Банкеръ Weekly

Общество и политика

ПРИВАТИЗАЦИЯТА НА ПРЕВОЗВАЧА ЩЕ ЗАКЪСНЕЕ С ДВА-ТРИ МЕСЕЦА

Г-н Мустаков, какво е състоянието на авиокомпания Балкан днес - броени дни преди изтичането на едногодишния срок за приключване на приватизационната процедура?


- Страх ме е да не прозвучи като самохвалство, но резултатите от юли са, бих казал, неочаквано дори и за самия мене оптимистични. За първи път от много години Балкан излезе на печалба от експлоатационна дейност. Поради все още неприключения баланс за месеца обаче не мога да дам точни цифри.


Все пак бихте могли да споменете някаква оперативна цифра?


- Да, засега тя е 76 хил. долара положителен финансов резултат. Повтарям - става дума за експлоатационната дейност.


За да е по-ясно на читателите би трябвало да поставим споменатата сума на фона на резултата от юли 1997 година...


- Той бе около 4 млн. долара загуба...


Този оптимистичен резултат не ви ли кара да поискате отлагане на приватизацията на авиокомпанията поне с една година с цел да бъде стабилизирана и да бъде продадена по-скъпо?


- Не, според мене продажбата не трябва да се отлага.


Защо?


- Мисля, че Международният валутен фонд притиска правителството за това.


Как смятате, дали държавата ще спечели нещо от приватизацията на Балкан и как гледате вие на многократно подхвърляната идея за продажба срещу един долар?


- Аз се съмнявам, че държавата ще получи свежи пари независимо от това кой ще купи Балкан. Държавата просто иска да предаде управлението на авиокомпанията в други ръце, за да си намали отговорностите и неприятностите.


Но държавата реално не дава и един лев за стабилизирането на Балкан, като изключим еднократно поетия дълг от 37.5 млн. долара към пет от фалиралите български банки?


- Ами това, че непрекъснато пишете по вестниците - и това са неприятности... Вижте, държавата си дава ясна сметка, че приватизацията на Балкан освен всичко друго е и един политически акт. Затова и ще бъде много внимателна. Моята информация е, че лично министър-председателят води разговори с финансовия посредник и получава от него информация за всяка стъпка.


Защо пък политически акт?


- Ами дори и поради факта, че досега не е предложено и не е продадено някое от най-големите български предприятия. Едва сега за продажба се предлагат Балкан, БТК, Нефтохим и част от Кремиковци. И понеже първи на масата беше поставен Балкан - интересът към продажбата му е толкова голям. Досега само се говореше за приватизация: дали ще има Плама - не е важно - нали го има Нефтохим, дали продават Химко - нали има други заводи, произвеждащи аналогична продукция. А нашият продукт няма алтернатива. Освен това продажбата на Балкан ще рефлектира в туристическата индустрия, а тя е един от най-важните и доходоносни клонове от икономиката ни. От друга страна, една несполучлива приватизация на Балкан ще доведе до социални и икономически проблеми..., а догодина предстоят местни избори...


А лично според вас какво е разумното поведение?


- Моето мнение е, че Балкан трябва да бъде продаден, но не на каква да е цена. Аз ако съм собственикът, няма да го продам само за да изпълня нечие искане. Ако Международният валутен фонд има някакви особени съображения - нека той да даде парите и тогава няма проблеми.


Вие като ръководител или вашите подчинени имате ли предпочитание към някого от кандидат-купувачите?


- За мене е все едно. Моята цел е да предам авиокомпанията работеща. А право на собственика й, т.е. на държавата, е да избере на кого да я продаде и при какви условия. Според мене има много варианти - например да се стигне до коопериране между някои от купувачите, или пък да се направи нов консорциум, в който държавата да влезе с блокираща квота. Възможностите са много на брой - просто не трябва да се прибързва.


Съществува ли вариант някой да купи Балкан, за да го ликвидира?


- Не. На кого е конкурент Балкан? А и дори да пречи на някого от конкурентите, за него ще е много по-евтино да купи българската авиокомпания и дори да се възползва от възможностите на линиите, които тя притежава. Държавата иска да продаде Балкан на някого, който да поеме дълговете му и да го обнови.


А имате ли точни данни какви са дълговете на авиокомпания Балкан към момента?


- Да. Близо 32 млн. долара е външният й дълг и още толкова вътрешният.


Кои са вътрешните кредитори?


- Около 16 млн. долара е дългът към ДФРР заедно с лихвите, имаме дълг към Булстрад, към летищата. Дългът е динамично нещо. Само от началото на август досега сме изплатили 8.5 млн. долара към външни кредитори. Задълженията намаляват и вече не са така страшни. А и вътрешния дълг държавата, при добро желание, може винаги да го поеме.


Каква е цената, за която правителството е склонно да продаде Балкан?


- Изплащане на дълговете плюс 10 млн. долара.


В тази сума влизат ли всички активи на Балкан, включително и правата върху международните линии, обученият персонал и т.н.?


- Да.


Според вас какъв е реалният срок за продажбата на Балкан?


- Вероятно ще има доста подводни камъни и е възможно продажбата да се забави поне с два-три месеца. Защото въпросът вече е не какво ще прави купувачът с авиокомпанията, като я купи, а как ще осигури със средства своите проекти. Трябва време кандидатите да докажат, че наистина имат пари, и да посочат конкретно за какво ще отидат тези пари. Но аз мисля, че правителството знае добре какво прави и приватизацията на Балкан ще приключи успешно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във