Банкеръ Weekly

Общество и политика

ПРОКУРАТУРАТА ЩЕ ТЪРСИ 20 МЛН. ДОЛАРА, ИЗТОЧЕНИ ОТ БАЛКАНКАР

След четиридесет и четири дневно умуване Агенцията за приватизация (АП) обяви великата новина, че на 30 март е избрала за предпочетени купувачи на Балканкар, единствените двама кандидати, заявили готовността си да закупят целия пул, в който са включени общо 15 предприятия, барабар с овехтялата каростроителна шапка Балканкар холдинг ЕАД. За целия пул се състезават фирмите Балканкар Ин, зад която стои известната българска АКБ Корпорация и WCG Holdings с американска регистрация. В следващите 14 дни ще се проведат едновременно преговори и с двамата потенциални инвеститори. Те обаче са наясно, че за пет отделни дружества от пула има и други кандидати. Защото на 30 март АП реши да започне пазарлъка с двама от тях - с дружеството Рекорд кар АД, подало оферта за покупката на пловдивския завод Рекорд, и с Руенкар АД, заявило интерес към завода Руен в Асеновград. Въобще очертава се зрелищна битка. А след две седмици ще се разбере каква ще е окончателната съдба на всички каростроители, кои от тях ще се сдобият с кешов купувач и кои ще се задоволят с РМД-собственик.


Според информацията на изпълнителния директор на АП Захари Желязков, изпратена на 1 февруари 2000 г. до вицепремиера и министър на икономиката Петър Жотев, до същата дата са закупени три броя документации за целия пул Балканкар и девет броя за отделните дружества. Както е пояснил още тогава г-н Желязков, поради заявения голям инвеститорски интерес с решение на агенцията от 19 януари първоначалният краен срок - 1 февруари, за набиране на оферти за целия балканкарски пул е удължен до 15 февруари 2000 година.

Ефектът от дадената бонификация

вече е ясен - основните играчи си останаха двама. А дали Балканкар Ин и WCG Holdings ще надскочат определената от АП начална миза, от 2.5 млн. щ. долара за Балканкар холдинг, е все още рано да се каже. По-съществено в случая е, че междувременно Апелативната прокуратура е изготвила становището си по деликатния въпрос за неговото финансово обезкървяване. В броя си от 28 февруари тази година в. БАНКЕРЪ даде подробна информация за сигналната записка на синдикалния лидер на машиностроителите и металоработниците към КТ Подкрепа Божидар Чанков, адресирана на 1 февруари както до вицепремиера Петър Жотев, така и до апелативния прокурор на София Иван Петров. В отговор заместникът му Стамен Петков е изпратил на 13 март специално

разпореждане до Софийска градска прокуратура

В него магистратът Стамен Петков е посочил, че на 8 април 1997 г. е образувано наказателно дело N139 срещу виновни длъжностни лица от Балканкар холдинг и Балканкар импекс, които за времето от 1990 до 1994 г. не са положили достатъчно грижи за управлението и стопанисването на повереното им имущество. Щетите от това безгрижие надхвърляли 20 млн. щ. долара, което представлявало особено тежък случай - престъпление по чл.219, ал.4 във връзка с ал.1 от Наказателния кодекс. С постановление на Софийска градска прокуратура от 29 юни 1998 г. обаче наказателното производство било замразено, тъй като се налагало разпит на свидетели от задграничните дружества на холдинга, а гражданите естествено както тогава, така и досега се намирали извън страната. Със същото прокурорско постановление от 1998 г. било възложено на Държавен финансов контрол да извърши ревизии на задграничните дружества на Балканкар холдинг и на неговото външнотърговско поделение Балканкар импекс. Интересното е обаче

как са си свършили работата ревизорите

С писмо от 11 декември 1998 г. началникът на Главно управление Държавен финансов контрол Тома Жеков рапортува, че в изпълнение на прокурорското постановление са извършени финансови ревизии на холдинга и неговите поделения в страната. Но след тази добра новина г-н Жеков е поднесъл и лошата - проверките на задграничните дружества ударили на камък, тъй като нямало кой да финансира контролните операции.


