Банкеръ Weekly

Общество и политика

СЛЕДВАЩОТО ПРАВИТЕЛСТВО ЩЕ ИЗДЪРЖИ НАЙ-МАЛКО ГОДИНА

АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ, СЪПРЕДСЕДАТЕЛ НА УС НА ЦЕНТЪРА ЗА ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ, ПРЕД В. БАНКЕРЪСЛЕД ОКОЛО 30 ГОДИНИ ДОХОДИТЕ НА БЪЛГАРИТЕ ЩЕ ДОСТИГНАТ 70% ОТ СРЕДНИТЕ ЗА ЕВРОПААлександър Божков е роден на 9 август 1951 г. в София. Завършил е американски колеж в Багдад и Висшия машинно-електротехнически институт в София. Работил е като инженер и научен сътрудник. От 1992 до 1993 г. е шеф на Агенцията за приватизация. Депутат от 37-ото НС. Вицепремиер и министър на икономиката в правителството на Иван Костов до 1999 г., до 9 юни 2000 г. е главен преговарящ на България с ЕС. Сега е шеф на Центъра за икономическо развитие. Женен, има дъщеря.Депутат в 37-ото Народно събрание. Бивш член на НИС на СДС и заместник-председател на партията. Министър в служебното правителство на Стефан Софиянски, вицепремиер и министър на промишлеността в кабинета на Иван Костов до декември 1999 година. От 23 декември 1999 г. до 9 юни 2000 г. е главен преговарящ с ЕС - освободен е по искане на премиера.В момента е съпредседател на Центъра за икономическо развитие. Той е автор на проекта България - параметрите на дясната политика, представен пред Националния съвет на СДС в началото на този месец.Женен, има дъщеря.Г-н Божков, по какъв начин нарастването на политическия риск от безвремието по избора на изпълнителната власт ще се отразят върху икономиката на страната?- Негативи ще има само ако сегашната ситуация продължи твърде дълго. Нека не забравяме, че има определени ангажименти на властта, които са обвързани с времето. Наближава моментът за приемане на бюджета за 2006 г., както и за гласуването на евентуални промени в данъчните закони, които са пряко обвързани с бюджета. Би трябвало през септември тази година те да се разглеждат от Министерския съвет, а през октомври да се гласуват от парламента. Това пряко засяга бизнеса, тъй като има отношение към неговата работа. Иначе бизнесът вече е натрупал достатъчно инерция и може да издържи без стабилно правителство и до края на 2005 година. Липсата на кабинет няма да се отрази особено и върху притока на чуждестранни инвестиции. Но ако до октомври-ноември няма излъчено сериозно и стабилно правителство - с ясен хоризонт от поне една-две години - мисля, че това ще рефлектира отрицателно върху цялата икономика и особено върху инвестициите.Каква, според вас, е формулата на стабилното правителство. Повечето наблюдатели и политици говорят за ширококоалиционен кабинет?- За бизнеса няма значение кои партии ще бъдат включени в правителството. Видно е, че следващият кабинет няма да има ясна политическа физиономия, т.е. няма да е едно- или двупартиен. По-важното е да не прави големи гафове. Значимите задачи пред него са запазването на валутния борд и продължаването на либерализацията на бизнеса, демонополизацията на икономиката и приватизацията. Новите управляващи трябва да разчистят повече пространство за предприемачите и да събират по-малко данъци и осигуровки от тях. Тези неща обикновено се правят от десноцентристките кабинети. Но ако един по-ширококоалиционен кабинет следва подобна политика, без да прави големи глупости, бизнесът ще трябва да го приеме като задоволителен.Важното е да има стабилно и предвидимо правителство, а не правителство на всяка цена.Партията, получила най-много парламентарни гласове, изглежда, е най-вероятният доминант в следващото правителство. Срещу повечето от ангажиментите си за данъчни облегчения обаче БСП - под напора на преговорите с НДСВ, прилепи уговорката при наличие на фискална възможност. Какви тогава са надеждите за скорошни данъчни промени?- Предприемачите у нас някак си успяват да се нагодят към конюнктурата. През последните години те станаха свидетели на едно много слабичко намаление на данъците. И въпреки това докараха икономически растеж на страната от 6 процента. Това означава, че ако няма сериозни политически и икономически трусове, те ще могат да поддържат същото темпо. Ние знаем, че то не е достатъчно за България и че трябва да има ускоряване на растежа. Добре ще е, ако следващото правителство поиска бързо да даде свобода на бизнеса, т.е. по-малко данъци и осигуровки. Но както се пее в една песничка: Ако не можеш да бъдеш с този, който обичаш, обичай този, с когото си! Следователно бизнесът ще трябва да настоява поне да не се влошават условията, за да запази сегашния си растеж. Това ще продължи, докато през следващите години стане възможно да се избере едно по-концентрирано във волята си правителство. Защото сега така е гласувал избирателят и това е положението.Твърде ниски са българските доходи на фона на средноевропейските. При така създалото се политическо статукво имате ли прогноза след колко време нашите доходи ще станат сравними с тези на ЕС?