Банкеръ Weekly

Общество и политика

С ЦЪРВУЛИ ПО ГОЛЕМИТЕ БУЛЕВАРДИ

Искате да пробвате и без друго калпавия си късмет в игрите, които Кока-кола разиграва с номерата на капачките върху бутилките с вкусното питие? Или да получите допълнителнително комплект Тефал, ако си купите някоя нова стока от магазините на Стамбули? Да грабнете някоя от наградите, разигравани от Данон?


Няма такива работи. Член 34 от новия Закон за защита на конкуренцията вече не позволява подобни неща. Българската реклама се връща в началната си позиция: Бай Пешо продава боза.


Първи изпищяха големите производители и търговци. Главно чужденци, по същество - инвеститори. Те не въртят търговия в гаража или в реституирания дюкян на дядо си. Внесли са пари в България и очакват да печелят. За разлика от бай Пешо знаят, че се печели от оборот. Сиреч, като продаваш повече. А за да накараш българина да бръкне в пробития си джоб, трябва да имаш рекламна стратегия, отговаряща на пазара, покупателната способност и манталитета на клиента.


Въпросният член от новия антимонополен закон прави тази стратегия на големите в търговията на пух и прах.


Те не бива да доминират над споменатия бай Пешо.


Железният аргумент на творците на закона е: така е в Европа, това са изисквания на Европейския съюз.


Да, ама в Европа и в Европейския съюз бай Пешо и да го има, той е екзотична птица. Веригите от големи супермаркети, където можеш да си купиш от игла до автомобил, са опасали градовете на Франция, Германия, Белгия... За покупателната способност и ценовото съотношение и дума не става - българинът получава за месец толкова, колкото европеецът за ден-два.


И на това отгоре законодателят е предвидил, че наградите във въпросните рекламни игри не са нарушение, ако имат незначителна стойност. Айде сега де! Стотина долара за европееца (пък и за родния депутат) могат да минат и като незначителна стойност. За бабата с 50 хил. лв. пенсия те са направо състояние.


Дали пак нечия ръка не се протяга за рушвет? Защото ако незначителната стойност е относителна величина, глобите за нарушение на чл. 34 си ги бива: от 5 до 300 млн. лева. Човек може и да си помисли, че е решено хазната да се пълни не от данъци, а от глоби.


Е, съшихме нов цървул по европейски тертип.


Инвеститорите ще си тръгнат заради него, вялата търговия и безнадеждната рекламна дейност.


А ние, с новите цървули, можем да стигнем и до Големите булеварди в Париж. Армагани обаче ще си купуваме пак от бай Пешо в гаража.

Facebook logo
Бъдете с нас и във