на А 310, съобщиха от авиосиндикатите. Така например бившият командир
на отряд А 320 в Балкан Иван Марков скоро е бил назначен
за командир на отряд А 310 в Еър Малта.


Резултатите на Балкан за октомври са
354 хил. долара загуба от основна дейност срещу 800 хил. долара
за същия месец на миналата година. Общият резултат до края на
октомври е намаляване на загубата с 30 млн. г. марки - от 38.2
млн. на 8.5 млн. марки.


Нямаме друг избор, освен да успеем - категоричен
е Филип Мустаков. - Длъжни сме най-вече в името на пътниците.

Facebook logo
Бъдете с нас и във