Банкеръ Weekly

Общество и политика

СЛЕДВАЩИТЕ ИЗБОРИ ЩЕ СА ПО ТЕЛЕВИЗИЯТА

Москва. Специално за Банкеръ от кореспондента на БНТ Валери ТодоровСъздаването на виртуални заплахи и борбата с тях се превръща в доходен бизнес в Русия. На всеки две години в страната има федерални или регионални (местни) избори и водещите телевизионни канали твърде силно и явно искат да се отърват от посредниците между предизборните пари и ефира. След година и половина са парламентарните избори, а скоро след тях и президентските. Няма защо да се чака какво ще измислят имиджмейкърите или политическите технолози. Телевизиите, които през последните десетина години диктуват политическата мода, се готвят да излязат пряко на пазара на политическия Пи Ар.Зрителите едва ли са забравили времето, когато пред очите им се разиграваха мащабни политически спектакли и за една нощ телевизионните камери сваляха правителства и министри. От синия екран по времето на президента Борис Елцин политиците изтегляха подкрепата си за един или друг министър или правителство. Политическите технолози не успяваха да проследят интригата, а събитията се развиваха с главоломна бързина. Пред телевизионните камери партийните лидери се превръщаха в очите на своя електорат в творци на историята.Сега телевизията и политиците съвсем явно тъгуват по онова време. Прекалено подредено изглежда днес всичко, а и не са много нещата, които могат да се случат, без да се намеси дългата ръка на Кремъл.Тъкмо затова телевизиите вече започнаха да прегрупират силите в очакване на новия сезон на надеждите. Назначеният през юни тази година за заместник-генерален директор на ОРТ галерист и политически технолог Марат Гелман обяви, че най-големият федерален канал създава своя информационна агенция. Досега 50% от информацията идваше от телеграфните агенции, 35% от кореспондентите и 5-10% от ръководството на канала. Такова съотношение изглежда неприемливо за новите амбиции и по внушение на Гелман към ОРТ бяха създадени Експертен съвет и Аналитична дирекция, които формално не са свързани с телевизията. Идеята е да се подготвят подходящи интерпретации на събитията, да се разработва собствен подход и стратегия. Основни фигури на следващите избори ще бъдат не партиите и финансовите групи, а самите телевизии. Следващите избори ще стават по телевизора, твърди Марат Гелман. Телевизията започва да се изживява катотехнология, заменяща реалния политически процесДали партиите и политиците обаче ще приемат ролята на редови статисти в новата телевизионна игра? Сега по всички руски канали са на мода игрите на живо - токшоу с реални участници и случки: семейни драми, битови проблеми, изиграни пред екрана житейски ситуации. Всичко прилича на голяма репетиция преди главното, политическото шоу. В условията на свръхстабилния рейтинг на президента Владимир Путин новата телевизионна игра прилича на игра с пешки. За да бъде играта интересна на публиката, трябва да се измислят достатъчно значими играчи. Може би политическите имиджмейкъри също не са чужди на идеята за избори по телевизора, но за целта ще трябват нови партии и нови цели. Преди всичко трябва да бъде сменен политическият модел на двукамерния парламент. Горната камара - Съветът на федерацията, бе превърнат в камара на представителите, но в руски вариант. Там вместо губернаторите, както беше при Елцин, заседават постоянни назначени представители на регионите. Те обаче нямат нито властта, нито влиянието на предишните обитатели. Затова вече се лансира идеята за пряко избиране на членовете на Съвета на федерацията. Същевременно в Държавната дума левите сили загубиха предишното си мнозинство. Вътрешнопартийните разпри водят до последващи загуби в лявото крило.Десните сили обаче нямат достатъчен потенциал, за да запълнят освобождаващото се пространство. Управляващата партия Единство, изглежда, ще трябва да отдели собствени ресурси, за даотглежда домашна опозицияТози сценарий, изглежда, вече работи, защото някои от министрите вече се появиха сред учредителите на нови партии с екзотични имена, като например Партия на живота. Готви се законопроект, според който за бъдещите парламентарни партии ще се въведе 12- или 7-процентна бариера. Още когато влезе в сила новият избирателен закон, от няколкото хиляди партии и обединения останаха две десетки, които досега успяха да минат ситото на регистрацията. Те също са много, смята председателят на Централната избирателна комисия Александър Вешняков. Вероятно през предстоящата година и половина ще бъдат приложени санитарни технологии за почистване на