Към тогавашния изпълнителен директор на Балканкар холдинг Иван Чернев било отправено официално запитване от страна на Главно управление Държавен финансов контрол какви са възможностите холдингът да поеме разходите за командироването на ревизорите из различните чужбински територии, приютили многобройните дъщерни балканкарски фирми. Отговор на питането не бил даден и така важното начинание увиснало. Повече от странен е този мълчалив отказ на въпросния холдингов шеф Чернев, който натрупа сума актив като поборник на идеята предшествениците му, които са прегрешили - Недялко Тонев, Илия Ивановски и съратниците им, да поемат

отговорността за банкрута

на каростроителния бранш. По-тъжното е, че според прокурорската констатация и до ден днешен липсват данни за последващи активни действия на Софийска градска прокуратура и на Държавен финансов контрол за извършване на ревизиите на задграничните дружества. Затова на 13 март тази година, атакувайки неоснователното бездействие на прокурори и ревизори

Стамен Петков разпорежда:

Софийска градска прокуратура да предприеме незабавни мерки за изясняване на изпълнението на нейното постановление от 29 юни 1998 г. и да възобнови дело N139 от 1997 г. на Специализираната следствена служба, като успоредно с разследването се извършат и ревизиите, назначени със същото постановление, ако не са извършени.


Макар и похвална, тази строга депеша в стил няма не искам, няма недей едва ли ще свърши работа. Почти сигурно е, че и това разследване ще повтори фиаското на прословутото мегадело N4, което трябваше да дири виновниците за икономическата катастрофа, сполетяла България. Най-малкото защото пак ще се окаже, че както

следите на задграничните български афери

така и на техните автори отдавна са заметени. И може би ще е по-добре специализираните органи да хвърлят едно зорко око върху онова, което се случва в Балканкар холдинг след фаталния период 1990-1994 г., за да проверят дали купонът на разграбването не продължава да си тече с пълна сила. Само от 1997 г. насам по нареждане на бившия промишлен министър Александър Божков четирима поредни директори се упражняваха да въртят управленското кормило на холдинга. Миналата пролет например един от тях е сложил подписа си под

твърде любопитен договор

На 15 май 1999 г. ЕАД-то Балканкар холдинг, представлявано от изпълнителния си директор Петър Качамаков, е възложило на регистрираната в Дъблин ирландска фирма Лъмбър Интернационал важна задача. В качеството си на юридическа и данъчна кантора чуждестранната офшорка е трябвало да извърши анализ на състоянието на дружеството на Балканкар холдинг във Великобритания. Според договорката този анализ включва проверка на финансовото състояние на задграничното холдингово поделение, на юридическия му статут, данъчните тежести, както и предложения за решаване на възникналите проблеми. Записано е, че анализът следва да обхване периода от учредяването на дружеството до момента и да се базира изцяло на действащото законодателство в Обединеното кралство. Посочено е още, че поради невъзможността да се определи обемът на работата и възникналите проблеми, страните се договарят задачата да се изпълни до три месеца от датата на подписването на договора. Уточнено е, че заплащането за извършената от ирландците работа ще се заплати на база на

възнаграждение по 200 английски лири на час

но не повече от 52 800 лири за цялата задача, или равностойността им в щатски долари.


Веднага след подписването на договора от 15 май 1999 г. Лъмбър Интернационал съобщава на Балканкар холдинг, че дължи за бъдещата услуга сумата от 60 182 щ. долара. По нареждане на Петър Качамаков преводът на парите е извършен на 27 юли същата година чрез Корпоративна търговска банка АД, дъщерно дружество на БУЛБАНК. Засега обаче не се знае каква е ползата от работата, която е свършила ирландската фирма, ако изобщо е сторила това и, което е по-тревожно - не са разсеяни съмненията, че тя е фантомно формирование, липсващо в дъблинските търговски регистри.


Междувременно през декември миналата година изпълнителният директор на Балканкар холдинг Петър Качамаков се раздели с поста си и мястото му бе заето от

поредния нов шеф

- Ангел Александров. С надеждата, че най-сетне се е появил точният човек, който ще донесе така желаното обновление в каростроителния бранш, началникът на отдел Маркетинг и внос инж. Викенти Спасов тутакси е написал обстоен информационен доклад до г-н Александров. На 21 декември 1999 г. инженерът го е уведомил, че до момента монтажните заводи от системата на холдинга - ломският Дунав и софийските Средец и 6-ти септември, са закупували необходимата им електроокомплектовка главно от регистрираната в София частна фирма D amp; N. Тя била дистрибутор на продукцията на немската фирма Хела. С помощта на търговската служба към германското посолство у нас маркетинговите специалисти от Балканкар холдинг обаче успели да установят директен контакт с немските производители, в резултат на което станало ясно, че посредникът D amp; N естествено продава тяхната стока у нас на два пъти по-високи цени. По тази причина инж. Спасов е предложил на новото ръководство на холдинга

