Банкеръ Weekly

Общество и политика

ШЕПА ХОРА РЕШАВАТ

Вече сме свикнали да обвиняваме политиците за почти всичко, което ни се случва. Те са виновни за бедността в държавата, за огромната безработица, за мръсотията из градовете, за намръщените физиономии по улиците. Не че няма основание за това. Но ако сме честни докрай, трябва да признаем, че не всички са еднакво виновни. Не всички носят еднаква отговорност за случващото се. По политическата сцена се мотаят огромна група камуфлажни политици, чиято единствена задача е да разхождат достолепието си в кулоарите на властта и, ако е възможно, да използват присъствието си там, за да уредят по някоя и друга лична далаверка. Такива политици можем да виним единствено за недотам престъпното им безхаберие. Но пък то позволява на малцината им далеч по-влиятелни колеги да вземат доста съмнителни от политическа, а често и от морална гледна точка важни решения. Кой управлява държавата? Кой взема най-важните решения, които определят не само настоящето, но и бъдещето на цялата нация? Кои са десетината български политици, от чиито желания, настроения и възможности за стратегическо мислене (или липсата на такива) зависи цяла България? Премиерът Симеон Сакскобургготски е фигурата, която от близо две години носи най-голямата отговорност за случващото се в страната. Конституцията на България дава много широки политически правомощия на министър-председателя като ръководител на изпълнителната власт. Когато този пост пък се съчетае и с лидерска позиция в управляващата в парламента политическа сила, както в случая, възможностите за налагане на собствената воля по всеки важен въпрос се умножават многократно. По същия начин преди години управляваха държавата червеният премиер Жан Виденов и синият му наследник Иван Костов. В много демокрации е традиция лидерът на победилата партия да оглавява и изпълнителната власт, но досега у нас този механизъм не се проявява като гаранция за ефективно управление на държавата, а по-скоро като лост за налагане на еднолично управление. За такъв стил бяха обвинявани и Виденов, и Костов. Сега и за Симеон Сакскобургготски се твърди, че по определени въпроси не приема никакви други мнения и безапелационно налага на колегите си в Министерския съвет и в парламентарното мнозинство своето решение. НДСВ е и първата политическа сила, правилника на която изисква не вътрешнопартийна дискусия, а безпрекословно подчинение на волята на лидера по всички важни въпроси. Приближени до властта обясняват, че Симеон Сакскобургготски лично е наложил решенията на правителството за влизането на английската фирма Краун Ейджънтс в българските митници, сделката с дълга през 2001 г., затварянето на трети и четвърти блок на АЕЦ Козлодуй, както и скъпообезпечената социална програма на министър Лидия Шулева в бюджет 2003, с която не са били съгласни и Милен Велчев, и повечето останали министри. Членове на кабинета твърдят, че по този начин се решават почти всички важни въпроси в държавата днес. Колкото и влиятелен и силен да е премиерът обаче, той нито може да огрее навсякъде, нито това му е необходимо. По въпросите, които не интересуват пряко министър-председателя, привилегия да се произнасят обикновено имат неговите най-приближени политически или партийни партньори. Тези хора по правило заемат високи държавни или политически длъжности и разполагат със сериозни ресурси за влияние. Без съмнение най-влиятелната личност след премиера обикновено е шефът на парламентарното мнозинство какъвто днес е Пламен Панайотов. С гласовете на управляващите в Народното събрание той може да влияе и върху политиката на правителството, и върху всички важни решения в държавата. Работата на изпълнителната власт пряко зависи от подкрепата на депутатите в парламента. Именно председателят на мнозинството е този, който осигурява или не осигурява нужните гласове за поддръжка на едно или друго правителствено решение. Ако Министерският съвет може да разчита на непоколебима парламентарна подкрепа, каквато осигуряваше Екатерина Михайлова на кабинета Костов и каквато Пламен Панайотов дарява на сегашното правителство, заплаха за властта не може да има. Независимо колко нисък е общественият й рейтинг. Не толкова блестящи изглеждат перспективите обаче, ако председателят на управляващата парламентарна група се опитва да налага в Народното събрание независима от правителството отделна политика. Такава се опитваше да води в края на 1996 г. Красимир Премянов, често дори в противоречие с вижданията на премиера Жан Виденов, и в крайна сметка липсата на единство доведе до преждевременния край на червеното управление.