Банкеръ Weekly

Общество и политика

СВЕТИ ПЕТЪР ОТКЛЮЧИ ФИЛМОВАТА КАСА

Навръх Петър и Павел Националният филмов център (НФЦ) обяви кандидатите, които получават субсидията за създаването на игрални, документални и анимационни филми. Трите национални комисии след внимателно запознаване с проектите решиха следното: по 150 млн. лв. се отпускат на Асистентът (реж. Илия Костов) и Made in Bulgaria (реж. Георги Стоев), а 190 млн. лв. се дават за Съдбата като плъх по сценарий на Константин Павлов (реж. Иван Павлов). От предложените пет сценария и три идеи за сценарий за документални произведения със субсидия не е подкрепен нито един проект, но са отпуснати по 2 млн. лв. на две от идеите за създаване на сценарий. Неразпределените около 35 млн. лв. се натрупват като джакпот за следващата сесия през есента. В областта на анимационното кино, която традиционно ни е носила големи международни успехи, този път е одобрен само един проект сред цели осем представени. Двадесет и шест милиона лева се отпускат на Христо Ганев за триптиха Поет и Пегас, а останалата сума - 19 млн. лв. - също ще се разпределя през есента. Поощрени са и четири идеи за сценарий, за написването на които се отпускат по 5 млн. лева...


Това сякаш казва всичко и за състоянието на българското кино в момента, и за възможностите му, обикновено надценявани в последните години. Но зад отпуснатите от НФЦ около 600 млн. лв. се крият и някои интересни детайли.


Става дума преди всичко за това, че по регламент Националният филмов център отпуска нещо като стартова сума, която да служи като гарант при събирането на субсидия за продукцията. Към днешния ден производството на един скромен български филм струва между половин и един милиард лева. Набавянето на парите продуцентите търсят главно в посоката на чуждестранните си колеги или по пътя на копродукциите. В този смисъл държавните пари наистина представляват само стартова сума, а парадоксът е, че тя се отпуска най-накрая, т.е. когато субсидията е окръглена с пари отвън.


Прави силно впечатление фактът, че според действащия от 1991 г. статут на НФЦ претенциите за възвръщаемост на вложените средства не са помръднали. Те са около 5%, но и върху тях контролът е слаб, а понякога дори отсъства. Оправданието може да се маскира зад иначе авторитетното определение творчески неуспех. Такива неуспехи в последните години преобладават!


На този фон обнадеждаващо прозвучаха аргументите на комисиите за анимационно и документално кино. И двете са се въздържали от сиромахомилството и са предпочели да спестят голяма част от предоставения им бюджет в името на добрите идеи и първоначалните изгледи за успех. С други думи, избран е верният път - не да се разпределят всичките пари за идеи със съмнителен краен резултат, и по този начин да се създава привидност за добро здраве на българското анимационно и документално кино, а да се поощри само стойностното. Забелязва се и недоволство от обществения и творчески статут на свещените крави в българското кино, мнозина от които се самопровъзгласиха за такива. Но се забелязват и първите признаци на сериозна тревога за отдалечаването ни от истинския филмов живот по света, особено в сферата на идеите и естетиката.


Заслужава да споменем, че кандидатстването за държавна субсидия не е каприз или артистичен жест (макар да не липсват и такива!). Защото освен проект всеки режисьор (сценарист) внася в касата на НФЦ и 580 хил. лв. като такса за участие в надпреварата. Остава да се извърви и пътя от цененето на личната парична вноска до грижата за парите на данъкоплатците, каквито сме всички ние, включително и кандидатите за субсидия. Но това не е всичко!


На 6 юли БНТ трябва да обяви резултатите от кандидатстването за субсидии за тв филми. По този начин е прекъсната тригодишната непроизводствена пауза, което пък увеличи броя на кандидатстващите проекти. Те са около 50 и ще се състезават за около 600 млн. лева. Поради характера на производството и техническата специфика на тв произведенията, както и заради съкратения път между производство и потребление, финансирането ще бъде пълно. Това е съществена отклика от модела на НФЦ и е доста привлекателна за филмовите дейци. При това през зимата БНТ ще проведе втора сесия за субсидиране на проекти, която положително ще даде отговор за предпочитанията на филмовите автори в момента: дали да изберат скромната субсидия на НФЦ и да търсят останалите пари по света и у нас, или да предпочетат сигурната цялостна финансова подкрепа и гаранцията да видят скоро творбата си на малкия екран.


Очевидно нещата във филмопроизводството започват, макар и бавно, да се променят. Нищо че за него се осигуряват пари, които са достатъчни само за 1/4 от позлатения тазгодишен хит Титаник.

Facebook logo
Бъдете с нас и във