Банкеръ Weekly

Общество и политика

СЕДЕМ МОРЯЦИ СРЕЩУ 7 ВЪЖЕТА НА 190 МЕТРА ПОД ВОДА

На 190 метра дълбочина седем руски военни моряци прекараха 76 часа, приковани за морското дъно край полуостров Камчатка от 7 дебели въжета на суперсекретната подводна акустична антена и бракониерска рибарска мрежа. Как се е оказала в най-неподходящото време на най-неподходящото място в една от най-секретните зони на Камчатка рибарската мрежа не е в състояние да обясни никой. Според някои предположения, виновни са подводните течения. Батискафът със звучното название Приз бил спуснат в четвъртък на 4 август 2005 г., за да се опита да замени повредена част от подводната акустична антена с площ от 750 кв.м, която следи за чуждестранни подводници и кораби. Когато екипажът забелязал рибарската мрежа, се опитал да даде заден ход. Апаратът обаче не изпълнил командата. През ноември Приз трябвало да отиде за ремонт в конструкторското бюро Лазурит в Нижни Новгород, където са проектирани всичките четири апарата от този тип, с които разполага руският Военноморски флот. Военните обаче енергично опровергаха всички съмнение за неизправността на батискафа. Защо все пак той не успял да даде заден ход? При опита да се освободи сам, се закачил и за въжетата на подводната антена, закрепена на масивни 60-тонни бетонни блокове за дъното. От Москва поискали да се прояви максимална предпазливост, за да не пострада скъпото антенно съоръжение, което може да открива и водолази в заливите на Камчатка. След инцидента военните обясниха, че въпреки чуждестранната помощ секретността не е нарушена. Засегнато ли е подводното оборудване не е ясно. Хидроакустичната антена е поставена на дъното на залива Берьозовая през 80-те години и струва около 1 млрд. долара. От три години се правят опити да бъде вдигната за ремонт. Батискафът Приз има механични ръце - манипулатори, и може да затяга даже малки гайки, но да стигне кърмовата си част и да се освободи сам естествено не може. Спускания до акустичната антена с такъв батискаф са извършвани и преди.В последните часове на спасителната операция, когато журналистите се измориха да изчисляват колко въздух остава на моряците в заклещения към дъното батискаф, най-сетне пристигна чаканата чуждестранна помощ. В момента, когато британският самолет, който превозваше на борда си необитаемия апарат Скорпио, кацна в Петропавловск-Камчатский, се оказа че летището не разполага с необходимата техника за разтоварване. Руските военни самолети принципно се разтоварват сами, докато големите военни самолети на НАТО се разтоварват със специално оборудване. За щастие току-що кацналият американски C-5 Galaxy разполагаше с всичко необходимо. САЩ изпратиха в района на бедствието още два апарата Супер Скорпион. В 3.29 ч. на 7 август британският Скорпио, управляван дистанционно, започна да прерязва едно след друго фаталните въжета. По време на работата се оказа, че той също спешно се нуждае от малък ремонт. Отново броени мъчителни минути на изчакване. Най-сетне въжетата и мрежата са прерязани. Но батискафът замря в спасителната точка! Секунди, когато напрежението достигна върха. И изведнъж Приз тръгна нагоре. Три минути до повърхността. Моряците сами изравниха налягането, сами отвориха люка и демонстрираха невероятно самообладание. Малко след като британските моряци отпътуваха, командването на Тихоокеанския флот заяви, че е могло и със собствени сили да се справи с проблема. Британците само ускорили спасителната операция... Заедно с батискафа Приз изплуваха и неприятни факти от живота на руския Военноморски флот. След произшествието, което по чудо не се превърна в трагедия, бе съобщено, че апаратите от този тип ще бъдат модернизирани. Въпреки окуражителните твърдения на военните министърът на отбраната Сергей Иванов взе решение за закупуването от Великобритания на два Скорпио, всеки с цена по 1.5 млн. долара. Точно толкова струва хубаво жилище в центъра на Москва. Журналистите се опитаха да направят и други сравнения. Батискафът Приз струва 750 хил. долара. Всеки един от автомобилите БМВ или Мерцедес, на които масово се вози политическият елит, струва 500 хил. долара. Сто хиляди долара струва екипировката на дълбоководен водолаз, а 100 кв. м в елитно вилно място в района на Рубльовското шосе струва 60 хил. долара. След аварията с подводницата Курск през август 2000 г. Русия купи 6 британски малогабаритни телеуправляеми подводни апарата Тайгър, снабдени с видеокамери и манипулатори, които могат да издирват и изследват подводни обекти на дълбочина до 1000 метра. Те са разпределени между четирите руски военни флота. Един такъв апарат бе използван по време на спасителната