да се обединят заявките

на българските каростроители и доставките на електроокомплектовките да минават през холдинга на по-изгодни цени. Аналогични били и възможностите както за директни доставки на метали, така и на гуми за карите от световни производители в бранша като GUMASOL, MONARCH, MARANGONI, SAVA и BARUM. Но, според доклада на Викенти Спасов, се налагало да се реши въпросът с финансирането на такива сделки, част от които можело да се реализират и на бартерна основа. В заключение инженерът е заявил на изпълнителния директор Ангел Александров, че очаква неговото разпореждане по поставените проблеми. Вместо отговор обаче на 20 януари тази година г-н Александров подписва заповед за уволнението на

маркетинговия спец Викенти Спасов

По този повод на 24 януари той пък изпраща протестно писмо лично до министъра на икономиката Петър Жотев, в което между другото се казва:


У мен буди недоумение нивото на некомпетентност на новоназначеното ръководство на Балканкар холдинг и неговото безотговорно отношение към проблемите на холдинга. Недопустимо е в днешно време ръководители на фирма като Балканкар, имаща бизнесотношения с редица чуждестранни фирми, да не знаят поне един чужд език. Най-значимата дейност на холдинга - търговията и маркетингът, е поверена на лицето Красимир Тодоров, който не е специалист в бранша каростроене, юрист е по образование и не владее никакъв чужд език.


Освен това уволненият Спасов твърди, че неговите аргументирани предложения за увеличаване конкурентоспособността на електро- и мотокарите чрез намаляване на себестойността им за сметка на осигурените по-ниски цени на вносната окомплектовка неизвестно защо са оставени без последствие. По този начин, обобщава жалващият се инженер, сегашното ръководство на Балканкар дава възможност на редица посреднически фирми да трупат огромни печалби за сметка на холдинга, а може би има и нещо друго...


Въпреки че по повод на това изложение министър Жотев е възложил на

експертките Фани Бешелиева и Милена Чачева

да извършат необходимата проверка, на 10 февруари Викенти Спасов му е изпратил още едно послание. На г-н Жотев е предоставена допълнителната информация, че от 18 до 21 януари 2000 г. изпълнителният директор на Балканкар холдинг Ангел Александров и шефът на дирекция Търговия и маркетинг са били командировани в Италия, за да присъстват на приемането на баланса на тамошното поделение на холдинга - Сибикар. Но, както съобщава инж. Спасов, италианските одитори изобщо не допуснали двамата български представители да участват в мероприятието, защото те нямали необходимите документи за легитимация - в директорския борд на Сибикар фигурирали предишните шефове на холдинга, които никой не си бил дал труда своевременно да заличи по надлежния ред. По-важното обаче е финалното заключение, доведено да знанието на министъра. Досадният Викенти Спасов твърди:


Възникналите през последните месеци проблеми в Балканкар холдинг до голяма степен произтичат от

сформиращите се работническо-мениджърски дружества

- едното оглавявано от Красимир Тодоров, а другото от члена на управителния съвет на холдинга инж. Тома Траянов. Вместо да се търсят сериозни чуждестранни инвеститори като KOMATSU, MITSUBISHI, TOYOTA, LINDE, NACCO, MANITOU и CLARK, то господата Александров, Траянов и Тодоров допускат безнаказано уронване на престижа на марката Балканкар по някои наши вестници - с очевидната цел да бъде свалена цената на предложения за приватизация пул Балканкар.


Трудно е да се каже дали вицепремиерът Жотев вече е успял да се ориентира в горещата каростроителна каша, но сигурно е наясно, че тя се бърка активно твърде отдавна, при това не от медиите. Тъй или инак, на тъмния балканкарски хоризонт най-сетне се очертават нови собственици, които са готови да я сърбат.

Четете още

Банкеръ Weekly

БИТКАТА ЗА БАЛКАНКАР ХОЛДИНГ ТЕПЪРВА ЩЕ НАВЛИЗА В РЕШИТЕЛНАТА СИ ФАЗА

ПРЕДПРИЯТИЕТО КАНДИДАТСТВА ЗА КВОТА В ПОГАСЯВАНЕТО НА БЪЛГАРСКИТЕ ЗАДЪЛЖЕНИЯ КЪМ УНГАРИЯ Балканкар холдинг за трети път ще погасява отрицателно търговско салдо... Още »
Банкеръ Weekly

ПЕТИМА ШЕФОВЕ ИЗТОЧИХА БАЛКАНКАР

Ако на специализираните правоохранителни органи им остане време да съставят топкласация на голямото крадене на държавни пари, призът като нищо може да грабне... Още »
Банкеръ Weekly

КРЕДИТОРИТЕ ЗАГУБИХА В ПОРЕДНА БИТКА ЗА БАЛКАНКАР

Постоянният синдик на Балканкар Холдинг Бояна Караиванова не беше допусната до управителните органи на две от дъщерните му дружества. На общото събрание от 13 януари... Още »
Facebook logo
Бъдете с нас и във