Банкеръ Weekly

Общество и политика

РАЙФАЙЗЕНБАНК-БЪЛГАРИЯ ЛАПНА АВИОПАЗАРА

РАЙФАЙЗЕНБАНК- България АД е определена от Международната асоциация за авиотранспорт в Женева (IATA) за финансовата институция, която ще обслужва въвежданата в момента у нас система BSP (Bank Settlement Plan). Това съобщи за в.БАНКЕРЪ Йордан Карамалаков, назначен от IATA за генерален мениджър на BSP-система в България.


BSP е разработена на Запад преди повече от десет години с идеята да обслужва финансово авиопазара на всяка отделна страна посредством една местна банка. Системата позволява на авиокомпаниите постоянно да контролират постъпленията си от продажбата на самолетни билети в оторизираните от IATA агенции. И съдейки от практиката, след въвеждането й събираемостта на приходите от продажбите на билети скача от около 75 на над 98 процента.


От държавите в Европа досега BSP не е въведена единствено в България, Албания и страните от ОНД. Първоначално системата ще заработи у нас чрез пилотен проект, който ще обхване само пет от общо стотината агенции, асоциирани или в процес на асоциация към IATA. Не мога да кажа кога точно ще започне пилотният проект, но мога да гарантирам, че до края на годината BSP ще обхване всички работещите у нас ИАТА агенции - обещава Карамалаков.


Всъщност инициативата за внедряването на BSP в нашата страна бе подета преди повече от година от тогавашното ръководство на авиокомпания Балкан. Съвместно с представителствата на чуждестранните авиокомпании и Асоциацията на търговските банки дори бе сформирана група, която да проучи възможностите и да разработи методиката за прилагането й.


Желанието на Балкан е напълно обяснимо. И националният превозвач, и Хемус еър, а и всички останали наши и чуждестранни авиокомпании от години понасят сериозни загуби от агенции за продажба на самолетни билети. Някои от продавачите не превеждат сумите от продадени билети по шест и повече месеца. Прилаганите досега мерки срещу подобни нелоялни партньори бяха преустановяване на взаимоотношенията и завеждане на съдебен иск за блокиране на сметките им. Но, както е известно, съдебните дела понякога се точат с години, а и често се оказва, че в сметките няма нищо.


В началото на 1999 г. за обслужваща банка на BSP беше нарочена БУЛБАНК и Балкан се опитваше да внуши на агенциите за продажба на билети, че е необходимо да си открият сметки в нея. Впоследствие обаче новите собственици на авиокомпанията пренасочиха паричните потоци от БУЛБАНК към ИНГ Беърингс, Амстердам. Сега изборът на РАЙФАЙЗЕНБАНК-България изглежда напълно логичен. Днес тя е единствената финансова институция у нас, която чрез най-голямата сертифицираща организация в света - швейцарската SGS, внедри в началото на юли международния стандарт за управление на качеството ISO 9001. Одитът на банката премина успешно, документите са изпратени в офиса на SGS в Лондон, чака се само сертификатът - обясни Румяна Голомеева, координатор в отдела Развитие на бизнеса и продажбите на SGS-България.


Въвеждането на системата BSP ще се забави за известно време и поради неяснотите около нейната регистрация - дали тя ще функционира като търговско дружество, представителство или под някаква друга форма. Този въпрос Карамалаков отказва да коментира. Но по мнението на авиоексперти както и да се регистрира, BSP няма да взема комисиони за извършваните от нея услуги, тъй като ще е бюджетно поделение на IATA - Женева. Комисиони ще получава единствено обслужващата РАЙФАЙЗЕНБАНК-България. И тъй като оборотът на българския авиопазар през миналата година е оценен на около 60 млн. щ. долара, то и приходите няма да са за пренебрегване.


Възниква обаче един съществен проблем. През последните две-три години чуждестранните авиокомпании все по-трайно изместват Балкан от вътрешния пазар. Този извод бе направен и на проведеното преди месец общо събрание на Сдружението на IATA- агенциите в България. Като резултат от него може да се тълкува и решението за промяна на ръководството на сдружението. За негов председател бе избран Георги Георгиев, шеф на агенция Хорнит, дъщерно дружество на фирма Хорнит, имаща фрайчанзингов договор с Луфтханза.


Когато една държава е в криза, потокът от пътници сменя посоката - твърди Георги Георгиев. - В богатите страни той е предимно отвътре навън, докато в бедните е отвън навътре. Казано по-просто, преди време пътниците купуваха билетите си в България, докато напоследък се забелязва обратното. Пристигащите у нас бизнесмени или туристи са закупили билетите си в чужбина и са оставили парите си там. Това означава, че на българския авиопазар дейността на Балкан и останалите български превозвачи се свива. Намаляват и приходите им и се инкасират загуби. Загуби се очертават и поради факта, че нашите пътници се пренасочват към предлагащите повече дестинации и по-качествен продукт чуждестранни авиокомпании - смята Георгиев.


Интересно е например да се проследи как Луфтханза развива дейността си у нас. До неотдавна тя правеше по един полет дневно, и то с 50-70-местни самолети, а сега всекидневно изпълнява по два полета - от София до Франкфурт и до Мюнхен, и то със 112-местни самолети Боинг 737-500. Показателна е и средногодишната заетост на пътническите места в машините на Луфтханза по линиите между България и Германия - над 93 процента.


За съвсем други цифри е ставало дума на състояла се в средата на юни среща на представителите на петнадесет фирми за резервации и продажба на самолетни билети, осъществяващи 82% от продажбите на авиокомпания Балкан, със съветника по търговските въпроси на превозвача Дов Кейгън. Г-н Кейгън загрижено съобщил, че за първите пет месеца на годината приходите на Балкан са едва 11 млн. щ. долара, а средната заетост на местата в самолетите е паднала под 52 процента.


За настъплението на чуждестранните авиокомпании говори и фактът, че през миналата година Балкан е извършил с 1272 полета по-малко в сравнение с 1998 г. (11% спад), а броят на превозените пътници е намалял със 101 381 (14.75% спад). В същото време със 7.56% са се увеличили полетите на чуждестранните превозвачи, а броят на клиентите им е нараснал с 20.68 на сто.


За да си върне поне част от пътниците, Дов Кейгън предложил на 15-те агенции допълнителни комисиони, в случай че се откажат да продават билети на други авиокомпании и се превърнат в генерални агенти на Балкан. Разпространителите на самолетни билети не били възторжени от предложението, и то поради факта, че продажбите на националния превозвач намаляват, а на конкурентите му - растат.


Преди две седмици шефовете на същите агенции бяха привикани и на среща с новия изпълнителен директор на Балкан Зви Франк. На нея той задавал въпроси от типа: Кога за последно сте пътували с Балкан? и Какво беше обслужването? Г-н Франк категорично заявил, че Балкан е готов на всякакви отстъпки, за да привлече пътници, и е поискал агенциите да направят конкретни предложения за увеличаване на продажбите.


В крайна сметка свиването на българския авиопазар и пренасочването на пътническите, а оттам и на паричните потоци занапред ще засяга не само Балкан и агенциите за продажба на билети, но и избраната да обслужва BSP-системата РАЙФАЙЗЕНБАНК-България.

Facebook logo
Бъдете с нас и във