Банкеръ Weekly

Общество и политика

СОЦИОЛОГИЧЕСКИ ЗА-СТРАХ-УЛОВКИ

Ако думата за-страх-уловка, която използваме в заглавието, ви прилича на застраховка, това не е случайно. Тъкмо така я използва нашумелият автор на фентъзи Тери Пратчет в романа си Цветът на магията. Ето как неговият герой, застрахователен агент, обяснява значението на за-страх-уловката: Аз пресмятам шансовете товарът (на твоя кораб със златни кюлчета) да не се загуби, като се базирам на прогнозата за времето и събраните сведения за пирати за последните 20 години, после прибавям нещо, след това ти ми плащаш нещо въз основа на тези изчисления...Сетихме се за Прачет, след като през цялата изминала седмица ни занимаваха със социологически сметки - и то не само защото и в случая става дума за едни пари и за пресмятане на непредвидимости. Работата е там, че с наближаването на парламентарните избори на социолозите пак им се отвори работа. Не че досега са почивали, но се занимаваха с малко по-други неща, като например измерване на рейтингите на министри и политици, съотносими с тези на един висок телевизионен водещ. Впрочем, и в мереното на личностни рейтинги, и на партийни такива няма нищо лошо, разбира се. То е като меренето на температурата на човек, само дето, убеждават социолозите, става дума за обществото. Новината за обществото е, че този път предизборната работа на социолозите започна с професионалното им признание, че тези избори ще са невероятно трудни за предсказване. Своеобразната прогноза в прогнозата бе изречена в пресата и в електронните медии от представители на няколко социологически агенции и те го направиха последователно и независимо един от друг в рамките само на няколко дни. Което сякаш послужи за знак представените заедно с признанието резултати от изследвания да бъдат незабавно оборени от други социолози. Нещо, което става за втори път в рамките на месец и малко... Всъщност конкретните данни, които при това доста си приличат, едва ли имат толкова голямо значение цели три месеца преди изборите. Те ще се променят тепърва, пък и са само повод за ...поредното номиниране на социолозите за поддържаща роля в изборния процес. Това подозрение участниците в избори са го изказвали неведнъж, макар под сурдинка. Тъй или инак, фактът, че от този миг нататък всичко социологическо става предизборно, си струва да се припомни. Впрочем и поводът за това не закъсня. В средата на същата тази седмица председателката на предизборния щаб на НДСВ Лидия Шулева запозна журналистите с подготовката на партията за участие в избори 2005. Тя недвусмислено заяви, че кампанията на жълтите ще се крепи на резултатите от социологическите изследвания и анализи за това, кое според българите е най-важното и кое трябва да се промени. Шулева не пожела да уточни с коя социологическа агенция са работили, а подчерта изрично, че за да имат по-широк поглед, работят с всички. Вероятно още в близките дни ще стане ясно кой точно е изпълнил поръчката НДСВ да си свери часовника с обществените желания и надежди. Но шефката на царския щаб побърза да обясни как от анализите е произлязло, че хората поставят на първо място проблемите на правораздаването и защитата на обществения ред, следвани от социалната и икономическата си сигурност. Тъкмо през тази седмица управляващите решиха да увеличат гарантирания минимален доход с цяла една трета. Въпросът защо точно сега е наивен. Отговорът дали това е полезно и дали народът ликува, ще ни дадат пак социолозите още следващата седмица. Индиректни и уж несвързани с предстоящите избори събития ще сочат дали обществото казва да или не на тази или онази стъпка на правителството. Ще се пресмятат пенсионери, пенсии, заети, незаети, бедни и заможни. Ще те замерват техните нагласи, във въпросите ще фигурира неизменната опозиция одобрение-неодобрение. И полека-лека, наред със статистиката и социологията, на капрата на социологическата каляска ще се намърда и пропагандата. Не казвайте, че няма да стане. Ставало е. Въпрос на договор или на за-страх-уловка. Такава е картината три месеца преди събитието. Месеци, в които процентите в проучванията ще танцуват, ще се правят уговорки между и вътре в политическите централи, по кафенета и спирки ще се повтаря до втръсване БСП, респективно царя, Надежда Михайлова, наште...или кой ще спечели изборите,той, тя, ние... ама не е сигурно). Сигурното е, че поне по-умните и по-дълго помнещите хора в социологическите централи също ще бъдат предпазливи - и не само заради интересната ситуация. Тя винаги е била интересна... Предпазливостта ще дойде и от спомена за президентските избори през 2001 година. И от летния, с няколко месеца по-ранен парламентарен вот. Загубата на СДС и в двата случая бе много плахо и свенливо предизвестена. А когато стана факт, някои от социологическите корифеи онемяха задълго. 2001 година ще се запомни с това, че в рамките на няколко месеца и на парламентарни, и на президентски избори социолозите бяха много изненадани, а избирателите - не.Та тазгодишното откритие, че тези избори ще са невероятно трудни за предсказване е, меко казано, закъсняло. И предишните бяха трудни...Колкото до самите социологически агенции, на тях им предстои да преодолеят един загнездил се в общественото съзнание предразсъдък, който все ги пришива към една или друга политическа сила. Предразсъдък впрочем неслучаен - идентифицирани от различни обществени среди като червенеещи, синеещи или жълтеещи, социолозите години наред предсказваха резултати и кърпеха рейтинги на политически партии, лидери и правителства, шаманстваха и накрая се превръщаха в медийни звезди в изборната нощ. Независимо какви пророци са се оказали. Последната роля, неизбежно отредена им от медиите, няма да се размине и сега. До изборите средно веднъж седмично за всяко електронно или печатно издание ще бъде въпрос на чест да помести най-пресните данни за нагласите на електората. Сетне предвижданите и реалните картини на вота ще се слеят седмица до месец след изборите, когато минат и балотажите и окончателните резултати станат известни. Както казахме - в изборната нощ, в която ще проличи не кой кому е плащал, а кой какво - като социологически продукт, като анализ и прогноза, е получил срещу парите си. И ще се разбере кои от социолозите са полезни. Щото заклинанието Трудно, много трудно...зависи от прогнозата за времето и от ... движението на едни пари не може да бъде социологическа прогноза.

Facebook logo
Бъдете с нас и във