операция. Северният и Тихоокеанският флот разполагат и с по един подводен апарат Веном, който може да работи до 3000 метра дълбочина, разполага с две камери и възможности за разполагане на още 8, два манипулатора и хидроинструменти. Обща стойност - 3 млн. долара. Веном обаче може да реже кабели с дебелина 50 мм, докато Скорпио реже с диаметър 70 милиметра. Скорпио има друго важно предимство - той може да бъде превозен с морски, автомобилен и въздушен транспорт. Тежи 1 тон и може да бъде подготвен за работа за 45 минути. От Канада след 2000 г. са закупени 8 скафандъра, които запазват атмосферното налягане и могат да работят на дълбочина 365 метра. Всеки от флотовете разполага с комплект от два такива скафандъра, апаратура за управление и устройство за спускане и изваждане. Скафандрите Ен-Ес -2000 обаче не могат да се използват, защото в Русия няма кораби, на които може да се монтира устройството за спускане под вода. Комплектът от два скафандъра струва 2.5 млн. долара. От Великобритания са купени и пет подводни телекомплекта за визуално изследване на обекти на дълбочина до 300 м и пет транспортни барокамери за аклиматизиране на моряците и лекуване от кесонната болест. Защо все пак Русия не успя да помогне на собствените си моряци със собствени средства?Вторият руски батискаф от общо 4-те, произведени след 1986 г., който трябваше да подсигури потапянето на Приз, се оказа неизправен на борда на кораба Козмин. На спасителния кораб Саяни на Министерството за извънредните ситуации също имаше два подобни батискафа, от които само единият бе изправен. Но Саяни щеше да пристигне в района на бедствието едва на 8 август. От Северния флот бе решено със самолет Руслан-124 да бъде прехвърлен друг руски спасителен апарат, но той също щеше да пристигне след британските и американските спасители. На всичкото отгоре сегашният инцидент далеч не е единственият в руския ВМФ през последните месеци. Преди по-малко от месец при репетиции на военноморски парад в Санкт-Петербург с имитационна мина едва не бе потопен флагманският кораб Неукротимий. Парада трябваше да приеме главнокомандващия ВМФ Владимир Куроедов, който на 5 септември тази година навършва 61 години и мнозина вече предричат оставката му. В нарушение на инструкциите мината с 30 пъти по-голям заряд била поставена съвсем близо до флагманския кораб. Вместо 100 грама тротил военните заложили 3 килограма - очевидно за да изненадат силно високите гости. Изненадата бе пълна. Парадът бе отменен. Министърът на отбраната Сергей Иванов обеща пълно разследване на плаванията и гмурканията след инцидента с батискафа. Поведението на военните в началото на кризата с батискафа Приз също не се радва на всеобщо одобрение. До последно те твърдяха, че няма причини да се драматизира ситуацията, че на борда на батискафа има достатъчно вода и храна, а въздухът ще стигне до края на спасителната операция. Регенерационните патрони, които осигуряват въздух на борда, трябвало да стигнат за 120 часа. Всеки патрон е предвиден за 8 часа. Но моряците разтягали времето до 14 часа, даже до 19 часа, до прилошаване. Едва тогава започвали да използват следващия. Дневно имали по един сухар и няколко капки вода. Температурата на борда била между 5 и 8 градуса. Моряците се притискали един до друг, за да се топлят и ограничили движенията до минимум. Най-топлите дрехи давали на дежурния в носовата част на батискафа. Най-мъчително било, че не могат да запалят цигара. Само можели да миришат тютюна. Батискафите Приз ще се използват и в бъдеще в руския флот. Те са с титанов корпус, но ще бъдат снабдени с модерна апаратура. Предназначени са за спасяване на подводници и могат да вземат на борда си 20 души плюс тричленен екипаж. Малко след инцидента с Приз трите подводници, които бяха изкарани в открито море за ученията, се завърнаха спешно в базите си. Може би най-голямата изненада след инцидента с батискафа са не оправданията на военните, а съобщението, че на олигарха Виктор Векселберг ще бъде предложено да стане губернатор на Камчатка. Москва предлага и на губернатора на Чукотка Роман Абрамович да изкара още един мандат заради приноса му за благосъстоянието на чукчите. Явно не държавата, а добрите олигарси ще поемат съдбата на отдалечените и бедстващи руски региони. Колкото до оставката на главнокомандващия руския Тихоокеански флот, Владимир Куроедов единно мнение няма. Близостта му със семейство Путини прави всякакви прогнози предварителни. Поживем, увидим, казват руснаците. След гибелта на 118-те моряци от Курск 14 висши офицери и адмирали бяха набързо пенсионирани. А най-лошото е че най-лошият в Русия месец август не е завършил.

Facebook logo
Бъдете с нас и във