Банкеръ Weekly

Общество и политика

ТАКСИТАТА ВЪСТАВАТ СРЕЩУ ВЪВЕЖДАНЕТО НА РЕД В БРАНША

Разходите за извършване на таксиметрова дейност от 1 януари 1998 г. възлизат на 1 482 800 лева (за Лада), алармираха през изминалата седмица от новосформирания Национален съюз на превозвачите. С тази немалка сума те се опитаха да обяснят както драстичното увеличаване на тарифите за превоз напоследък, така и изречените заплахи за гражданско неподчинение срещу въвеждането на строгите изисквания на Наредба N 2 за таксиметровите превози. За големите си разходи таксиметровите шофьори обвиниха Държавната автомобилна инспекция (ДАИ), която издава голяма част от задължителните документи, събира таксите за това и извършва ефективен контрол върху превозвачите.


Реалните специфични данъци и такси за извършване на таксиметрова дейност са 962 800 лв. - за София и Пловдив (за останалите населени места патентната такса е под 600 000 лв.), контрират от ДАИ. От тези суми инспекцията събира и внася директно в държавния бюджет едва 51 000 лв., за плащания към други ведомства и за оборудване на автомобила - 34 000, а най-голямото перо в разходите са патентната такса и общественото осигуряване. В задължителните плащания влизат пътен данък, годишен преглед от КАТ и застраховка Гражданска отговорност, които прави всеки собственик на автомобил. Като задължителни водачите слагат обаче и 240 000 лв. за радиотакси и 240 000 автокаско (12% от застрахователната стойност на колата - за запазена лада около 2 млн. лв.) - които се плащат по желание.


За къде сте, господине, такси предлагам, бързо и коректно обслужване - с тези думи нахакани мъже пресрещат наивния пътник на три места в столицата: Централната гара, аерогарата и търговския комплекс Илиянци. - Колко взимате? - пита пътникът, поласкан от вниманието към него. - Хиляда - небрежно отговаря водачът и очаква съгласието на жертвата с втренчения поглед на крокодил.


Ако човекът бърза, има по-дебел джоб или пък не е много наясно с разстоянията в столицата, отговаря утвърдително на поканата и тръгва след благодетеля си. Ако е наблюдателен, ще установи, че се качва в кола без обозначителната табелка Такси, без задължителните от 1 юни 1997 г. стикери със цените за превоз, престой и първоначална такса. Вътре в купето вече разбира, че нарочената за такси кола изобщо няма апарат, а ако има, той така бързо сменя числата, че свят да ти се завие.


Ако пък наивникът е тръгнал служебно и накрая въпреки стреса от ценовия шок реши да поиска и фактура за платен превоз, получава категоричен отказ във вид на едно изръмжаване. Не дай, Боже, пък да реши да протестира и да откаже да плаща - якият като японски сумо борец водачът дава всички признаци, че това просто е немислимо. И ако наивникът слезе читав, той трябва при първа възможност да запали свещ и да благодари на Всевишния, че се е отървал само с парично олекване.


Взех такси Деу от хотел Хемус до ЦУМ за частно пътуване - разказва инспектор от Регионалния отдел на ДАИ - София. - Колата имаше стикери, цената - 300 лв/км и 100 лв. за минута престой беше добра. На първия светофар обаче установих, че броячът твърде бързо за обозначената тарифа сменя числата (професионален навик, какво да се прави!). На втория по секундарника на часовника си отчетох, че за 30 секунди престой отчете 210 лева. Сметката до ЦУМ стана 4600 и въпреки че не бях настроен да правя проверки, се представих и поисках документите. Оказа се, че водачът не само че няма паспорт на таксиметровия апарат, но и пътна книжка, лиценз за извършване на таксиметрова дейност, не е направил задължителната застраховка на местата на пътниците, изобщо


липсват всички задължителни документи


Когато накрая в отчаянието си казах: Шофьорска книжка поне имаш ли? - чух отговор: Не!. Зад нас бяха спрели колеги от КАТ, извиках ги и им го оставих.


