Банкеръ Weekly

Общество и политика

СДРУЖЕНИЕТО НА ОБЩИНИТЕ ПРЕМИНАВА В АТАКА

Националното сдружение на общините в България е на път отново да стане новина номер 1 в публичното пространство. Шумните скандали около избора на ново ръководство вече са минало, сега на дневен ред е намерението на сдружението да атакува държавата на няколко фронта.


Най-смелата идея, която организацията смята да предложи на политиците и обществото, е за промяна в конституцията. Първият дебат в тази насока ще е в края на следващия месец. Тогава представителите на общините, заедно с експерти и депутати, ще търсят отговор на въпроса готови ли са сами да определят и гласуват местните данъци.


От сдружението се страхуват, че идеята им за ремонт на основния закон може да бъде обвързана с други, чисто политически намерения, и по този начин да се опорочи и дори провали. Затова на 30 юни ние само ще започнем дебата, заяви за БАНКЕРЪ Гинка Чавдарова, изпълнителен директор на организацията. Тогава в София ще се проведе конференция по местното данъчно законодателство. Ще бъдат изнесени три доклада - за данъчните правомощия на европейските местни власти, за това какво правят в тази насока страните-кандидатки за членство в ЕС, както и какви са българските условия и алтернативи за промяна.


Според Гинка Чавдарова, по принцип, когато стане въпрос общините да определят не само местните такси, но и местните данъци, всички кметове и общински съветници са за. Колебанията настъпват при осъзнаването на голямата отговорност, която се поема по този начин.


На софийската конференция на сдружението най-вероятно ще се обсъдят два варианта за действие - единият е какво може да се направи при сега действащата конституция, а другият - как и кога да се променя самата конституция. Възможно е първо да се излезе с проект на нов закон за местните данъци и такси, който да даде повече правомощия на общините в определянето на местните такси.


Сега таксите за смет или за МПС влизат в общинския бюджет, но се харчат първо за заплати, после за осигуровки, после за нещо друго и никога за целта, за която се събират - обяснава изпълнителната директорка на сдружението. - Това е така, защото не общините определят в какъв ред да харчат приходите си.


Както е известно, приоритетите са определени със закон и през тази година на първо място са поставени разходите за заплати, осигуровки, медикаменти, обезщетения, помощи, стипендии. Ако останат пари, може да бъде осигурена храна, отопление, осветление или друга вид издръжка на социални, здравни и образователни заведения. На последно място са капиталовите разходи за обекти, поименно посочени в програмата за публични инвестиции. Всяко нарушение се следи от Сметната палата и от другите контролни органи и се наказва.


Следвайки тези приоритети, общините едва покриват разходите за заплати и осигуровки. Някои започват да закъсват още през април-май, други - малко по-късно.


През следващата седмица контактна група на сдружението ще има среща с финансовия министър Муравей Радев и специалисти от министерството. На нея представителите на местната власт ще се опитат да покажат къде са тесните места в приетите местни бюджети за тази година. По първоначални данни дефицитът на общинските бюджети е около 300 млн. лева.


От Министерството на финансите отричат подобен дефицит с аргумента, че приходите и разходите са сравнително обвързани и средства не достигат, тъй като не се управляват ефективно. Общините правели капапиталови разходи, вместо да посрещат насъщните си нужди. Ревизията на Сметната палата, докладът за която се очаква да стане готов до дни, трябвало да докаже именно тази теза.


Дали сдружението на общините и Министерството на финансите ще се разберат, ще стане ясно след срещата им другата седмица. Във всеки случай общинарите вече са готови със свои предложения, ако не дойдат пари от държавния бюджет. Едно от тях е за по-широк достъп на общините до международните програми за финансиране. На централно равнище вече е даден приоритет на два региона - северозападния и южния централен, за усвояване на средства от предсъединителните фондове на ЕС. Въпросът е да се даде шанс и другите да кандидатстват по външни програми, смята Чавдарова.


Осигуряването на по-добри условия за ползване на кредитния пазар от общините е другият начин, по който местните управи могат да увеличат приходите си. От сдружението чакат промяна в наредбата за ценните книжа и за общинските облигации.


Общините настояват да им се даде по-голяма свобода и при управлението на общинската собственост, както и да им бъдат предоставени повече обекти, които се водят държавна собственост. Един от най-актуалните въпроси в това отношение бил този с връщането на горите.

каре


След като правителството откри бюджетната процедура за следващата година, от Сдружението на общините настояват за създаване на обща работна група с Министерството на финансите, която да промени модела на взаимодействие държава - община. Идеята е местните бюджети да се правят на базата на цените на услугите, които общините предлагат на населението.


На 30 и 31 май в Слънчев бряг финансистите от всички общини в страната ще изработят позицията на сдружението по рамката на бюджета за 2001 година. Там ще бъде обсъден и новият механизъм за разпределение на субсидиите.

каре


Преди местните избори, в края на септември миналата година, премиерът Иван Костов каза пред журналисти в Ловеч, че ще бъдат променени текстове от конституцията. По думите му от нова редакция се нуждаел текстът, според който данъците се определят само със закон. Действащите разпоредби не дават възможност на общинските съвети сами да определят границите им, а това е решаващо за привличането на хора и фирми в общините, аргументира се тогава премиерът. Другата промяна, за която той говори в Ловеч, е свързана с правото на чужденците да купуват земя у нас.

Facebook logo
Бъдете с нас и във