Банкеръ Weekly

Общество и политика

СИНИТЕ ЩЕ СЕ ИНФОРМИРАТ


Информационната политика на партията бе една от най-сериозните
теми, обсъдени на Десетата национална конференция на СДС. Надежда
Михайлова убедително доказа на съпартийците си колко сериозен
и важен е проблемът, как не трябва да се пренебрегва значението
му и колко много зависи развитието и състоянието на цялата организация
от правилното използване на информацията.


Тъкмо подходът към информацията е непреодолимата
бариера, която разделя не само българските партии, но и цялото
ни общество от тези в Западна Европа. Колкото и модерен да се
опитва да бъде СДС, колкото и бързо да се адаптира към съвременните
пазарни особености, в информационната си политика той остава здраво
привързан към българската традиция. Надежда Михайлова много пъти
повтори, че медийната политика е само част от цялостната информационна
стратегия на една организация, но информационната стратегия на
сините на практика се изчерпва именно само с медийната тактика,
ако изобщо има такава. Близкият до управляващите теоретик Евгений
Дайнов, който е добре запознат с устройството и функционирането
на цялата партия, е категоричен, че СДС няма изградена единна
и ефективна информационна система. Не съществуват нито преки канали
за пренос на съобщения, решения и новости, нито звена за подбор,
преработка и анализ на информацията. А без такава система всяка
съвременна организация е като анемичен човешки организъм, който
всеки момент може да изпадне в шок. Излиза, че при вземането на
решения различните управленски нива в СДС в момента са принудени
да се основават единствено на развитата интуиция и богато въображение
и, разбира се, ако случайно някой и друг сигнал от големите шефове
е успял да достигне до тях. На Националната конференция членовете
на централното ръководство многократно повториха заръката си към
местните лидери да разясняват действията на правителството
на съгражданите си. Никой обаче не посочи кой и как ще разясни
тези действия на самите местни лидери и ще ги научи какво да правят
в тяхна подкрепа.


Нито една от българските партии не може да се похвали
с ефективна информационна политика. Причината за това е обективна
и леснообяснима. Информацията е най-скъпият продукт на съвремието
ни и нейното добро организиране и правилно използване изискват
много финансови средства. Доскоро българските партийни лидери
нямаха ясен мотив да харчат пари за това, тъй като част от тях
безпрепятствено се възползваше от богатата информационна база,
събрана от службите на бившата комунистическа държава. Останалата
част пък дори не знаеше за какво става въпрос. Днес обаче тези
данни са прекалено остарели, разпилени и непригодни. Така че новият
партиен елит вече започва да усеща горещата необходимост от изграждане
на собствени модерни информационни системи. Тази нова необходимост
като че ли става все по-осъзната и в сините редици. Дискусиите
показват, че започва раздвижване, макар и първоначално само в
медийната политика. Според новия устав под ръководството на Надежда
Михайлова ще бъде създаден отдел за информационна политика. Смущаващо
обаче е твърдението на Христо Бисеров пред в.БАНКЕРЪ,
че както и останалите нови отдели, той няма да разполага със собствени
финансови средства. А информационна политика без пари не може
да се прави.


Явно, година преди местните избори, управляващите
са решили да мобилизират все пак някакъв допълнителен потенциал
поне в изготвянето на медийната си стратегия. Христо Бисеров твърди,
че още не е решено колко членове ще има новият отдел. Не е решено
и какви точно ще са преките им задължения. Дали ще става въпрос
за тактическа подготовка на серийни медийни изяви, дали за обмисляне
и формулиране на послания, или пък за изготвяне и изпълнение на
цялостна стратегия за поведението на сините в медийното пространство?
Прякото ангажиране на нови хора с този проблем в началото вероятно
ще внесе още повече объркване в и без това съществуващия хаос
в излъчваната от управляващите информация. За философа Илия Петров,
който се очертава като ръководител на екипа, едва ли ще е много
лесно тепърва до култивира поведението на колегите си пред пресата.
Може би много по-просто ще е на първо време да спрат импровизираните
словоизлияния пред камери и микрофони и да се канализира излизащата
от мнозинството към медиите информация.

Facebook logo
Бъдете с нас и във