Банкеръ Weekly

Общество и политика

ТРАНСПОРТНИТЕ КАПРИЗИ НА РУСКИТЕ ОЛИГАРСИ

Колко му трябва на руския олигарх, за да е щастлив - няколко яхти, самолет и най-вече да не е в черния списък на Кремъл. Някои олигарси стоят за всеки случай в чужбина, други заемат предвидливо губернаторски места, а трети търсят утеха в съвременните хоби и развлечения, за да се разсейват от грешните и погрешни мисли за политиката. Например най-одумваният руски олигарх Роман Абрамович притежава най-силния на планетата флот от яхти. Абрамович, чията яхта Pelorus е пета по големина в света, е решил да се състезава със самия себе си, като построи още една яхта с рекордната дължина от 160 метра. Собственикът на футболния клуб Челси и на 7.5 млрд. долара лично състояние е избрал едно от най-скъпите развлечения. Годишната поддръжка на яхтите му струва според някои оценки 15 млн. долара, но доходите от Сибнефт и другите активи не му позволяват да се тревожи. Вила на крайбрежието в Ница или Испания, яхта или замък обаче изглеждат скучно и банално за руските новобогаташи, които търсят ексклузивни подаръци. Най-младият руски олигарх, банкерът Николай Смоленски миналата година купи британския завод за спортни кари TVR. Това лято той купи и италианската компания Benelli, която произвежда редки екземпляри мотоциклети. Едно от последните делови развлечения на руските новобогаташи са частните самолети. Преди десетина години Йосиф Кобзон със собствения Ту-134 внасяше екзотика в руската гражданска авиация. Сега почти всеки втори руски олигарх разполага със собствен самолет. В Русия вече има около сто самолета, предимно западно производство, които принадлежат на отделни корпорации и бизнесмени. В западни авиационни фирми вече са постъпили поръчки за още 70 самолети и американски експерти предсказват, че през 2012 г. Русия ще се нареди на второ място след САЩ със своя бизнес-авиация. Бизнесмените, чийто годишен доход надхвърля 20-30 млн. долара вече избягват услугите на руските авиокомпании и наемат частни самолети, твърдят в авиокомпанията Планета, която се специализира в обслужването на заможни клиенти. Губернаторът на Чукотка Роман Абрамович на всеки три месеца навестява губернаторския си кабинет и жителите на своята област с полет от Лондон на личния си Боинг-767, чиято цена е около 100 млн. долара. Преди той използваше бизнес-варианта на Боинг-737-700 -BBJ, с цена 50 млн. долара. Такъв самолет използва сега един от най-богатите руски депутати Сулейман Керимов. Генералният директор на промишлената група Руски алуминий Олег Дерипаска лети на собствен Gulfstream V, а президентът на Алфа-груп Михаил Фридман - на Bombardier Global Express за 40 млн. долара. Газпром разполага с два Falcon 900 за 7.5 млн., а президентът на Роснефт Сергей Богданчиков се придвижва с Cessna Citation X, струваща около 11.5 млн. долара. Банкерът Сергей Пугачов, член на Съвета на федерацията, се е обзавел за всеки случай с два самолета - Falcon 2000 за 25 млн. долара и Gulfstream IIB за 10 млн. долара. Най-популярен сред руските бизнесмени е самолетът, на който лети олигархът Виктор Векселберг, увещаван да стане губернатор на Камчатка - Bombardier Challenger 604, чиято цена е 24 млн. долара. 40 от седемдесетте поръчки за нови самолети за бизнес-авиацията в Русия се падат именно на този самолет. Той може да вземе на борда си 15 пътника. Височината на салона е 184 сантиметра, а разходът на гориво е изключително икономичен.