Банкеръ Weekly

Общество и политика

СИНКОПИ НА МУЗИКАЛНАТА (ЧАСТНА) РЕФОРМА

В началото бе безумно
дръзката, свръхамбициозна и маниерна инициатива на музиковедката
Юлия Христова и нейния Нов симфоничен оркестър. Желанието
й да се съпреживее като граф Естерхази бе подкрепено, твърди се,
и от някои други веди. Юлия Христова избра за модел
на финансиране тегленето на кредити, но без възможности за възвръщаемост.
Изпървом тя се ориентира към най-широк жанров и видов спектър
от музикални програми, при реализирането на много от които явно
личеше психологическото, художествено, ресурсно и пазарно непознаване
на цели сектори от музикалния ни живот. За няколко години г-жа
Христова стесни амбициите си, освободи се от някои специалисти
(по-късно те изградиха свои агенции с парите на рекетьорите) и
фокусира концертните си прояви единствено върху Нов симфоничен
оркестър. Но нещата скърцат застрашително. За сезона 1997/1998
г. г-жа Христова си е осигурила подкрепата и патронажа на посланика
на САЩ у нас. А сетне?


Доста по-различен, делови
и прагматичен бе подходът на композитора Виктор Чучков. Възпитаник
на нашата Музикална академия и Академията Санта Чечилия
в Рим, г-н Чучков има добри контакти в музикалните среди на Италия.
И в един разговор с Енио Мориконе през 1990 г. се ражда идеята
за звукозаписна филмова дейност в България. Две години по-късно
се установяват и първите контакти, изпълняват се първите поръчки,
а фирмата Български симфоничен оркестър вече се различава
сред надписите на около 20-30 италиански и копродукционни филма(!).
Така, благодарение на добрите си качества, този сборен оркестър
навлезе в кинобизнеса на Италия. Българският за съжаление отдавна
почина. А италианските продуценти плащат на българските музиканти
по две причини: по-евтина и по-качествена услуга.


Неотдавна лекомислената
жълта преса разпространи една бомбастична - и затова лъжлива!
- информация. Бе съобщено, че шефът на софийското представителството
на Националната банка на Гърция г-н Христос Кацанис е купил Български
симфоничен оркестър. Първата неточност е, че не става
дума за оркестъра, менажиран от Виктор Чучков, а за друг сборен
оркестър. Този именно оркестър лятно време е на разположение на
Академия Киджана в Италия. В случая банкерът Кацанис
плаща на музикантите му за изпълнението на пет програми, първата
от които вече бе реализирана в София под диригентството на композитора
Алкис Панайотопулус. Този модел на финансиране е широко разпространен
и напълно резонен - у нас сборните (или студийни) оркестри са
несравнимо по-добри от гръцките, а това е достатъчен творчески
стимул за всеки гръцки композитор и диригент. Световна практика
от много време е една банка да спонсорира програмите на свой сънародник.
Пък става дума и за звукозапис, а днес, както е известно, пазарната
цена на даден артист се определя главно от качеството на звуконосителя
и от реализацията му на пазара.


Следва да се отчете много
важният факт, че въпреки някои твърдения в страната ни има пари
за музикална дейност. Пари няма държавата, но това е по-различно.
В този контекст не може да не се добави фактът, че резултатите
от частните музикантски инициативи изпреварват тежките, много
тромави и преносени от разсъждения реформи в тази сфера на културния
живот.


Изброените факти създават
измамното усещане за излишък от оркестри в София - само оперно-симфоничните
и Симфониета-формациите са поне седем. Отделно са
камерните състави, сред които битуват и други модели за финансиране,
заслужаващи внимание. Като Темпи концертати на диригента
Веселин Байчев например. Този съвсем нов състав, естествено сборен,
се събира само за изпълнението на конкретни творчески програми
и само тогава, когато те са финансово осигурени. А ги гарантира
самият диригент с... частния си бизнес като търговец на парфюмерийни
продукти. Прибавете и огромната, заслужаваща дълбок поклон доза
възрожденски ентусиазъм. Притурям към списъка камерния оркестър
Банкя, издържан от кметството, оркестър Оркестрал
и още няколко.


Съставите не са много.
Свикналият с чиновническата сигурност музикант (особено в някои
държавни институти) в последните години излезе на пазара и вече
се състезава с уменията си за работа. Изработват се и нови - студийни
- навици сред софийското музикантство. А пък частната инициатива
получава добър съюзник в негово лице.

Facebook logo
Бъдете с нас и във