Банкеръ Weekly

Общество и политика

РОЛЯТА НА БАЛАНСЬОР НЕ СЪБЛАЗНЯВА ДПС

Алиосман Имамов, депутат от ДПС, пред в. БанкеръАлиосман Имамов е роден през 1953 г. в с. Абланица, Благоевградско. Завършил е УНСС, специалност Статистика и иконометрия, от 1981 г. преподава в този университет. Доктор на науките и доцент към катедра Статистика и иконометрия. Депутат от ДПС, заместник-председател на Комисията по бюджет и финанси в Народното събрание. Семеен, с две деца.Г-н Имамов, кои са основните приоритети на управляващото мнозинство до края на мандата?- Аз мога да говоря само по проблемите на икономическото развитие. И в по-малка степен - да се ангажирам с чисто политическите теми. Коалиционното правителството на НДСВ и ДПС изпълнява управленската програма, лансирана от НДСВ на последните избори. Икономическите приоритети в нея са свързани преди всичко с подобряване на бизнес климата в България. Ние разглеждаме икономическия растеж като фундамент, като основен фактор за осигуряване на по-високи доходи и за подобряване на жизнения стандарт на хората. На всички е известно, че по отношение на финансовите приоритети правителството следва фискална политика, свързана със спазване на изискванията на Валутния борд. На тази основа е подчинена и данъчната политика, насочена главно към намаляване на данъчното бреме. Макар че на този етап не може да се каже, че това намаляване е до степен, която бихме желали да реализираме. Но работата по отношение на намаляване на данъците продължава. Надявам се до следващата година данъчната политика да отбележи по-чувствителен напредък в посока на намаляването на данъчното бреме. До края на месеца трябва да бъдат избрани председател на Сметната палата, на Националния осигурителен институт (НОИ), на Комисията за защита от дискриминация и омбудсман. В последния доклад на Европейската комисия (ЕК) ни критикуваха, че не сме избрали обществен защитник. Докога ще се забавят тези решения?- Водят се консултации по всички актуални и спешни кадрови въпроси. Надявам се на най-високо политическо равнище да се намери най-подходящото решение, което да бъде предложено на НС. Разбира се, има срокове за това и някои от тях отдавна са изтекли. Но са необходими консултации, които да доведат до най-правилния избор. Има и доста други проблеми, за които евроекспертите ни критикуват. Какво е необходимо да се направи, за да изпълним изискванията на ЕС?- Въпреки огромния обем на доклада на ЕК, според нас, основните проблеми са свързани с реформите в съдебната система, в администрацията, както и тези за борбата с престъпността. Надяваме се политическите сили, които ще управляват оттук нататък България, да направят необходимото тези проблеми да бъдат решени до етап, удовлетворяващ европейските стандарти. А защо не го направи това правителство до края на мандата си?- Не мисля, че всички проблеми могат да бъдат решени от това правителство. Особено тези, свързани със съдебната система. Знае се, че там нещата са изключително тежки и някои от тях ще трябва да бъдат решавани от следващото правителство. Все пак от Брюксел предупредиха, че ако правителството не подобри нещата навреме, може да се задейства предпазната клауза и да влезем с година по-късно в ЕС?- Безспорно, ако това правителство нищо не прави до края на своя мандат, вероятността да се постави на карта приемането на България в ЕС през 2007 г. ще нарасне. Но аз се надявам, че управляващото мнозинство през следващите месеци няма да бездейства и ще направи необходимото, за да не поеме историческата вина да бъде пречка за приемането на България в ЕС през 2007 година.Има ли все още необходимост от смяна на министри?- От гледна точка на качеството на работата на сегашното правителство ние винаги сме смятали, че такава потребност съществува. Но политическата ситуация коренно се променя. Предстоящите политически действия ще бъдат свързани предимно с подобряването на данъчните закони и приемането на бюджет 2005. Затова темата за кадровите проблеми остава на заден план. Според заместник-председателя на ДПС Лютви Местан, Симеон Сакскобургготски губи контрол над НДСВ и не може да се справи с повечето проблеми, защото е поставен от депутатите си в позиция цуг-цванг. Вие какво мислите по въпроса?- Ако трябва да го кажем с по-простички думи, премиерът е поставен в ситуация, при която много трудно може да избере най-добрият вариант за вземане на решение и действия. Това до голяма степен се обуславя от все по-отслабващата отговорност на парламентарната група на НДСВ като едно цяло, като политическа структура и организъм, който има общи интереси. В този смисъл премиерът естествено е затруднен, защото не може да разчита 100% на своите народни представители по отношение на важни въпроси, които предстоят да бъдат поставени на обсъждане. Имам предвид данъчните закони, бюджет 2005 и други въпроси, които изискват категорична подкрепа от страна на всички членове на мнозинството НДСВ и ДПС. Управляващата коалиция трябва да търси подкрепа и от други политически сили. Естествено тя трябва да се основава на разумни компромиси, на една предварителна политика на сближаване на позициите с останалите политически сили. Ние разчитаме Новото време да подкрепи бюджет 2005 и да не се създават проблеми, свързани с евентуална парламентарна или правителствена криза. Впрочем неотдавна именно от Новото време заплашиха, че може да не подкрепят бюджет 2005? Какви са очакванията ви за предстоящия парламентарен дебат?