- Сметките на Центъра за икономическо развитие (ЦИР) сочат, че при запазване на сегашните темпове на икономически растеж от 5-6%, някъде след около 30 години, българските доходи ще достигнат 70 на сто от средните за Европа. А ако се постигне растеж от 8-10%, което е напълно възможно при едни синхронни действия на бизнеса и властта, би трябвало в рамките на десетина години да се доближим до нормалните стандарти на ЕС.На този етап изглежда, че левицата ще има решаващата дума в оформянето на следващия кабинет. Как гледате на идеята на социалистите за създаване на мегаминистерство на икономиката и енергетиката? - Със смесени чувства. По принцип няма нищо лошо в подобна идея, стига държавата да има намерение да се оттегли от икономиката и да се занимава само с икономическата политика. Тогава енергетиката наистина ще бъде част от тази политика. Тъй че, няма лошо от обединяването на двете министерства. Но като познавам мераците на БСП да управлява икономиката и енергетиката, да запазва държавното участие и да оказва силно регулативна роля в двата сектора, си мисля, че това министерство ще бъде прекалено голямо. Просто един човек не може да има ресурс да управлява всичко това.В същото време никой не отваря и дума за подсилване на ролята на Агенцията за чуждестранни инвестиции. В някои държави подобни структури са с ранга на министерства?- Агенцията за чуждестранни инвестиции е един помощен орган, който би трябвало да се занимава с държавното подпомагане на конкретни проекти и конкретни инвестиции. Това е нормална чиновническа дейност. Иначе стимулирането на инвестициите е работа на Министерството на икономиката. Там трябва да има правилна политика, а не да се раздават подаръци на един или друг инвеститор. Когато даден инвеститор трябва да се подкрепи, за да минат по-бързо бумагите му за одобрение пред съответните инстанции, работата е на агенцията.Какво ще стане ако хипотетичният бъдещ кабинет функционира само няколко месеца - да речем, до ноември, когато станат ясни резултатите от годишния доклад на Европейската комисия?- Българската политическа практика, както и отношението на българското общество към правителствата е инертно и тромаво. В момента, в който се състави кабинетът, той ще разполага с огромен инструментариум да печели привърженици - ще дава постове (б.ред. - до портиер във ведомствата), разрешителни, лицензи, концесии и т.н. По този начин правителството само се закрепва, разширявайки базата на влиятелните си поддръжници. Това е нормална схема на действие на всеки български кабинет. Причината е, че икономическата дейност в страната не се е отделила в такава степен от държавата, че да не й е все едно кой точно е министър.Тъй че, ако се състави правителство в рамките на това Народно събрание, то със сигурност ще изкара най-малко една година. Към този момент вероятността да има кабинет изобщо е 50:50.Как гледате на перспективата нови избори?- Със спокойствие. Едва ли може да се получи по-лошо разпределение в парламента - като брой и състав на парламентарните групи, от сегашното. Толкова раздробен парламент - без ясна картина кой е ляв и кой е десен, коя група има доминиращо влияние и как се формират мнозинства, е най-лошото, което можеше да се случи. Ако политиците имат малко акъл в главата, те ще имат възможност - при едни предсрочни избори, да се прегрупират, да намерят удобните коалиции и да се явят на изборите много по-изчистени - и като структура, и като послания. Така те ще улеснят избирателя да избира между две до максимум четири сериозни партии и коалиции. Тогава е възможно да се увеличи избирателната активност. Както и да има ясно разграничение между управляващи и опозиция, което е много здравословно. Тъй че би било добре да има нови избори, но при условие, че партиите успеят да преодолеят собственото си его и се съюзят в по-големи образувания.През последните години направихте много иронични изказвания по повод на оптимизма на премиера в оставка Симеон Сакскобургготски. Твърдяхте, че чашата всъщност е наполовина празна. Как изглежда сега тази чаша? Има ли НДСВ политически заряд за в бъдеще? - Това ще проличи през следващите месеци, особено ако НДСВ остане в опозиция. Тестът за всяка партия и за това, доколко тя наистина е партия, а не кохорта на един човек, е нейното поведение в опозиция. Защото всяка политическа сила на власт става партия. Тогава интересите - личните, груповите, корпоративните и т.н., просто диктуват на хората да бъдат заедно, за да пазят властта. Но ако една партия може да издържи един мандат в опозиция, значи наистина е партия. А не е ли опасно това, че към властта все по-устремено се насочва лява партия, която открито заявява, че иска повече държава?- Така е решил българският избирател. Но е гласувал толкова шарено, че дори и тази партия няма как изцяло да диктува над икономиката, което донякъде е успокояващо. Защото тя може и да казва, че иска повече държава, но не може сама да състави правителство.

Facebook logo
Бъдете с нас и във