Дори и при лош ден - това между професионалисти означава малко клиенти (десет курса), при минималната в момента тарифа - 350 лв. дневна и 400 лв. нощна, при най-ниската цена на минута престой - 100 лв. и най-малката първоначална такса - 200 лв., минимумът приходи на ден е 50 000 лв. за 100 изминати километра (според изказвания на водачи средната им заработка е 80 000-100 000 лв. дневно). За 22 лоши работни дни (един месец) приходите са 1 100 000 лева.


При нормалния за Лада разход в града от 10 литра бензин на 100 км за един месец горивото й ще струва 220 000 лева. Като прибавим и 180 000 лв. за 180 празни километра (8%), разходите за бензин стават 400 000 лева. Ако към това се прибавят 25 000 лв., заделени за амортизация (при 2 млн. лв., което лимитира долния праг за отчисляването на амортизацията), и още толкова за масло и други малки разходи - негативът набъбва до 450 000 лева. Дори и колата да е грохнала и да се нуждае от сериозен ремонт всеки месец и той струва примерно 100 000 лв. (което си е просто фантазия) - разходите стават 550 000 лв., за водача остава чистичък приход в същия размер. За единадесет месеца в годината (нека човекът заведе жената и децата на море и планина по две седмици през лятото и през зимата) - годишната минимална печалба излиза 6 050 000 лева. От тях трябва да се извадят 1 020 800 лв. задължителни годишни разходи за автомобила и за извършване на таксиметрова дейност, или му остават 5 029 200 лева. Което означава


419 100 лв. минимален чист месечен доход


(ако, разбира се, водачът постъпи, както 99% от своите събратя, и посочи в данъчната си декларация доходи под облагаемия минимум).


Много от таксиметровите шофьори ще се смеят на тези минимални примерни числа - в големите градове действителните стойности са многократно по-високи. Посочените са реални по-скоро за градове от мащабите на Разград, Монтана и Ловеч.


Изложените разсъждения по-скоро трябва да предизвикат въпроси първо у данъчните - когато получат попълнена декларация с отчетени минимални годишни приходи от таксиметрова дейност. Би следвало да се замислят и пътниците: когато сядат в менте такси и не дай, Боже, пострадат при катастрофа, кой ще храни тогава семейството им? Редно е и да поразмисля и нашего брата журналистът - когато приглася на крокодилските сълзи на водачите на фалшиви таксита, без да оценява истинската реалност. И не си задава въпроса защо протестира срещу колбаси, които оцветяват олиото в тигана, дрехи, които си пускат боята при първия пролетен дъжд, и водка, която води ако не при Св. Петър, то най-малко в Пирогов, а не напише съкрушителен коментар за липсата на законност и ред в таксиметровите превози. И да си пътува спокойно след това.


Таблица:


Задължителни такси за извършване на таксиметрова дейност (в левове)


I. Събирани от ДАИ за една година


1. Психопреглед 14 000


2. Изпит за водач на такси 19 000


3. Удостоверение за годност на колата 12 000


4. Четири пътни книжки 8 000


Общо 51 000


II. Еднократни плащания към други ведомства


1. За настройка на таксиметров апарат 2 000


2. За издаване на удостоверение за апарата 5 500


3. Медицинско свидетелство 5 000


4. Годишни прегледи пред КАТ (допълнителен) 8 000


5. Свидетелство за съдимост и справка от КАТ 2 500


6. Таксиметрова табела и стикери 11 000


Общо 34 000


III. Такси към общините и други вземания


1. Патентна такса (за София и Пловдив) 600 000


2. Застраховка на местата на пътниците 25 000


3. Осигуряване на водача (НОИ) 230 400


4. Такси за банкови преводи 2400


Общо 877 800


Всичко I+II+III 962 800


IV. Задължителни плащания за всеки лек автомобил в движение


1. Застраховка Гражданска отговорност 30 000


2. Пътен данък 20 000


3. Годишен преглед пред КАТ 8000


Общо 58 000

Facebook logo
Бъдете с нас и във