Банкеръ Weekly

Общество и политика

РУСНАЦИ И АРАБИ ЩЕ СЕ БОРЯТ ЗА ЧАВДАР

Краят на агонията на единствения в България завод за производство на автобуси - Чавдар - Ботевград, като че ли се вижда. Поредният му ликвидатор Николай Николов (четвърти от началото на годината) доведе нещата до продажбата на предприятието на части. Съобщението за откриване на процедурата се очаква да бъде публикувано в Държавен вестник през следващата седмица, след което потенциалните инвеститори ще могат да закупят информационните меморандуми и да подадат офертите си. Срокът, с който ще разполагат те, ще е възможно най-кратък, тъй като намеренията на Николов са до 10 ноември активите на завода да бъдат разпродадени. Ликвидаторът обаче смята, че ограниченото време няма да намали интереса на инвеститорите, тъй като в общи линии играчите са ясни отдавна.


Намеренията си да закупят основната площадка на Чавдар досега са заявили руска фирма за производство на микробуси и автобуси от Волгоград, бизнесменът от Саудитска Арабия Абдула Салех Мохамед Ал-хауаз и бившето работническо-мениджърско дружество Чавдар 99. До неотдавна РМД-то беше наемател на същата площадка, където се занимаваше с ремонт на автобуси. Желание да участва в наддаването е проявила и консултантска фирма.


Със сигурност ще има интерес и към цеха за автомобилни шасита. Основен претендент за него е италианската фирма Медиконф (Medikonf). Намеренията й са да го превърне в шивашко предприятие. Проблем за италианците вероятно ще е необходимостта да наддават не само за сградата, но и за оборудването в нея. Което едва ли може да се използва за текстилно производство. Преди месеци представители на Медиконф са мотивирали предложението си за покупката на цеха с аргумента, че имат осигурени поръчки за облекло.


Много е възможно меморандум да бъде закупен и от Намко интернешънъл. Преди доста време тази фирма създаде смесено дружество с Министерството на отбраната за изграждане на завод за производство на пикапи в Дупница, но от цялата инициатива не излезе нищо.


Освен двете площадки ще се продават и три готови автобуса, автомобилният парк, апартамент, вила в Ботевградско и бунгала в Шкорпиловци.


Чавдар ЕАД попадна в списъка за ликвидация заради задълженията си към Държавния фонд за реконструкция и развитие (ДФРР), чиито вземания се вляха в бюджета. Проблемът възникна след печално известната сделка на завода за продажбата на нови автобуси на общините в София и Бургас, за чието производство бяха теглени 4.1 млн. щ. долара кредит от фонда. Столичната управа изплати задълженията си към Чавдар, като спорни останаха 400 хил. щ. долара. Доста по-сложен е конфликтът с общината в Бургас. Главницата по задълженията й към ботевградското предприятие е на стойност 4.8 млн. щ. долара, а лихвите възлизат на около 1 млн. долара. Тези суми се признават от бургаската управа, но оттам заявяват, че нямат пари да си платят. Именно това вземане на Чавдар може да удължи мандата на ликвидатора Николай Николов, който изтича на 30 юни 2001 година.


Освен 4.1 млн. щ. долара към бюджета заводът дължи общо над 8 млн. лв. на община Ботевград, общественото осигуряване, работници, доставчици и т.н.. Според Николов цялата сума ще бъде възстановена на кредиторите след продажбата на основната площадка и дори ще останат пари за държавата, която е единствен акционер в предприятието.

Facebook logo
Бъдете с нас и във