Банкеръ Weekly

Общество и политика

РУСКОТО ПРАВИТЕЛСТВО МЕЖДУ КУРАЖА И КРИЗАТА

Ние трудно впрягаме, но бързо потегляме, обича да казва руският президент Борис Елцин. След като смени премиера-ветеран Виктор Черномирдин с младия 35-годишен Сергей Кириенко, сега Елцин стои сам в разнебитената каруца. Впрягът не се получи и Русия чака спешно помощ отвън, за да се издърпа каруцата от финансовата канавка. И ако при сблъсъка с парламента през 1993 г. и по време на президентската кампания през юли 1996 г. бе заложена повече съдбата на самия Елцин, отколкото политическата перспектива на Русия, днес под заплаха са политическият и икономическият модел, които са фундаментът на президентската му власт. Изчерпани са вътрешните политически, икономически и социални ресурси за поддържане на стабилността на федерацията. По-предвидливите политолози напомнят за съдбата на Сухарто в Индонезия, който след 30 години управление подаде сам оставка под натиска на социалните бунтове и финансовата криза. Академик Татяна Корягина например смята, че на Русия й остават броени месеци относителна стабилност - до черната есен, когато върху бурните социални вълни Кремъл ще изпусне руля. Сенчестата икономика излиза на светло, а това е признак, че ситуацията излиза от контрол, твърди Корягина. Според нея с избора на генерал Александър Лебед за губернатор на втория по значение регион в Русия - Красноярския край,


спусъкът е натиснат


Аз не съм назначен, за да трия гащи на стола, заяви новият шеф на федералната Данъчна служба Борис Фьодоров, бивш министър на финансите. Той бързо получи ранг на министър и вече отправи закани към руските новобогаташи, които избягват данъчните служби. Фьодоров обяви война на националния спорт - укриването на доходи, и съобщи, че специално подразделение на данъчната полиция ще вземе под специален контрол сметките на 1000-ата най-богати и известни руски граждани. Обект на разследване от новата ЧК ще бъдат министри, предприемачи, председателите на 50-те най-големи руски банки, дейци на шоубизнеса... Вестник Коммерсантъ дейли избърза с предположенията си и публикува списък на предполагаемите 238 от тях. Вярвате ли, че шеф на банка живее с 500 долара, пита наивните граждани Борис Фьодоров? В същото време богат наивник, чието име се пази в тайна, е декларирал през 1997 г. доходи от 900 млрд. стари рубли (1 $ = 5800-6000 рубли). Държавната дума (долната камара на парламента) подготвя законопроект, според който покупки над определена стойност ще са под контрола на данъчната полиция. Междувременно наказанията за укриване на данъци бяха увеличени. Вместо глоба от 200 до 500 минимални заплати и затвор до една година, сега глобата за физическите лица е до 700 минимални заплати, а лишаването от свобода - до две години. За щети в особено голям размер - до пет години затвор, вместо досегашнитe три години. За юридическите лица наказанията също са увеличени значително. В поправките към Наказателния кодекс обаче има и интересни пролуки. Например, ако сте се провинили за първи път и възстановите напълно щетите, наказанието може и да ви се размине. Информаторите пък имат право на 10% от укритите доходи, постъпили в бюджета благодарение на техните сигнали.


Няма ли този подход да въвлече Русия в


нова конкурентна и компроматна война


питат радетелите на човешките права. Песимистите с чувство на хумор си спомниха опита да се изстискат руските олимпийци от Нагано, като им поискаха да платят данък върху премиите. След намесата на бившия премиер Виктор Черномирдин циркът бе прекратен. Сега данъчният шеф Борис Фьодоров си спомни за старата идея на Кремъл за амнистия на руските капитали, нелегално изнесени в чужбина. Срещу 15% вноска в бюджета провинилите се капиталисти даже могат да инвестират в Русия. Няма ли обаче тези авангардни финансови идеи да повлекат по нова кървава диря рекетьорите?


Уволненият шеф на Данъчната служба Александър Починок е против намаляването на данъците от 35 на 20 процента. При сегашното социално разслоение в Русия данъчните облекчения за бедните граждани едва ли ще са кой знае какви, отбелязва Починок, но затова пък приходите от богатите ще намалеят. Стремежът е вместо сегашните 12 млрд. рубли месечно да се събират 16-18 млрд. рубли, което е трудно постижимо. Всъщност правителството успява да събира едва 26% от данъчните приходи. Руснаците си плащат данъците за първото тримесечие в края на март и прибързаната смяна на правителството и вътрешния министър Анатолий Куликов лиши бюджета от солидни постъпления, твърдят финансови експерти.


В опит да повлияе на финансовата криза Съветът на федерацията поиска Централната банка на Русия, която от четири години е самостоятелна, да бъде поставена под парламентарен контрол. Това би увеличило финансовия хаос и би забавило и без това


мудната финансова реакция


Някои от губернаторите обаче са разтревожени от появилата се отново идея да се изравнят пълномощията на областите и републиките на федерацията. Спасяването поединично бе теория на шоковите реформатори от правителството на Егор Гайдар от 1991-1992 година. Тази политика доведе до вълна на икономически суверенитети.