- Вероятността от бламиране на бюджета тази година е най-висока поради липсата на ясна и категорична подкрепа както от страна на всички представители на НДСВ, така и от липсата на категорична подкрепа от страна на Новото време. От Новото време поставиха някои допълнителни условия. Едно от тях е относителният дял на разходите за образование. Надявам се, че в процеса на обсъждането на проектобюджета може да се стигне до разумен компромис. Така ще се избегне един фатален край за бюджета, от който няма да имат полза нито управляващата коалиция, нито Новото време, нито лявата и дясната опозиция. Очакваме, че лявата и дясната политически сили няма да подкрепят бюджета. Това е нормално опозиционно поведение, което се повтаря всяка година по това време. Между другото провалянето на бюджета не означава 100% сваляне на правителството. Известни са условия и режим, разписани в Закона за устройството на държавния бюджет, които могат да влязат в сила, ако бюджетът не бъде приет. Така че ако някой се надява чрез бламиране на бюджета да постигне на всяка цена парламентарна и правителствена криза, греши. От ДПС не бяхте съгласни НДСВ да решат самостоятелно разпределението на бюджетния излишък за тази година. Какво мислите, че трябва да се направи с него? Някои смятат, че парите трябва да се дадат за образование, други - за да се намалят данъците. - Нашата позиция е, че бюджетният излишък трябва да бъде изразходван в направления, които биха стимулирали икономическия растеж. Ако трябва да говорим по-общо, бюджетният излишък трябва да стимулира в по-малка степен нарастване на потреблението и в по-голяма степен нарастване на производството и инвестициите. В разпределението на бюджетния излишък тази година има средства за допълнителни заплати и пенсии, което ще стимулира потреблението. Но в по-малка степен са заделените средства за инфраструктура, за развитие на образованието, за компютризацията в училищата и други дейности, които биха стимулирали в по-голяма степен икономическия растеж и оттам евентуално повишаване на доходите на хората.А подкрепяте ли становището за увеличаване на минималната работна заплата от 120 на 150 лева? Все пак от МВФ предупредиха, че увеличението на минималната заплатата с 25% не трябва да става изведнъж.- Да, ние и друг път сме заявявали, че заставаме зад позицията за повишаване на минималната работна заплата. България има ресурс за това и тенденциите в развитието на макроикономическите показатели на този етап позволяват да не се прилага чак толкова стриктна фискална политика. Има възможност, без риск за финансовата стабилност, да се либерализира политиката в посока увеличаване на доходите на най-бедните слоеве от населението.Готово ли е управляващото мнозинство заради непоколебимата си позиция да развърже рязко кесията да преустанови взаимоотношенията си с МВФ?- Не мисля, че това може да бъде причина за прекратяване на взаимоотношенията на правителството с МВФ. Но все пак потребностите на страната ни от МВФ не са толкова големи, колкото бяха преди три години, когато имахме остра нужда от подкрепата на тази финансова институция. На този етап оценката на МВФ за нас е изключително важна, но с още по-голяма тежест са оценките на другите международни институции и експерти, които виждат в развитието на българската икономика една добра перспектива. Кои са възможните и невъзможните варианти в коалиционната политика на ДПС?- ДПС не обсъжда варианти за коалиционна политика преди изборите. Движението има достатъчно електорален и политически ресурс да участва като отделен субект на предстоящите избори. Проблемът с коалирането ДПС ще решава след изборите. Очаквате ли, че пак ще играете ролята на балансьор при следващото правителство?- Не е тайна, че ДПС е желан, а в много случаи и необходим коалиционен партньор за управлението на страната. Политическата ситуация, която се налага на този етап, наистина превръща движението в един от необходимите политически партньори, които трябва да бъдат включени в управлението. Нямам предвид ролята на балансьор, защото ние отдавна смятаме, че това не може да бъде цел на ДПС. Движението е ясно ориентирана либерално-центристка партия, която е готова да работи с всички политически сили, чиито програми до голяма степен се доближават до политическите концепции на ДПС. В това отношение можем да намерим допирни точки както с левоцентристки политически формации, така и с десноцентристки. Единственото управление, в което ДПС не би могло да намери свои съмишленици, е свързано с политически сили в крайно лявото и крайно дясното политическо пространство. Това са политически сили с екстремистко политическо мислене. Доколкото знам, досега в България и особено в парламента не е имало подобни крайни екстремистки движения или партии?- Аз не съм убеден, че в България няма такива политически сили. Разбира се, те не са представени в парламента. Но в него също има политически сили, които дават основание да се мисли, че те са склонни повече към екстремизъм в политиката, отколкото в търсенето на компромис за съвместна работа. Не е тайна, че партията на Иван Костов до известна степен се държи като крайно дясна партия в парламента. Известни са становищата на тази партия по отношение на етническия модел, по отношение на малцинствата. Това са елементи на една дясна политика, една политика, която се доближава много повече до политиката на Льо Пен във Франция, отколкото до политиката на една умерена дясна партия. Разбира се, бъдещето ще покаже дали наистина тази партия ще се развива като крайно дясна. В парламента няма ясно изразени крайно леви политически формации. Те са част от Коалиция за България, където има представители на комунистически партии.

Facebook logo
Бъдете с нас и във