Банкеръ Weekly

Общество и политика

ЩЕ ИМА ЛИ НОВ КУПУВАЧ АВИОКОМПАНИЯ БАЛКАН?

Гад Зееви, собственик на 75% от капитала на авиокомпания Балкан, се готви да продаде дела си в превозвача. Този слух плъзна още след срещата на притежателя на дружеството с вицепремиера Петър Жотев, проведена на 10 февруари тази година. Но и до днес той само набира скорост, без да е получил реално потвърждение.


Според осведомени на разговора с вицепремиера Гад Зееви заплашил, че ще се раздели с акциите на Балкан, ако българската държава продължава да не оказва достатъчно съдействие на мениджърското ръководство на превозвача. Бизнесменът от Израел протестирал срещу многократно увеличените държавни такси на летищата, оплакал се, че съкращава хора, на които трябва да се изплатят обезщетения, а това са огромни разходи и т.н. Вицепремиерът отхвърлил обвиненията и срещата приключила не твърде сърдечно.


Слуховете за препродажбата на Балкан всъщност тръгнаха веднага след сключването на приватизационния договор. Няколко дни след подписването му на среща с репортер на БАНКЕРЪ представителят на Гад Зееви у нас - Барух Чакъров, сподели, че една от основните дейности на израелския холдинг е ... търгуването с фирми. Г-н Чакъров дори спомена, че от началото до средата на 1999 г. Зееви холдинг е препродал около 20 фирми. На резонния въпрос И с Балкан ли смятате да постъпите така?, Чакъров подскочи: А, не, не! Балкан е друго нещо. Какво друго нещо, обаче не уточни.


Междувременно БАНКЕРЪ научи, че през декември миналата година, а и след това, извън пределите на страната са водени преговори за препродажбата на Балкан, и то на ниво, значително по-високо от това на г-н Чакъров.


В събота - 18 март, в неофициален разговор, представител на посолството на Израел пък потвърди, че подобни преговори за продажбата на превозвача все пак са водени.


Естествено ръководството на авиокомпанията тотално отрича подобни слухове. Нещо повече, то твърди, че се готви да изведе изстрадалата авиокомпания до незнайни висоти.


Искаме до една година да превърнем Балкан в едно малко бижу - заяви преди две седмици пред журналисти в Бургас Барух Чакъров. - Другите авиокомпании ще завиждат на това, което ще направим.


Според Дов Кейгън, главен съветник на съвета на директорите по търговските въпроси, чужденците вече трябва да завиждат на Балкан: Тези седалки са най-удобните в Европа - посочи той креслата в бизнескласата на наетия преди три месеца самолет Боинг 373-300. - Аз дойдох от Ню Йорк до София с Ер Франс и мога да заявя, че седалките на Балкан са по-удобни от тези на френския Боинг 737.


Якоб Шенхав, вицепрезидент по обслужването в Балкан, пък директно формулира стратегията на новия собственик: Наш първи приоритет е да повишим качеството на обслужване на пътниците. Аз дойдох преди пет месеца и открих, че имиджът на Балкан е много нисък - и на пазара, и сред медиите. Струва ми се, че българите не се гордеят със своята авиокомпания. Нашето желание е да им дадем авиокомпания, с която те да се гордеят.


Това са безспорно добрите намерения. Какви са реалностите?


Според петдесетината присъствали на изказването на Дов Кейгън шефове на агенции по продажби на самолетни билети и представители на Балкан в чужбина - все хора, пътували твърде много със самолети по света, сравнението за седалките в бизнескласата е, меко казано, неуместно и силно преувеличено.


Имиджмейкърът на Балкан Виктор Меламед обяви, че рекламното пътуване на журналисти от София до Бургас и обратно с модернизирания боинг е представяне на новия продукт на авиокомпанията. Но журналисти и авиобизнесмени прелетяха до черноморския бряг и обратно, без да получат отговор на въпроса: какъв всъщност е този нов продукт. Защото специално подбраните пасажери не видяха нищо друго, освен един обикновен самолет с едно типично нашенско обслужване. Журналистите и обществеността обаче трябваше да чакат цели пет месеца, докато обещаният за 15 август 1999 г. самолет Боинг 737-300 бъде нает и кацне в София - чак в края на декември. Сега се оказва, че и обещанието полетът от София до Ню Йорк да бъде възстановен от 1 април 2000 г. с помощта на чуждестранна авиокомпания, е далеч от възможностите това да стане. Според специалисти причините за разминаванията между думи и дела са две. Първата е, че такъв сложен полет е невъзможен от гледна точка на международното авиоправо. Експертите така и не проумяват как самолет на чужда авиокомпания и с чужд полетен номер ще бъде допуснат да кацне на слота на Балкан на летище Джон Фицджералд Кенеди в Ню Йорк. Втората причина е, че при прелитането от Ташкент през Тел Авив и София до Ню Йорк самолетът на Узбекистан еърлайнз трябва да каца два пъти, за което се плащат летищни такси, а това допълнително увеличава разходите. На всичко отгоре самолетът трябва да прелети близо 14 хил. километра, като заедно с престоите по аеропортовете полетът ще трае около 24 часа - време, което никой пътник не намира за нормално. Освен това, за да бъде осъществен подобен полет, в самолета трябва да се возят резервни екипажи, които ще остават в Ню Йорк до следващото му пътуване в обратната посока, а това допълнително оскъпява начинанието.


В същото време по най-прекия път през северния полюс - от Ташкент до Ню Йорк, разстоянието е 10 500 км и може да бъде прелетяно директно за 12 часа. Ако е вярно и твърдението, че Узбекистан еърлайз вече лети до Ню Йорк през Киев и не иска да чуе за предложението на Балкан, картината придобива много по-различни краски.


Новите собственици на авиокомпанията се държат така, сякаш са тук за малко и чакат нещо голямо - сподели преди дни служител на Балкан. Но и това не е всичко. Слуховете упорито твърдят, че

хората на Барух Чакъров

на два пъти са продавали от акциите на Балкан в SIТА, а продажбите били на стойност 17 млн. долара. В ход било и обявяването за продан на голяма част от офисите на превозвача в чужбина и замяната им с генерални представителства. За целта била избрана фирмата Авиарепс, базирана в Мюнхен. Справката в ИНТЕРНЕТ показа, че тя е оф лайн представител на малки и неизвестни авиокомпании. Засега Авиарепс представлява интересите на Балкан във Виена, Москва, Брюксел и Прага.


Не е чудно тогава защо работещите в бранша смятат, че Зееви холдинг е купил Балкан със задачата да уволни около 2000 души от авиокомпанията, да намали броя на линиите и офисите му в чужбина и така да свали още цената на Балкан. Само че това противоречи изцяло на икономическата логика. Освен ако... някой не е дал комисиона на Зееви холдинг да го представлява сред акционерите, докато стане възможно самият той да се легитимира като собственик на компанията в България, при това под прожекторите на икономиката без сянка.

Facebook logo
Бъдете с нас и във