Банкеръ Weekly

Общество и политика

САМО ЕДИН ПОЖЕЛА ВАРНЕНСКАТА КОРАБОСТРОИТЕЛНИЦА

Само една оферта за покупка на 58% от капитала на Варненската корабостроителница беше подадена до 3 август, когато изтече срокът за подаване на заявките.


Кандидат-купувачът е консорциум от работническо-мениджърското дружество Варненска корабостроителница инвест и постприватизационния фонд, управляван от базираното в Чехия дружество ЕСМ, в който участва и Европейската банка за възстановяване и развитие. Заявката на мениджърското дружество да изкупи мажоритарния дял в корабостроителницата не изненада специалистите, особено след като само преди месец работническо-мениджърският екип получи подкрепата на промишления министър Александър Божков.


Изненадваща е обаче липсата на интерес от страна на чуждестранни компании към варненското предприятие, като се има предвид, че то е единственото от този бранш у нас, което работи с добро натоварване. Дружеството има поръчки за следващите две години, а основните му клиенти са Полското морско параходство и Български морски флот.


До седмица ще бъде анализирана офертата на консорциума и ако се установи, че тя не е достатъчно атрактивна, най-вероятно е срокът за подаване на оферти ще бъде удължен до края на септември. Вариантът вече е бил обсъден с партньорите на DFC, сред които са германската Kommerzbank, британските Аppledor International, Denton Hill и българската Хирон мениджмънт консултинг. Според управителя на DFC г-н Шафенекер проблемът в случая, макар и не първи по важност, е, че моментът за приемане на предложения не е подходящо избран - съвпада със сезона на отпуските и оттам - с понижената инвестиционна активност на инвеститорите. Влияние е оказала и кризата в Далечния изток, която е предизвикала намаляване на интереса към корабостроителниците. Според запознати обаче основната причина за слабия интерес към предприятието е малкият дял, предложен за продажба, който не осигурява достатъчно влияние на бъдещия купувач върху дейността на дружеството поради факта, че 25% от акциите на корабостроителницата бяха продадени в първата вълна на масовата приватизация, а останалите 17% са предвидени за преференциално изкупуване от работещите в завода и за евентуални реституционни претенции. Отдръпването на чуждестранните инвеститори може да се обясни и с трудностите по набиране на оборотни средства от страна на корабостроителницата, което в някои случаи е пречка за коректното изпълнение на поръчките.

Facebook logo
Бъдете с нас и във