изборното поле от политическия боклук. Впрочем, концепцията на ОРТ е само един от вариантите на избори в студиото. Новият вариант на токшоуто Свобода на словото на Независимата телевизия (НТВ) например прилича на социологическо проучване в ефира. Сто и петдесетте участници в студиото могат по всяко време на предаването да изразяват отношението си към събеседниците или към разговора в студиото. Гостите са избрани по репрезентативен принцип и на екрана може да се види как различните групи от населението реагират на различни социални или политически проблеми. Тази телеимитация на социологическо проучване може да се окаже солиден ресурс не толкова за проучване, колкото за въздействие върху аудиторията. Сюжетните избори са не просто шоу, но и нагледно пособие за предотвратяване на рисковете от избора.Досега тези сценарии се пишеха от избрани политтехнолози, а сега телевизията поема функциите им в реално време и в реално шоу. Така се слага началото на нова ера във взаимодействието между властта и медиите. Всъщност това е нов пряк договор за управление на държавата и на процесите в нея. От тази гледна точка може да се погледне с други очи на растящите цени на рекламата в медиите, които външно изглеждат неоправдани. Или да се обясни например абмицията наГазпром да купи всички медийни активиот бившата НТВ-империя на Владимир Гусински. След като отвоюва всички акции на Гусински, Газпром-медиа продаде миналата седмица 49% от холдинга на търговската банка Еврофинанс, заемаща 18-21 място в рейтинга на руските банки. 19.98% от акциите принадлежат на Внешекономбанк, а още 9.97% - на Внешторгбанк. Вече завършва процесът на поглъщане на Внешекономбанк от Внешторгбанк (ВТБ). Така че ВТБ ще стане собственик на 30% от акциите на холдинга. От това лято обаче Еврофинанс води преговори за обединяване на бизнеса си с лондонската Московска народна банка, 88% от чиято собственост принадлежи на Централната руска банка (ЦРБ). Тя обаче получи нареждане да изтегли активите си от задграничните банки. Значи лондонската банка ще стане собственост на Внешторгбанк. Еврофинанс не крие, че би искал да увеличи капитализацията на холдинга, но няма тези ресурси. Явно е, че на медийния пазар се появяват нови играчи и от телевизията се очаква нова роля. Генерален директор на закритото акционерно дружество Шести канал, което владее ТВС (бившата телевизия ТВ-6), стана генералният директор на Медио-социум Олег Кисельов. Прегрупирането и уедряването на бизнеса около телевизиите също очертава нюансите в новата политическа технология за намаляване на рисковете. Те ще бъдат показани първо на екрана, а после едрият бизнес ще се погрижи да бъдат избегнати. Телевизиите вече поеха новата си роля на преки участници в политическия процес. Може би на тях се дължи високият рейтинг на президента Владимир Путин - умението да се разиграе в реално време реален сюжет. Например студентката от Международния университет по статистика и информатика Даря Афонова запълва анкетния лист на президентското семейство по проброяването на населението. Хората се боят да допускат чужди хора в домовете си, а някои са смутени, че трябва да обясняват и за доходите си. СемействоПутини приемат преброителитев резиденцията Ново Огарьово. Дейността си Владимир Путин определи като услуги на населението. Длъжността - президент. Доходи - заплати, откъде другаде. От езиците - немски, за английския скромно премълча. Пресата вече разказа как усърдно го учи. Затова пък дъщерите и майка им Людмила знаят по три езика. Путин търпеливо произнася името си, после обяснява, че дъщерите са Марина и Катерина, а не Мария и Екатерина, както бърка пресата. Кучето също надничаше в анкетния лист.Ех, ако всички анкетирани бяха такива, въздиша студентката Даря, която получи като подарък луксозното издание на История на руските земи. Реална случка в реално време с реална личност, изпълняваща по неволя президентските функции. После в домашна среда пред камерите запълват анкетата премиерът, председателите на двете камари на парламента, руският патриарх Алексий Втори... Телевизията преброява. След такава акция няма нужда да убеждаваш публиката, че участва в общонародно дело. Или пък не изглежда обикновено слагачество, когато в далечна Ингушетия наричат улица на името на Путин. В село, пометено от пороя и възстановено с бюджетни пари. Държавните мъже оказват услуги на населението, после населението им оказва услуги. Телевизията показва сюжета. Преброяването продължава. И така до и на изборите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във