Банкеръ Weekly

Общество и политика

РАНО ПОСОЧЕНИЯТ КАНДИДАТ Е КАТО БОКСОВА КРУША

Асен Гагаузов, член на Изпълнителното бюро на БСП, пред в. БАНКЕРЪГ-н Гагаузов, защо БСП, за разлика от другите основни политически сили, все още мълчи по темата за местните избори?- Може би не говори достатъчно високо, но ние вече се подготвяме сериозно. Официалният старт ще бъде заседанието на Висшия съвет (ВС) на БСП на 17 ноември, на който ще бъде определена рамката за участие на партията. След това предстои сериозна подготовка за утвърждаване на критериите, на които трябва да отговарят кандидатите за кметове и общински съветници. Освен това трябва да се активизира работата на представителите ни в местната власт за успешно приключване на мандатите там, където ние управляваме, и да се набележат програми за развитие на отделните общини за следващия четиригодишен период. Всичко това е вече в напреднала фаза. Досега сме провели две срещи по региони с нашите кметове и представители в местната власт, така че от година и половина на практика нашата подготовка тече. В наш плюс е и фактът, че разполагаме с хора, които имат по два, по три мандата и са доказали, че са изградени управленци. Някои социолози ви посъветваха да заложите на промяната в предстоящите избори. Какво показват анализите на Позитано 20 за това доколко успешни са сегашните ви кметове?- Общо взето, добри резултати за нашите представители. Разбира се, има и такива сред тях, които не се ползват с достатъчно популярност, но примери няма да давам. В тези случаи грешката най-често е в липсата на достатъчно добра комуникация между някои от нашите представители в местните органи и местните медии. А кои са тогава градоначалниците, които оценявате като най-добри? Знаем за Бургас, Варна...- Много са. По принцип от кметовете на областните градове няма такъв, за който да кажем, че не сме доволни. Има и кметове на по-малки градове - например на Попово - Людмил Веселинов, на Троян - Дилян Енкин, на Карнобат - Атанас Атанасов, чиято работа се оценява много положително според нашите проучвания. Трябва да се отчете обаче и тежката финансова ситуация, в която са поставени всички населени места. В общинските бюджети има 150 млн. лв. неразплатени разходи. Държавата е прехвърлила съществена част от своите отговорности върху общините и оттук идва и разминаването в оценките. Повечето хора все още не могат да разграничат задълженията на държавата и на общините, тези неща се смесват и от това големи негативи трупат местните органи, които са най-близо до хората. Как ще коментирате политиката на сегашната централна власт спрямо разрешаването на местните проблеми?- Не можем да не кажем, че усилията, които полага сегашното управление в лицето на Министерството на финансите и Министерството на регионалното развитие и благоустройството, са много по-големи, отколкото при предишното правителство. Муравей Радев търсеше политически дивиденти от кметовете, когато му искаха пари, сега нещата са съвсем различни. Има разбиране от страна на тези министерства и те се изразяват в отпускането на допълнителни средства, както и в приемането и утвърждаването на програмата за фискална децентрализация. Като казвам, че правителството не си е свършило работата, имам предвид огромния недостиг, който съществува в държавата като цяло и който неизбежно рефлектира върху общините. Какви поуки си извадихте от загубата на частичните местни избори в Русе и Благоевград?- Поуките са различни по отношение на двата града. В Русе всички бяха обединени против БСП, в Благоевград играхме сами срещу себе си. Важното е обаче не само ние да си направим изводите, а най-вече те да стигнат до хората. Как ще избегнете подобни прецеденти - да губите там, където са управлявали успешни по ваша преценка кметове?- Важното е да се изберат най-подходящите хора и ние мислим да направим точно това. Но грешката никога не е само в кандидата. Недобрите резултати са свързани и с организацията на предизборната кампания, с избора на посланията към избирателите. Разбира се, не навсякъде можем да убедим хората. Но, според мен, ако всички кметове в България са от БСП, това вече ще е ненормално. Ще повторите ли формулата подкрепа за независим кандидат?- Ние сме я проигравали вече и тя е била успешна на доста места. Там, където подходящите кандидати са независими или поне непряко ангажирани с БСП, тази формула ще бъде използвана. Но основната формула ще бъде кандидат на Нова левица и Коалиция за България. Оттам нататък всичко, което е в плюс, ще ни е добре дошло.ДПС ли ще бъде стратегическият ви партньор?- По принцип ще има споразумения за взаимодействие с определени политически сили. Това се отнася и за ДПС, но за стратегически партньор за местни избори не може да се говори. То е такъв за парламентарните избори. Имаме и някои проблеми с ДПС по отношение на определянето на кандидатурите в общините, където те се чувстват особено силни фаворити. Но тези неща ще се оценяват на място и бихме могли да постигнем много добро взаимодействие с тях. Може ли това да се каже и за НДСВ?- Възможно е постигането на споразумения на отделни места, но мисля, че те ще търсят възможността да се докажат като силна партия, ще заложат на самостоятелността и ще търсят своя облик в местната кампания. Евентуалното ни взаимодействие ще зависи от тях. Вероятно то ще се осъществи в по-малките общини. Битката за София ли ще бъде най-показателна за влиянието на основните политически сили и какво ще бъде поведението на БСП? Кампанията тук като че ли вече започна, споменават се различни имена...- Имена, които се спрягат месеци или година преди изборите, се изкарват като боксова круша, на която трябва да се упражняват всички политически сили. Уважавам всички онези, които досега са споменавани, но най-вероятно те няма да са кандидатите на основните политически сили. Що се отнася до нашия кандидат за София, въпросът ще бъде решен от столичната организация и Висшия съвет. Засега имена при нас не са обсъждани. Вероятно тук ще търсим възможно най-широка коалиция, но въпрос на договорка е дали кандидатът ще бъде независим. Има ли нагласа сред депутатите до местните избори да бъдат приети Избирателният кодекс и промените в конституцията, част от които касаят и местната власт?- При всички случаи законът за местните избори ще трябва да бъде променен. Кодексът едва ли е най-належащият проблем - следващите парламентарни избори са след три години, а президентските - след четири.Предишното правителство и парламент приеха закон за местния вот, доста ограничаващ свободата на избор и мажоритарния елемент. Например целта на промяната, според която в населените места под 500 души се назначават кметски наместници, беше да се ограничи избирането на повече кметове на опозицията. Изборността трябва да бъде въведена до възможно най-ниското ниво, това е елемент на по-голяма демократичност, а такава е практиката и в Европейския съюз. Нужна е и по-голяма самостоятелност на общините.Как ще коментирате хипотезата, че именно местните избори ще бъдат катализаторът за сериозни промени в политическата обстановка в страната?- Не обичам хипотезите. Нашите вестници са пълни с хипотези, които граничат с фантазиите. Ще можем да говорим конкретно, когато обстоятелствата за някакви промени назреят. На този етап такъв вариант не е сериозен.

Facebook logo
Бъдете с нас и във