Банкеръ Weekly

Общество и политика

РУСЕНСКАТА КОРАБОСТРОИТЕЛНИЦА СТЪПВА НА КРАКА

Първият голям проект, който осъществиха новите собственици на Русенска корабостроителница, е изграждането на седем кораба за немските компании Хартман и Тритон. Поръчката е почти изпълнена - в сряда (20 септември) на вода бе пуснат последният кораб от серията с името Калисто. Негова кръстница бе посланичката на Германия у нас г-жа Зайлир Албрихт. Според експерти общата стойност на поръчката надхвърля с малко 20 млн. щ. долара. Шефовете на корабостроителницата обаче отказаха да назоват точната сума, защото оповестяването на такава информация щяла да ги затрудни при воденето на преговори за строеж на нови плавателни съдове.


Агенцията за приватизация продаде 80% от акциите на Русенска корабостроителница АД на немското дружество Русе Шипярд Бетайлигунгсгезелшафт (Rousse Shipyard Betiligungsgesellschaft) в началото на май миналата година срещу 1 614 987 щ. долара и обещание за капиталовложения от 14.4 млн. г. марки за пет години. Досега са инвестирани 1 млн. г. марки и сумата ще се увеличава с всяка измината година. Германците спечелиха в конкуренция със Словенска корабостроителница - Комарно, като офертите на двамата кандидати бяха много близки. Впоследствие словаците водиха две неуспешни дела срещу Агенцията за приватизация по повод на тази сделка.


Акционери в дружеството - купувач на корабостроителницата, са две фирми, специализирани в търговията с корабно оборудване - Прешер и Х+С Трейдинг. Единият от съдружниците в нея е българинът Мариан Колев.


Русенското дружество дължеше 8 млн. щ. долара на ДФРР, но Министерството на финансите му опрости като част от сделката. Предприятието имаше и краткосрочни задължения от 3.4 млн. щ. долара. Пазарите бяха загубени, а производството беше неритмично. Сега обаче корабостроителницата е ликвидирала всичките си дългове и през тази година ще излезе на печалба от 1 млн. лв. (преди приватизацията загубата на дружеството бе над 4 млн. г. марки).


През последната година освен споменатите седем кораба са произведени и доставени за холандски клиенти още два речни съда. Според изпълнителния директор на предприятието Холгер Беренвалд нещата там дотолкова са променени, че корабите от серията Тритон са били построени за седем месеца и половина - само с 15 дни по-дълго, отколкото това става в германски корабостроителници. В момента в производство са три сухотоварни и два речни многоцелеви кораба. Според Беренвалд новите собственици водят преговори за производство на 17 кораба през следващите две години.


Русенска корабостроителница се опитва да възстанови пазарите си в Украйна и Русия, но според председателя на съвета на директорите Йохен Бреме проблем представлява платежоспособността на клиентите. Затова сега се обсъждал бартер - кораби срещу корабно гориво. Руската страна проявявала интерес към възможностите на предприятието да рехабилитира стари плавателни съдове и да строи нови петхилядни танкери.


След приватизацията работните места и заплащането в Русенска корабостроителница са се увеличили. Сега в нея работят 1303 души, а средната работна заплата е нараснала от 322 лв. преди една година до 366 лева сега. Новите собственици осъзнават, че тези пари не са много, но досега приоритет е било осигуряването на достатъчно поръчки и редовното изплащане на заплатите. Мениджърите смятат, че печалбата на корабостроителницата през тази година ще им позволи да изплатят тринайста заплата на целия персонал. Пред БАНКЕРЪ г-н Бреме каза, че у нас корабостроителницата работи с клона на ИНГ Банк и с БНП-Дрезднербанк. Българските банки все още не били склонни да се обвържат с кредитиране на подобна дейност.


Обикновено клиентът, който поръчва нов кораб, го плаща на корабостроителницата на четири вноски. Първата, по правило, е за около 10% от сумата и се плаща при сключването на договора, втората идва при сглобяването на сух док, следващата - при пускането на вода, и последната, която е около 40% от сумата, се плаща, след като плавателният съд е изцяло готов. Затова по време на строителството предприятието има нужда от оборотно кредитиране. Варненската ЕКСПРЕСБАНК и Българска пощенска банка имаха лош опит от кредитирането на корабостроителницата във Варна и новите им собственици явно не бързат да се върнат на този пазар.

Facebook logo
Бъдете с нас и във