Банкеръ Weekly

Общество и политика

ПЪТНИ ЗНАЦИ ПО ДЪЛГАТА МАГИСТРАЛА КЪМ ЕВРОПА

Както всички пътни артерии по света, и българският път към Европа е белязан със знаци, които участниците в движението са длъжни да спазват. Тяхната роля в случая са призвани да играят определени закони - около 70 на брой, които 39-ото Народно събрание трябва да приеме до края на своя мандат. Тоест - до десетина месеца. Това стана ясно още в първия работен ден след лятната ваканция на парламента - 1 септември, когато депутати с отпускарски тен дръпнаха речи.Не става дума за пакет, а за програма от предложени закони - икономически, правни и инвестиционни, адресирани към довършителната фаза на интеграционния процес, каза шефът на парламентарната група на НДСВ Станимир Илчев. Проблемът е, че в парламента има и един куп проекти, които отдавна са внесени от правителството и дълги месеци чакат своя час. Какво е точното съотношение между приетите и неприетите нормативни актове е трудно да се каже. Със сигурност обаче управляващите всячески ще се опитат да наваксат изоставането. От ДПС например настояват да се направи график за окончателното им гласуване по дни и часове.С повече въображение законите, свързани с евроинтеграцията на България, биха могли и да се категоризират подобно на пътните знаци и в този смисъл най-тежко е положението със забранителните. Към тази група спадат всички нормативни актове, свързани с реформата на съдебната система, където изоставането от изискванията на Европа е направо жестоко. Най-важни сред тях са промените в Наказателния, Наказателнопроцесуалния и Гражданскопроцесуалния кодекс - все неща, които премиерът Сакскобургготски отбеляза в парламентарното си слово на 1 септември. Той не подмина и законопроекта Петканов за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито от престъпна дейност. Но заради критиките, че законът може да послужи на всяко управление и за репресии, министър-председателят побърза да се застрахова пред медиите. В кулоарите той заяви в характерния си стил, че не е редно да се ограничават правата на гражданите, но всяко нещо, което е законосъобразно и което е проява на европейските закони, е положително. Ролята на задължителни пътни знаци играят нормативни актове, към които европейските общества са особено чувствителни и чието стриктно спазване там напълно основателно се смята за белег за цивилизованост. Един от тях е проточилият се във времето закон за интеграция на хората с увреждания, регламентиращ правата и социалния статус на инвалидите. По необясними причини дълги месеци в парламентарната комисия по околната среда и водите се бави и прословутият закон за генетично модифицираните организми, който В категорията на предупредителните като най-спешни се открояват законът за управление при кризи, законът за омбудсмана, който е пряко свързан със спазването на човешките права, и създаването на комисия за защита от дискриминация. Особено драстично е закъснението при последните два, които представляват особен приоритет за Движението за права и свободи.Интерес разбира се, представляват и указателните знаци. Тук могат да бъдат причислени законите, които действително приближават страната към Европейския съюз, тъй като пряко влияят върху бизнес климата и върху качеството на живота. Става дума най-вече за корпоративното облагане и за облагането на физически лица. Станимир Илчев цитира и промените в Кодекса за социалното осигуряване и Закона за подпомагане на земеделските производители. Указателни са и промените в нормативните актове, отнасящи се до застраховането, включително и експортното. Към тях спада и особено важният за бизнеса закон за счетоводството.По пътя към Европа има няколко опасности. Първата е да не бъдат приети навреме всички закони. Втората - по-голямата, е всички тези нормативни актове да се гласуват, но да не се спазват, както често става у нас. Тогава просто ще си караме по пътя в нарушение и когато към края на 2006-а наближим Евросъюза, в контролния талон на страната няма да е останала и една точка. А това означава само едно - спиране от движение.

Facebook logo
Бъдете с нас и във