Банкеръ Weekly

Общество и политика

РАЗНИ ПАРТИИ, РАЗНИ КЛИПОВЕ

През последния месец ако не друго, сънародниците ни поне се нагледаха на всякакви предизборни послания под формата на всякакви телевизионни рекламни клипове. Регламентът за тяхното излъчване е ясен. Законът за избор на народни представители предвижда, че предизборното видео трябва да е с времетраене точно 30 секунди. Колко на брой клипа, по кои телевизии и каква да бъде тяхната визия решаваха самите политически партии. Така или иначе, добре познатите на зрителите реклами, излъчвани по време на любимия им сериал, бяха гарнирани с търсещи електоралната любов политически послания.Един от първите клиповекойто бе завъртян в ефира, бе на Демократи за силна България. В него доминираха тъмносиният цвят и номерът на партията в интегралната бюлетина. Заключителната поанта настъпваше с появата на бившия премиер и настоящ партиен лидер Иван Костов, който гарантира на своите гласоподаватели, че България ще влезе силна в обединена Европа. Впоследствие хората на Командира започнаха да излъчват мини спотове, в които популярни личности обясняваха защо ще гласуват за ДСБ. Сред симпатизантите на партията на Иван Костов можеха да се видят режисьора Теди Москов, певците Хилда Казасян, Васко Кръпката, Дими от Сленг и други. Общо взето, все хора, за които се твърди, че са от т. нар. приятелски кръг на Костов. Сред тях обаче не бе любимата му (по собствените думи на бившия премиер) естрадна изпълнителка Тони Димитрова, която избра да пее за БСП в Бургас.Като цяло в първата чат от кампанията преобладаваше тенденцията да наблегне на образа на Командира, а не толкова на социалната база на партията. С наближаването на датата 25 юни обаче зрителите имаха възможност да видят срещите на Иван Костов с избиратели от цялата страна. Тези клипове на ДСБ се излъчваха основно по Би Ти Ви, за разлика от останалите, които вървяха главно по Канал 1 и Нова телевизия. Трите национални телевизии бяха единствените, които тъмносините предпочетоха, за да показват по тях предизборното видео.Доста скромно, като се има предвид, че Българският народен съюз (БНС) например освен в трите национални ефира рекламираха и в още около 60 кабеларки в цялата страна. Количество при тях обаче бе за сметка на разнообразието - почти до края на кампанията съюзът между Мозер, Софиянски и Каракачанов показа само два клипа. Идеята за тях идва изцяло от предизборния щаб на БНС, а грижата за техническото изпълнение бе на продуцентската къща Бизнес дата . Избирателите бяха поглезени в заключителния етап на предизборната борба, когато зелената коалиция подготви и излъчи още два чисто нови материала. Първият от тях беше излъчен за първи път на 18 юни, а другият - в началото на последната седмица от предизборната кампания. Реализацията им е изцяло дело на небезизвестния актьор с прозвище Влади Въргала. В клипа стара жена четеше писмо от внучката си, в което тя пише от чужбина колко й липсва България. Накрая глас зад кадър обясняваше, че БНС ще върне младите в родината. Трогателно и семпло... Разбира се, и тоя път не се размина без скандалипокрай телевизионните клипове. Първият бе за филмчето на ОДС, в което ликът на Симеон Сакскобургготски преливаше в този на Сергей Станишев. Наистина изглеждаше страшничко и от НДСВ доста се разсърдиха. Караницата приключи, когато премиерът обяви, че движението му няма да прави коалиция с БСП и сините сами свалиха клипа си от екран. Впрочем според специалистите този клип срещу НДСВ е разочаровал десния електорат, който предпочитал по-позитивните кампании. Може би в отговор на тези критики от ОДС решиха в последния етап от кампанията да променят стила. В клипа, излъчван последните две седмици преди изборите зрителите бяха провокирани положително. Можем да бъдем модерна, силна и богата страна и България - това си ти бяха основните послания, които лидерката Надежда Михайлова отправяше на фона на смеещи се деца и хвърчащи балони. И отНДСВ спретнаха крамолиВ тази кампания те като че ли проявиха най-голяма оригиналност в това отношение. Дни след като главният секретар на МВР се отказа от изборната надпревара заради заплахите за покушение над него, по телевизиите започна да се върти клип с неговия облик. Изненадата беше всеобща: НДСВ, генералът и Елена Вълчева от агенцията, обслужваща кампанията на жълтите, обявиха, че нямат представа кой е поръчал материала. Разбра се, че сдружение с регистрация в село Брусарци (Монтанско) е платило на медияшоп Пиеро за излъчването на видеото. Иначе останалите клипове на НДСВ бяха в рамките на позитивната кампания с посланията Да продължим напред, за да се гордеем с България и Избрах да остана, гордея се с това. Идеята и реализацията на жълтите клипове са дело на продуцентската къща Сиа Адвертайзинг.Не толкоз кротки се оказаха от партия Радикали и Коалиция на розата. Те пуснаха по един исторически клип, с които припомняха двете управления на БСП. Червените много се обидиха. Тогава Александър Томов обяви, че сваля клипа на коалицията, който се оказа поръчан от партньора му Жорж Ганчев. Иначе показаното си бе вярно, съставено от документални кадри, но едва ли допринесе за освежаването на избирателската памет. Приятна изненада за зрителите бяха клиповете на Новото време. Според специалистите кампанията на таралежите беше една от най-професионално направените. Всички клипове на нововремци са дело на режисьора Георги Торнев, който е и член на изпълнителното бюро на партията. Подобно на ДСБ, таралежите заложиха на български музикални звезди. Певците Дони, Нети, Руши Виденлиев обясняваха за зрителите защо трябва да гласуват за Новото време. Нямаш повече време за губене, животът ти е само един беше посланието към младите хора.Баналничка, но незлоблива беше медийната кампания на Коалиция за България. Още в началото на изборната надпревара пи арът на социалистите Нидал Алгафари заяви, че възнамеряват да правят прекрасна, положителна кампания. Негова е и идеята за рекламните клипове, реализирани с помощта на предизборния екип на коалицията. Основните материали, които се въртяха, бяха три, но в общо седем разновидности, за да не омръзват на зрителите.Въпреки прогнозите, че предизборната надпревара за парламентарни избори 2005 ще бъде скучна, участниците успяха да покажат известна оригиналност. Обективността изисква да се отбележи, че имаше разнообразие от идеи, облечени в професионализъм с европейски привкус.

Facebook logo
Бъдете с нас и във