МВФ се колебае над исканата от руското правителство 10-15 млрд. щ. долара спешна помощ. Москва получи вече 2 млрд. от обещания тригодишен заем от 10 млрд. долара. След като само за стабилизирането на Южна Корея бяха необходими 50 млрд. долара, за колко време ще стигнат 10-15 млрд. долара за гигант като Русия?


Под лозунга Направи си сам


най-влиятелните банкери и предприемачи поискаха редовни консултации с Кремъл на всеки две седмици. Под патронажа на Газпром икономическото политбюро се събра още веднъж, извън стените на Кремъл - в подмосковската резиденция на Газпром в Богородное. Участниците внимателно се следяха един друг - да няма сепаративни срещи. В обръщение към гражданите и предприемачите те поискаха подкрепа за антикризисната програма на правителството, която предвижда намаляване на данъците за предприятията, засилване на контрола върху доходите на гражданите, намаляване на държавните разходи, ускорени банкрути и преструктуриране на промишлеността. Имената на 11-те, подписали обръщението, са добре познати: шефът на Газпром Рем Вяхирев, на петролния гигант ЛУКойл Вагит Алекперов, на Медиа-МОСТ Владимир Гусински, на Интеррос Владимир Потанин, на Роспром-ЮКОС Михаил Ходорковски, както и бившите държавни чиновници Анатолий Чубайс - сега шеф на Единната енергийна мрежа и скандалния Борис Березовски - на отговорен пост в ОНД. Според последни оценки състоянието на Потанин и Березовски е съответно 1.6 млрд. и 1.3 млрд. щ. долара.


Министър-председателят Сергей Кириенко призна, че за приемането на антикризисната програмата и свързания с нея тригодишен финансов план е необходим


огромен политически кураж


А президентът Борис Елцин отново заплаши Държавната дума, ако тя забави необходимите 20 закона и не одобри програмата на правителството преди лятната си ваканция. На 1 юли Думата свиква специално заседание. Антикризисната програма предвижда и намаляване на лихвените проценти до 20-25% годишно, запазване на обменния курс на рублата спрямо световните валути и мерки за поетапно ликвидиране на дълговете по заплатите в бюджетната сфера, възлизащи на над 11 млрд. долара. Всъщност тези дългове са най-сериозната опасност за социалния мир. Рублата е на предела си, призна президентът Елцин. Говорителят му Сергей Ястржембски обаче заяви, че не всички условия на МВФ са приемливи. В Москва пристигна група експерти, водена от първия заместник-управител на МВФ Стенли Фишер. Фондът иска от руското правителство да пожертва т.нар. естествени монополи - Газпром и Единната енергийна мрежа, като отдели производството от транспорта. Правителството на Кириенко възнамерява да продаде до края на тази година държавните акции на десет от най-големите компании, сред които ЛУКойл, Роснефт, Связинвест. Освен това Кремъл и кабинетът заплашиха големите петролни фирми, че ще им блокират износа, ако не внесат данъците си в бюджета. Но падането с близо 40% на световните цени на петрола ще омаловажи и поредното усилие на Кириенко да въведе ред в бюджетните приходи.


Изключително остър е и


проблемът с външния дълг


(над 123 млрд. щ. долара), за покриването на който отиват 44% от брутния вътрешен продукт. Само тази година за обслужването му трябва да бъдат отделени 6.85 млрд. долара.


Сред предвидените от правителството мерки за излизане от кризата са и ликвидирането на извънбюджетните сметки, възстановяване на държавния монопол върху производството на алкохол, засилване на държавната подкрепа за износа, затягане на митническия контрол и увеличаване на данъка върху земята. Експерти предсказват, че прекалено рязкото намаляване на бюджетните разходи и съкращаването на 200 хиляди работни места в обществения сектор, ще доведат до социален взрив през есента. Но и отказът от тези мерки ще доведе до същия резултат. Става дума за икономическата сигурност на страната и от тази програма се нуждае не кабинетът, а Русия, поясни премиерът Кириенко в увещанията си към парламентаристите. Даже Владимир Жириновски призна, че в правителствената програма има много разумни неща. След няколко отлагания МВФ реши да отпусне транша от 670 млн. щ. долара, който ще стигне да се изплатят 1/3 от задържаните пенсии, но за стабилизационния заем фондът иска един-два месеца за размисъл.


Самообладанието, което демонстрират Кремъл и правителството, не успява да успокои много вътрешните опоненти и западните инвеститори.


Тревогата на очакването


е с по-висок бал от вълните на успокоението. На този фон бъдещите конкуренти за властта започнаха да прегрупират силите. Московският кмет Юрий Лужков даде ход на сливането на четири банки, които са под негов контрол. Газпром и Медиа-МОСТ също предприеха общи мерки. Против разчленяването на Газпром, с когото има спогодба до 2020 г. за доставка на 160 млрд. куб. м газ, се обяви и шефът на големия германски концерн Рургаз АГ Фридрих Шпет. А вицепрезидентът Борис Немцов побърза да заяви, че засега няма да бъдат продавани 5.8% от държавното участие в газовия гигант. Правителството реши да обедини държавните телевизионни канали под шапката на общ медиен холдинг. Изходът от съпротивата срещу кризата не е ясен, но победителите сами вписват имената си в списъка на претендентите за задаващите се през 1999 г. парламентарни избори и за изборите през 2000 година. Приемникът на Елцин не е посочен. Увеличава се вероятността той да се посочи сам.

Facebook logo
Бъдете с нас и във