Банкеръ Weekly

Общество и политика

Щатски изтребители с "найлони на седалките"

Задава ли се нов яростен спор между двете страни на "Дондуков"?

Процедурата по закупуването на нови бойни изтребители за авиацията ни е в своята кулминационна фаза. През изминалата седмица в Министерството на отбраната постъпиха офертите на потенциалните държави доставчици - САЩ, с нови самолети "F-16" и "F-18", Швеция с нови "Грипен" и Италия с "Юрофайтър", но втора ръка. Ясна е и сумата, заделена от правителството - 1.8 млрд. лв., с които то възнамерява да купи най-малко осем изтребителя. В тази сума са пресметнати парите за придобиване на машините, средствата за наземно обслужване, за обучение на летците и първоначалната интегрирана логистична поддръжка. Според примерната схема пък ще се плаща разсрочено - първите три години по 100 млн. лв., а след това вноските постепенно ще се увеличават.

Немалко работа обаче предстои да бъде свършена. Тепърва ще се проучват в детайли постъпилите оферти. За целта от премиера Бойко Борисов ще бъде назначена "политико-военна" работна група. В нея ще участват представители на три министерства - на отбраната, на финансите и на икономиката, както и експерти от Военновъздушните сили. Въпросната комисия ще води преговорите с претендентите и целта й ще е евентуално подобряване на техните предложения. Тя ще направи класиране на кандидатите, което трябва да бъде одобрено от Министерския съвет, а подписаният договор - ратифициран от Народното събрание. 

Ако се осланяме на думите на заместник-министъра на отбраната Атанас Запрянов обаче решението в крайна сметка ще е политическо и последната дума ще е на министър-председателя. Така или иначе - с най-малки, да не кажем нулеви шансове за спечелване на милиардния контракт, е Италия. Това е така, защото от Ботуша не са предложили нови модели самолети, каквито са изискванията и на Борисов, и на военния министър Красимир Каракачанов.

"Аз държа да се закупят нови самолети, за да може, когато му свалят найлона от седалките, пилотите да знаят, че ще карат нещо сигурно, добро и няма да са пушечно месо, а ще могат да се сборят във въздуха", е становището на премиера, което на практика елиминира италианската оферта. Борисов настоя също новите изтребители да могат да противодействат на техниката на другите страни от региона. "Когато видиш с какво разполагат останалите държави - потенциално, с които може да възникне конфликт, трябва да се избере такъв изтребител, който - като излети, да има реални шансове за бой. Не само да обикаля във въздуха и да прави "Еър полисинг", доразясни вижданията си Бойко Борисов. 

Допълнителни уточнения внесе вицепремиерът Каракачанов, според когото един от водещите критерии при избора ще бъдат разходите за поддръжка. По думите му не е без значение дали поддръжката ще струва 20-30 млн. лв. на година, или 80-100 млн. годишно. "Преговорите се водят директно с държавите, за да няма съмнения за корупционни практики - отбеляза той. - Към момента не е имало лобистски натиск."

Въпреки уверенията на Каракачанов обаче  някои наблюдатели дават преимущество на Съединените щати в надпреварата. За да се обяснят тези предположения, е необходимо да се върнем година назад, когато предишната процедура за закупуването на изтребили бе на самия финал. Служебното правителство на проф. Огнян Герджиков беше класирало на първо място шведската компания "СААБ", готова да ни достави "Грипен"-и. Но при завръщането си за трети път във властта ГЕРБ не одобриха този избор. И по-точно, не харесаха декласирането на американските изтребители F-16. По тяхно настояване бе създадена анкетна комисия в парламента, оглавена от депутата от Борисовата партия Емил Христов (впоследствие станал заместтник-председател на Народното събрание), която препоръча на правителството да започне цялата процедура отначало. Цялата история бе съпътствана от обвинения в лобизъм между кабинета и президента Румен Радев. Управляващите твърдяха, че Радев лобира за шведите, а държавният глава застъпи тезата, че ГЕРБ и в частност Цветан Цветанов защитават интересите на американците.

При сегашните претенденти изобщо не е изключено от двете страни на "Дондуков" отново да се вкопчат в яростен политически спор. По-важното обаче е, че засега извън дебата остава сключването на офсетово споразумение - тези програми имат за цел да компенсират големите разходи за отбрана, като осигурят инвестиции в икономиката. Например може да бъде сключен контракт за производството на резервни части за самолетите от българския Военнопромишлен комплекс. И управляващите, и президентът са повдигали въпроса за индустриалното сътрудничество, но досега не е имало каквато и да е конкретика. В тази връзка от шведската компания SAAB обявиха, че водят преговори с български фирми, които могат да бъдат поддоставчици или да участват в поддръжката на техните машини. Споменати бяха "Авионамс",  "ТЕРЕМ - ЛЕТЕЦ" ЕООД, "Оптикс" и "Самел 90". Шведите обещават за сумата от 1.8 млрд. да доставят повече от 8 самолета до 24 месеца от сключването на договора. 

Амбициите на властта са споразумението за придобиването на самолетите да бъде сключено до края на тази година или в начало на следващата. По план България трябва да получи първите изтребители до 72 месеца от подписването на документа. Но по това направление вероятно ще има промени.

На правителството ще му се наложи скоро да отчете напредък и по другите два проекта за модернизация на въоръжените сили - купуването за 1.464 млрд. лв. на 150 броя бронирана бойна и специална техника за Сухопътните войски  и на военни кораби за около 1 млрд. лева.

Както можеше да се очаква, най-големият противник на превъоръжаването и лидер на "Воля"  Веселин Марешки отново скочи срещу "военните" идеи на кабинета и поиска свикването на референдум относно покупката на изтребилите. Той определи сделката като грабителска и предложи вместо за самолети милиардите да бъдат дадени за здравеопазване.

Facebook logo
Бъдете с нас и във