Банкеръ Weekly

Общество и политика

SITA ОТЛОЖИ ДЕНЯ Х ЗА ДОГОДИНА

Денят Х за авиокомпания Балкан, нарочен от новите й мажоритарни собственици отпреди половин година за 19 юли 2000 г., се отлага за догодина. Безкрайно неприятната за Гад Зееви (собственик на 49% от капитала на превозвача) и Барух Чакъров (прокурист и съсобственик на 26% от акциите) информация долетя още на 22 юни, но плъзна из коридорите на административната сграда на Балкан едва преди няколко дни. На въпросната дата в Брюксел се състоя годишното заседание на Генералната асамблея на Международната асоциация за въздухоплавателни съобщения (SITA). На него бе гласувано решение насроченият за 19 юли 2000 г. публичен търг за продажба на акции на асоциацията да бъде отложен. Първоначалните предложения били за насрочване на дата за септември тази година, но впоследствие надделяло мнението следващата продажба на акции да е чак догодина. Кога точно - ще се решава по-късно. Основната цел на отлагането била повишаването пазарната цена на акциите.


Както вече писа в.БАНКЕРЪ (в бр.18 от 8 май 2000 г.), новите собственици на Балкан планираха на 19 юли да предложат за продажба всичките останали акции в SITA, собственост на превозвача. Техният брой към 31 декември миналата година беше 212 967, а пазарната им стойност се оценяваше на около 20 млн. щ. долара.


През декември миналата година

Гад Зееви и хората му

предложиха за продажба на проведения тогава публичен търг всичките 320 379 акции на Балкан в SITA, но успяха да продадат само една трета от тях - 108 432 акции, от които в банковата сметка на превозвача в ИНГбанк, Амстердам, влязоха 9 484 149 щ. долара.


Отлагането на насрочения за 19 юли търг определено обърква предварителните планове на Гад Зееви и екипа му. Двукратното предлагане за продажба на целия пакет акции на Балкан в SITA (през декември миналата година и през юли тази година, макар че последното бе провалено) ясно говори за радикалните намерения на новите собственици. Те бяха посочени в същия брой 18 на в.БАНКЕРЪ - преструктуриране и бърза разпродажба на ликвидните активи на компанията и последващото й препродаване.


2001 година обаче е твърде далеч и Гад Зееви и хората му едва ли са съгласни да дочакат следващия публичен търг за продажба на акциите на Балкан в SITA. Поне събитията от края на юни и началото на юли не показват такива намерения. Явно именно отлагането на деня Х е причина от централата на Балкан да завалят новини - една от друга по-странни.


Най-напред, на 4 юли, официално бе оповестено

оттеглянето на изпълнителния директор

- англичанина Андрю Грей, и замяната му със Зви Франк - опитен ръководител с 30-годишен стаж в летищната администрация на Израел, както пише в официалното съобщение на Балкан. Че човекът има огромен стаж - добре, но все пак администрирането на едно летище е малко встрани от управлението на авиокомпания, при това национален превозвач.


Също на 4 юли, Деня на независимостта на САЩ, из централата на българската компания Балкан плъзна слухът, че ръководството й е дало съгласие

гръцкият авиопревозвач Олимпик еруейз

да увеличи броя на полетите си между Атина и София от четири на седем пъти седмично (или казано направо - Балкан е преотстъпил три от полетите си на Олимпик). Заговори се, че същата операция се предвижда и по отношение на Търкиш еърлайнз за полетите Истанбул - София и обратно.


Не съм чул нищо по отношение на Олимпик - коментира Захари Алексиев от Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация в Министерството на транспорта и съобщенията. - По принцип това е възможно само ако Балкан даде съгласието си. Що се отнася до Търкиш еърлайнз, зная, че в близките дни за Турция заминава българска делегация, водена от заместник-министъра на транспорта Илко Милушев, която е оторизирана да преговаря за промяна на съществуващата междуправителствена спогодба за въздухоплавателни съобщения между двете страни. Но, честно казано, не вярвам да променят записаната в спогодбата клауза полетите да се извършват на пропорционална основа - смята Алексиев.


Според пилоти от Балкан информацията за предоставянето на правата по посочените линии на други превозвачи е напълно логична. Вече било ясно, че

щедро обещаваните самолети ATR-42

които уж били наети от ръководството на Балкан и които трябваше да дойдат още в началото на юни, за да заменят остарелите Ан-24 по вътрешните и най-късите международни линии, може би въобще няма да пристигнат.


На 5 юли централата на

Балкан бе сюрпризирана с друга новина

В нарочен телекс до Барух Чакъров собственикът на 49% от акциите на превозвача Гад Зееви дава две кратки нареждания: първо, незабавно да се намерят пари, с които да се уредят задълженията на Балкан към Агенцията за приватизация, и, второ, г-н Чакъров да хване първия самолет за Тел Авив (в четвъртък, 6 юли, късно вечерта), за да се яви на аудиенция при главния си работодател.


Според запознати една от обсъжданите теми в Тел Авив най-вероятно е била

следващата оставка

- тази на финансовия директор на Балкан Йехиам Мар-Хаим, който вече бил нарочен за бушон с мотива несправяне със задълженията.


Като пример за намеренията на Гад Зееви и сподвижниците му, освен всичко споменато дотук, може да се добави и следният факт - през последните дни на юни 17 пилоти на Боинг 737 заминаха на работа в чужбина - в авиокомпании в Малта, Шри Ланка и Бахрейн. Как да се тълкува този факт, след като се знае, че Балкан разполагаше с обучени екипажи само за трите отдавна наети Боинг 737-500, а към тях от Нова година се прибавиха и още два новонаети Боинг 737-300.


Като капак на всичко отново изплува и слухът, че се водят преговори за препродажба на Балкан. Паралелно с него откъм Агенцията за приватизация бе подето

някакво подобие на атака

срещу хората на Гад Зееви.


В края на май председателят на надзорния съвет на АП Асен Дюлгеров заяви на пресконференция, че купувачите на Балкан са нарушили шест клаузи в приватизационния договор. Най-важните нарушения са, че 6-те млн. щ. долара от доверителната сметка са използвани за плащане на дългове, натрупани след приватизацията, а не преди това, каквото е и условието, записано в договора за продажба; акредитивът от 2.4 млн. долара пък, с който през тази година трябваше да бъдат покрити част от старите дългове, бил използван за лизинговане на двата стари самолета Боинг 737-300. Балкан не обслужвал и лихвите по дълга си към бившия Държавен фонд за реконструкция и развитие.


За допуснатите нарушения на договора на 25 май АП официално оповести, че налага глоба от 1.950 млн. щ. долара на купувача Зееви холдингс.


На проведената в четвъртък, 6 юли, пресконференция обаче Дюлгеров направо отряза журналистическото любопитство: За Балкан ще говоря след края на лятото. Друг чиновник от агенцията пък даде да се разбере, че на шефовете на ведомството не им пука за Балкан, а се страхуват единствено да не станат причина за провал на туристическия бизнес.


Така уж наложената от АП глоба засега остава да виси в пространството. Без последствие засега остава и заканата на Дюлгеров да даде купувачите на Балкан на арбитраж в Париж (по международната конвенция за арбитражите УНСИТРАЛ), в случай че не изпълнят поетите задължения по приватизационния договор.


Както казва народната мъдрост: Плашат гаргите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във