Банкеръ Weekly

Общество и политика

СИДНИ НАПРАВИ ДОБРА СДЕЛКА


Образно казано, ако преди сто години духът на олимпизма
се е родил под цилиндрите на благородниците, днес този дух витае
из офисите на най-мощните финансови групировки в света. Олимпийските
игри отдавна не са просто една спортна среща на всеки четири години,
а мощен инстинкт за движение на капитали и реализиране на печалби.


По-малко от 22 месеца ни делят от летните игри в
Сидни (16.IX. - 1.Х.2000 г). Още когато тръгнаха да кандидатстват
за домакинство, австралийците си бяха направили много точно сметката.
И ако спечелиха наддаването между шест сериозни кандидатури, то
бе, защото поставиха на масата най-силната си комбинация - поеха
на свой гръб самолетните билети от която и да е точка на планетата
на 15 000 спортисти, официални гости и технически лица. Към офертата
имаше и друга екстра - пълен пансион за 17-те състезателни дни.
Така доживяхме първата безплатна за спортистите олимпиада.


Луди ли са австралийците?


Едва ли. Защото предварителните разчети показват,
че това ще им струва само 23.5 млн. долара. Дребна
сума на фона на всичко останало. Правителството застана зад кандидатурата
и обяви, че усилието си заслужава, защото в страната ще се завъртят
около 7.5 млрд. щ. долара.


Разходите за олимпийските обекти са направо космически
за нашите представи. Само построяването на олимпийския стадион
ще погълне към 480 млн. долара. За чисто новото олимпийско село
в огромния градски парк на Сидни ще отидат още 336 млн. долара.
Любопитното е, че там, за първи път в историята на олимпийските
игри, заедно ще бъдат настанени всички - спортисти, технически
лица и официални гости. Досега по време на олимпиадите VIP-персоните
се радваха на доста по-луксозни условия, отколкото главните действащи
лица.


Естествено новите жилища ще бъдат продадени и от
5-те хиляди апартамента организационният комитет очаква чиста
печалба от 450 млн. долара.


За пистите и терминалите на новото летище в града
ще са необходими 210 млн. долара, за градските улици и пешеходните
пътеки - 66 млн. долара, за подземните комуникации - 28 млн. долара,
като почти толкова ще струва и модернизацията на сателитните връзки.
За ремонти на съществуващите обекти ще се вложат нови 35 млн.
долара. Общите подобрения в инфрастуктурата на Сидни ще са на
стойност 274 млн. долара...


От другата страна на счетоводните баланси обаче стоят
приходите. От телевизионните права за предаването на игрите по
цял свят австралийците ще получат чисто 488 млн. долара. Съвсем
не на последно място са парите, които световноизвестни фирми ще
дадат за реклама.




Разпределени в три почетни легиона


те получават златен, сребърен и бронзов щепмел за
своето участие. Разбира се, според сумите, които влагат в олимпийските
игри. Общият им принос ще е 297 млн. щ. долара. Златният
щемпел в Сидни ще държат 16 мощни корпорации, сред които Кока-Кола,
Сименс, Телеком, Нетуърк 10,
Ай Би Ем, Филипс, хотелските вериги Интерконтинентал,
Карлтън... 69 са носителите на сребърен печат и 131
на бронзов.


От продажбата на билети по време на игрите ще дойдат
нови 100 млн. долара. Парите си ще оставят в Австралия и 15 000
журналисти (които ще плащат не само пътните разходи до Зеления
континент, а и средно по 90 долара на ден), както и традиционните
стотици хиляди запалянковци. Както се вижда, австралийците умеят
добре да смятат. При това са черпили с пълни шепи информация от
домакините на предишните олимпиади - Барселона (1992 г.) приключи
през 1992 г. с чиста печалба от 14 млн. долара, две години по-късно
Лилехамер прибра 43 млн. долара, Атланта (1996 г.) спечели 89
млн. долара през 1998 година.




Нагано стори поклон за 111 милиона


С какво настроение ще влезе в ХХI век Сидни, ще разберем
след 22 месеца. Но както вървят нещата, печалбата няма да е по-малка
от 150 млн. долара.


Къде сме ние, когато другите се бият за домакинството
на олимпийски игри и когато те вече не са само въпрос на престиж,
а и на солидни парични постъпления? Две кандидатури подаде София
- за зимните игри през 1992 г. (спечелени от френския Албервил)
и през 1994 г. (отишли при норвежкия Лилехамер). Тогава София
можеше да спечели, защото е в състояние да организира зимна олимпиада
в границите на 20 км - един много съществен коз. И в Албервил,
и в Лилехамер олимпийските обекти бяха пръснати в голям периметър
(до 180 км). Изобщо по онова време




зимните игри ни идваха по мярка


Трасетата за скибягането и биатлона, както и пистите
за слалом и гигантски слалом ги имахме на Витоша. Налагаше се
корекция на пистите за спускане и супер-джи. Трябваха ни и още
две кабинкови въжени линии към Черни връх - от Княжево
и от Бистрица. Новите обекти щяха да са улеят за шейни
и бобслей (между Симеоново и Драгалевци),
шанцата за ски-скокове (в Княжево) и втори зимен стадион
за бързо пързаляне с кънки (до Бояна), защото вече
имахме стадиони за фигурно пързаляне и хокей на лед (Славия,
ЦСКА и Зимния дворец), на които се налагаше нов ремонт. Необходимо
е да се построи и олимпийско село - в Малинова долина
за 35 000 души. След олимпиадата то щеше да реши част от жилищните
проблеми на София. Домакинството изискваше и построяването на
нова аерогара, модерни телекомуникации...


Не спечелихме домакинствата, защото у нас на
нож се вдигна звано и незвано, а международното олимпийско
движение е особено чувствително към протестите срещу кандидатурата
в която и да е държава. Българският Грийн Пийс вложи
цялата си енергия, заложи баща и майка. Това беше
звездният час на зелените патрули и техния водач Амадеус (Кръстев).
След което изпаднаха в дългогодишен летаргичен сън, от който не
може да ги извади нито поголовната бракониерска сеч на Витоша
през последните години, нито предстоящата реституция на горския
фонд.


Така милионна София остана без олимпиада. И без модерна
аерогара, без жилища за 35 000 души, без зимни спортни съоръжения.
Пак идва снегът на Витоша и пак софийските скиори и туристи мръзнат
с часове и подсмърчат на опашката пред единствената лифтова станция
в Симеоново, която може да ги отведе до пистите (ако
няма проблем с резервните части). А междувременно нито Витоша
е станала по-зелена, нито София по-хубава и уредена.

Facebook logo
Бъдете с нас и във