Руските самолети не са особено предпочитани от бизнес-елита не само защото са шумни и неикономични. В повечето европейски страни руските пътнически самолети, например Як-40, Ту-134, Ту-154 заради шумните двигатели се допускат само със специално разрешение. Даже за сертифицирания според европейското законодателство Як-40 са необходими няколко дни за получаване на разрешение. Западните самолети получават разрешение за полет не само за няколко часа, обясняват специалистите, но и летят на височина 14 -15 000 метра, където интензивността на полетите не е толкова голяма. Има и още едно обстоятелство - по самолета се познава и солидността на бизнесмена, а руските олигарси държат на имиджа си. Самолетите, използвани за бизнес-пътувания се делят на пет категории. Първата категория са самолети за разстояния до 1500 километра и за 5 - 6 пътника. Те са неудобни и защото в тях не можеш да се изправиш в цял ръст. Не се ползва с особена популярност в Русия и втората група - канадският Learjet 60 и американските Hawker и Cessna XL. Те могат да вземат на борда си до 8 души и имат далечина на полета до 8000 километра. Най-предпочитани от руските олигарси са самолетите от четвъртата категория, които могат да вземат на борда си от 9 до 15 пътника за разстояния до 7000 километра и със скорост до 850 км/ч. Това са канадският Bombardier Challenger, френските Falcon 900 и 2000, американските Gulfstream G200 и G350. Най-високата категория бизнес-самолети се произвеждат на базата на серийните Boeing 737 и 737-800. Това са BBJ и BBJ2.Експертите предвиждат, че през близките 5-6 години в Русия ще се появят и специални летища за обслужване на бизнес-авиацията. Сега тези самолети се обслужват основно от московските летища Шереметиево и Внуково. Използваното активно за чартърни рейсове на туристическите компании Домодедово е прекалено натоварено, а и доста отдалечено от града. През двете летища месечно се извършват над хиляда частни бизнес-пътувания. Дискретността е основно правило, което е и част от сигурността на новобогаташите. Географията на полетите обхваща точки в цял свят. Поддръжката на собствен самолет излиза между половин и един милион долара годишно и включва техническо обслужване, наеми, а също пребиваването на пилотите в най-луксозните хотели в Москва. Обикновено това са чуждестранни пилоти, защото най-често частните самолети на руските олгарси летят под флага на чужди авиокомпании. Проблемът е, че полетите на частните самолети не са регламентирани в руското законодателство. Руски граждани и компании нямат право да притежават свои самолети. Необходимо е да се регистрира фирма, която да е свързана с авиацията, после тази фирма сключва договор за обслужване със съществуваща авиокомпания. Даже в частните самолети на олигарсите се изписват билети. Митата и таксите за вноса на западни самолети излизат до 40 % от стойността, макар че едва ли Русия ще успее да догони Запада в строителството на такъв тип самолети. Заради сложните формалности повечето олигарси са регистрирали частните си самолети под чужд флаг. Но такива самолети имат право да пребивават в Русия не повече от 10 дни. В Русия освен това има не уведомителен, а разрешителен режим за полетите. Заявки се приемат до18 часа вечерта, а заради часовата разлика активната част от деня в други страни тепърва започва. Някои от западните самолетни компании вече откриват свои центрове за обслужване в Русия. В същото време руските самолетостроителни компании изпитват силни затруднения не само с продажбите, но и с експлоатацията на новите самолети. През август при визитата на президента Владимир Путин във Финландия при излитането от Турку той трябваше да се прехвърли от новия Ил-96-300 на стария президентски самолет Ил-62 заради проблеми със спирачната система. Полетите на тези самолети, които са общо 13, са спряни, а Аерофлот изпитва недостиг на самолети, тъй като трябваше да закупи 6 нови Ил-96-300. Тези самолети се използват също от КрасЕър и Домодедовските авиолинии, а на авиоизложението МКС 2005 компанията Волга-Днепър купи осем транспортни Ил-96-400Т. Два пътнически Ил-96-300 купи и кубинската авиокомпания Кубана.

Facebook logo
Бъдете с нас и във