Банкеръ Weekly

Общество и политика

ТРАНСПОРТНОТО МИНИСТЕРСТВО МОЖЕ ОЩЕ


Министерството на транспорта пооправи работата си
при разпределението на разрешителните за международните автомобилни
превози. Като причина за реформата превозвачите, чакащи
с дни за заветните хартийки зад ведомството на министър Вилхелм
Краус, изтъкват двете статии, публикувани в брой 44 и 45 на в.БАНКЕРЪ:
Чиновническата лотария за международните автопревози
и Министерски чиновници налагат ембарго на износа на наши
стоки.


Вече има някакъв ред. Почти всеки ден от министерството
слизат лично да контролират нещата или заместник-министърът Илко
Милушев, или шефката на международните превози Румяна Васинска.


Опашките намаляха


разрешителни вече се вземат не подир седмица, а след
2-3 дни, при това само след представяне на първата страница от
задействания тир-карнет (т.е. след като стоката е натоварена,
обмитена и запечатана). Казано накратко - министерството най-после
започна да спазва собствените си разпоредби - радват се
чакащите.


Наистина издаването на разрешително само при представяне
на задействан тир-карнет е най-справедливото разпределение на
мечтаните от всеки превозвач документи. То внася равнопоставеност
между фирмите, отчита интересите на получателя на стоката и като
цяло благоприятства износа.


След публикациите в БАНКЕРЪ изненадващо
се появиха и безплатните разрешителни за Унгария. Преди това се
твърдеше, че те са се свършили още в средата на август.


Положителна промяна е настъпила и при разпределението
на разрешителните по гранични пунктове, като ефектът е


изравняване на разходите


по различните маршрути. Министерството вече разпределя
безплатните разрешителни за Унгария само на ГКПП Калотина,
а документите със заплащане на пътни такси - на ГКПП Видин.
Така двата маршрута за Западна Европа (през Югославия и Унгария
или през Румъния и Унгария) струват на превозвачите приблизително
еднакво. След плащане на задължителните такси в Югославия (около
950-1000 г. марки) тировете могат да преминат на отиване и на
връщане през Унгария безплатно. Предпочелите северния маршрут
през Видин пък имат право да кандидатстват за безплатно румънско
разрешително, като обаче си плащат в Унгария. Освен всичко друго
по този начин на разпределение се избягват и задръстванията по
граничните пунктове.


Дотук, както се казва, добре. Но появата на иначе
труднодостъпните унгарски (а и други) разрешителни изглежда се
дължи и на факта, че с наближаването на края на годината те


губят своята валидност


При положение че цели десет месеца са били кътани,
естествено е през последните два да бъдат пуснати в употреба.
Но тъй като превозите през ноември и декември традиционно са слаби,
обявените за дефицитни разрешителни в крайна сметка могат да останат
неупотребени.


Обясненията за допълнително договорени количества
не звучат сериозно. Унгария, а и всяка друга страна, може да предостави
допълнително само разрешителни за платено преминаване през нейна
територия. Противното би означавало да разграждаш собствения си
транспортен пазар за чуждестранни превозвачи.


Съществуват подозрения, че освен унгарски


ще останат неизползвани


и безплатни румънски и украински разрешителни.


Всъщност създава се впечатлението, че през последните
години транспортното министерство не следи изразходването на въпросните
документи и не търси своевременно съдействие от държавите, за
които се вижда, че те не достигат. Не се отчита и сезонната цикличност
на международните автопревози, а разпределението на разрешителните
се извършва уж равномерно през цялата година. Толкова равномерно,
че през натоварените месеци документите не стигат, а в края на
годината има излишък.


Превозвачи единодушно твърдят, че освен задействания
тир-карнет и реда на опашката държавните чиновници трябва да държат
сметка и за


вида на стоката


Те правят следната класация на предимствата: 1) хладилник;
2) стока, возена по конвенцията за опасни товари ADR; 3) стока
със срок на доставка; 4) бордови камион, натоварен с обикновена
стока; 5) автовози или друг вид камиони.


В момента голяма част от транзитните австрийски разрешителни
се изяждат от автовозите, внасящи стари леки автомобили.
(Тъй като Чехия и Словакия забраняват превозването през тяхна
територия на стоки втора употреба, та дори и на скрап, превозвачите
минават през Австрия.) Получава се така, че за сметка на вноса
на стари коли, камиони, натоварени с българска стока за износ,
не могат да излязат от страната. Казано накратко, в първия случай
се изнася валута (на Запад и старите автомобили не се продават
срещу левове), а във втория се пречи на внасянето й. Според твърдения
на самите превозвачи над 30% от всички австрийски транзитни разрешителни
се вземат от автовозите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във