Банкеръ Weekly

Общество и политика

САЩ ВЗЕ ПОД КРИЛОТО СИ КОРИДОР N8

Покрай еуфорията около проекта за Дунав-мост II някак се позабрави, че съществуват и други европейски пътни артерии. Например любимият на бившия президент Желю Желев коридор N8, или по-скоро проектът за него, който ще свързва Варна и Бургас със София, Скопие и албанското пристанище Дурас. Желев беше прекръстил коридора от Изток-Запад на Запад-Изток само за да привлече инвеститорски интерес, но уви. Черноморските и адриатическите портове все така продължават да са разделени от високите планини в Македония и Албания, лошия автомобилен път и най-вече липсващата над 100-километрова отсечка от жп линията София - Скопие.


Сега, след 16-ата среща на координационната група на Инициативата за развитие на Южните Балкани (SBDI), която се проведе на 10 и 11 април в София, се пораждат нови надежди, че коридор N8 може да се превърне в реалност.


Ние подкрепяме целите на Пакта за стабилност в Югоизточна Европа и особено реализирането на икономически жизнените проекти, лансирани от него - заяви на срещата Нед Кабът, директор за Европа на Американската агенция за търговия и развитие (USTDA). - Колкото до липсващата част от линията между София и Скопие, ще помогнем на Македония да постигне критериите, за да стане проектът финансово привлекателен. За целта ще търсим и съдействието на Световната банка и ЕБВР.


Г-н Кабът правилно е разбрал, че без намесата на САЩ или ЕС жп линията София - Скопие никога няма да се довърши. И то поради простата причина, че малкият обем товари не е в състояние да вдъхнови никого да инвестира в проекта. Нед Кабът дори отиде още по-далеч, подчертавайки, че САЩ ще продължат с усилията си за подобряване на инфраструктурата по протежението на целия коридор N8, виждайки в България един от най-важните партньори.


SBDI се финансира от американското правителство с 30 млн. долара за период от четири години. Парите се разпределят по равно между България, Македония и Албания. Финансирането за регионални (общи за трите страни) и локални проекти (за всяка страна поотделно) е в съотношение 1:6. Вече са реализирани няколко регионални проекта, най-важният сред които е проучването на американската компания Бехтел за перспективите на коридор N8.


На 11 април г-н Кабът подписа и договори за отпускане на безвъзмездна помощ за пристанище Варна, Главно управление на пътищата и БДЖ. Общата й стойност е 1.2 млн. щ. долара. С парите ще бъде доставена супермодерна техника от САЩ за обработване на контейнери в порт Варна, радар за ГУП за изследване настилката на мостовете за осигуряване на по-висока безопасност на движението и лазерно устройство за БДЖ за контрол на габаритите на тунели.

Facebook logo
Бъдете с нас и във