Банкеръ Weekly

Общество и политика

Таксите за "Синя зона" излязоха законни

Таксите за паркиране в "синята" и "зелена" зона на столицата са законни. Законни са и скобите или репатрирането с паяк, с които се санкционират тези, които не ги плащат. И това становище е окончателно.

Това най-общо гласи решението от 10 март на Върховния административен съд по делото, с което сдружението "Софийски обществен съвет" оспори законосъобразността на тези такси, приети с решение на Столичния общински съвет през март 2012-а. Тогава СОС въведе цени от 1 лв. на час за паркиране в "зелена зона" и по 2 лв. на час - за "синя". Отделно бяха предвидени и абонаментите, които позволяват целогодишно паркиране в двете зони, а и цените за принудителното репатриране или поставяне на скоби на автомобилите без платена такса.

През лятото на миналата година Административен съд София-град ги отмени с един основен мотив - актът на общинарите, с който те са въведени, е нормативен. А като такъв той трябва задължително да бъде оповестен на населението и да се даде минимум 14-дневен срок за подаване на възражения и становище по него. Но понеже такъв срок и оповестяване безспорно не е имало, това заобикаляне на процедурата е довело до незаконосъобразност на акта за налагане на таксите.

Общинският съвет обаче обжалва решението на софийския административен съд и делото стигна до ВАС. Който пък излезе с коренно противоположно становище и то е окончателно.

Всъщност основният спор бе дали решението на общинския съвет, с което са въведени таксите, е нормативен акт, или не.  АССГ го приема за нормативен, защото отговаря на критериите за такъв: с него се засягат правата и се създават задължения на неопределен и неограничен брой граждани, и то за дълъг период от време. Тоест актът не се прилага само еднократно. ВАС обаче каза друго - като собственик на тротоарите и улиците СОС просто е определил цена за ползването им от гражданите и това е станало с управленско решение. С него не се създавало ново задължение за хората, а само се определял размерът му.

Смисълът на тази словесна еквилибристика все пак е важен, защото определя кой и в какъв срок има право да атакува решение на общинския съвет. Нормативен акт се атакува от всеки гражданин без никакво ограничение във времето, докато "управленско решение" може да се оспори само от кмета или от областния управител, и то в 14-дневен срок от приемането му. От определението на ВАС излиза, че сдружението "Софийски обществен съвет" не само че няма право да оспорва таксите, а и срокът отдавна е изтекъл.

Решението е спорно и това е видно дори от факта, че един от съдиите - Соня Янкулова, го е подписала с особено мнение. Точно заради несъгласието си със становището на другите си две колежки: съдийките Йовка Дражева и Павлина Найденова, че решението на СОС за определяне на таксите не е нормативен акт.

Facebook logo
Бъдете с нас и във