Въпреки нищожните 11-12%, които социологическите проучвания му отреждат, Пламен Панайотов със сигурност няма причина да се оплаква от липса на влияние. Всички в НДСВ са категорични, че доверието, което Симеон Сакскобургготски му засвидетелства, е достатъчно основание за голямата власт на Панайотов и в парламентарната група, и в държавата. Неслучайно той продължава да стои непоклатимо на върха въпреки постоянните бури, духащи срещу него в жълтото мнозинство вече повече от година и половина. От началото на прехода досега в България за трети път управлява коалиционно правителство. Във всички тях сериозна роля играе лидерът на ДПС Ахмед Доган Размахвайки от време на време етническата карта, шефът на движението успява вече 13 години да остава в центъра на политическия кръг. През 1991 г. ДПС помогна с гласовете си на СДС на формира правителство начело с Филип Димитров. Само след девет месеца обаче Доган оттегли подкрепата си от синия кабинет и влезе в негласна коалиция с БСП. Формираното ново мнозинство в 36-ото Народно събрание поддържа кабинета на Любен Беров близо две години. Сега Доган отново има ключови позиции в управлението на държавата. Макар и заради един-единствен глас, недостигащ на жълтите, за да формират самостоятелен кабинет, ДПС си извоюва завидни позиции на всички властови равнища. В кулоарите на властта се говори, че Ахмед Доган успява да накара Симеон Сакскобургготски да се съобразява и с най-неприемливите му искания. Освен че има двама министри, ДПС контролира и европарите по програмата САПАРД. Извоюва богати социални програми за районите със смесено население. Участва активно във формирането на политическото решение за продажбата на Булгартабак. Принуди правителството да изкупи и най-лошокачествения тютюн от лошата тазгодишна реколта. Сега отново, очевидно доста успешно, Доган се бори за промени в кабинета.Българският основен закон не отрежда особено влиятелна роля на държавния глава. Той може да демонстрира авторитета си единствено ако има достатъчно силни позиции в самия парламент. През 1992 г. Желю Желев участва активно и в свалянето на синьото правителство, и във формирането на новия кабинет Беров чрез гласовете на свои приближени депутати. По времето на целия си мандат пък наследникът му Петър Стоянов не спря да се опитва да предопределя важни решения на кабинета и мнозинството, заплашвайки парламентарното единство на управляващите. Днешният президент Георги Първанов е по-ощетен в това отношение, защото не може да се радва като предшествениците си на гласове от парламентарното мнозинство. Затова и въздействието му върху решения на правителството не може да бъде толкова сериозно. Първанов е принуден да разширява влиянието си по заобиколни пътища. Един от тях е поддържането на висок обществен рейтинг, който да внушава респект на партньорите му от останалите институции. Не е случайно, че последните няколко месеца социологическите агенции класират на първо място именно президента - около 53-54% е рейтингът на доверие, инкасиран от президента. Впрочем това се превърна в традиция за институцията, която рядко участва във вземането на важни политически решения и така се предпазва от недоволството, което непопулярните мерки предизвикват. Първанов обаче показа, че чрез личните си отношения с отделни министри успява да компенсира част от недостигащите му лостове за намеса в решенията на властта. Освен това президентът винаги може да разчита на международния си авторитет, който и според конституция му отрежда значителна роля във формирането на международната политика на България. В едно от последните си издания авторитетното издание Форбс отдава особено голямо значение на ролята на президента Първанов за провеждане на реформите, свързани с поканата ни за членство в НАТО. Авторите изтъкват специално желанието на Първанов за осъществяване на промените и за увеличаване на западните инвестиции в България.Различните членове на кабинета също не могат да се похвалят нито с еднакъв обществен авторитет, нито с еднакви възможности за въздействие при взимането на важни решения. До този момент, според разкази на самите министри или на техни приближени от управляващото мнозинство, министър-председателят се застъпвал най-често за предложения, направени от вицепремиера Лидия Шулева, от финансовия министър Милен Велчев и от първия дипломат Соломон Паси. Че това е така личи както от решенията на правителството, така и от настроенията и отношенията в парламентарната група, където приближените на тези министри депутати са на особена почит. Въпреки че са в опозиция сериозни възможности за политическо влияние имат и лидерите на СДС и БСП. И Надежда Михайлова, и Сергей Станишев разполагат с достатъчно политически лостове, за да влияят и върху обществените настроения, и върху оценките и докладите на чуждестранните посланици у нас. Тези явни механизми и двамата имат възможност често да разменят срещу съответни решения или отстъпки на управляващите. Освен това и бизнесмени, и западни политици винаги имат едно наум, че днешните опозиционери са утрешни управляващи и затова често са склонни да се договарят и с тях. Най-сериозното преимущество и на леви, и на десни засега обаче е широкото им присъствие в местната власт. Авторитетът и популярността на всяко правителство е в много пряка зависимост от това, как кметовете и общинските съветници провеждат или саботират централната политика по места. Срещу местната власт не може да си позволи да играе хард нито едно правителство. В конфликта за финансирането на общините, разгорял се миналата година, съвсем естествено в крайна сметка спечели обединението на кметовете, което принуди финансовия министър Милен Велчев да направи компромис и да им осигури още пари.

Facebook logo
Бъдете с нас и във