Банкеръ Weekly

Общество и политика

ПРЕДКОЛЕДНА ПРОДАЖБА НА НЕРОН

Галерия Икар е производна от някогашната галерия Артамонцев след типичното за съвременна България делене. На новия си адрес - ул. Луи Леже до служебния вход на Сатиричния театър - тя показва търговска изложба от произведения на Димитър Казаков-Нерон, чиято 70-годишнина ще бъде отбелязана догодина. Но не юбилеят на художника, починал през 1992 г., а наближаващата търговска лудост около Коледа е истинският мотив за подредбата на настоящата експозиция. В духа на наложилата се за последното десетилетие практика медиите пуснаха в ход недомлъвките, тайнствените евреи, анонимните банкери и още по-анонимните колекционери. От казаното и написаното се разбра единствено, че собственици, пожелали анонимност, са предоставили част от еротичния цикъл на Нерон, създаден в края на 80-те години, рисунки, акварели, произведения от натура в Екс ен Прованс (Франция) и др. А анонимният колекционер е известен - той има голям дял в обсебването на картините на Казаков от музея Вазарели (по-добрите от тях), част от които бяха върнати на неговите наследнички (по-слабите). Забелязвате ли? Говорим за наследнички, т.е. за трите най-близки на художника жени - съпругата и дъщерите му. Три беззащитни в днешния ден на пещерна търговия дами, които никой и за нищо не пита, не се съветва с тях, не иска официалното им разрешение.На откриването на изложбата в Икар наследничките на Нерон не са присъствали. Отказали са категорично! Може да се предполага, че са водени и от лоши предчувствия за нагнетяване на нова истерия около картините и живота на Димитър Казаков. Известно е, че се подготвя голяма изложба за 70-годишнината му. Но също така е известно, че популярният Игор Марковски, на когото май всичко му идва отръки, вече се хвали, че ще издава книга за Нерон от Аксиния Джурова, снабдена с няколкостотин репродукции. Тези репродукции (диапозитиви) бяха собственост на близък приятел на Казаков, написал и книга за него. Той наистина ги предостави като работен материал на проф. Аксиния Джурова, само че където се появи следа от Нерон, там са и по-оправните - в случая Марковски-младши.Нагнетяваната от медиите истерия около изложбата в Икар е обилно илюстрирана с намеци и за известни банкери, бизнесмени и обикновени ценители. Такива наистина имаше. Но точно тяхното присъствие и публичността на изложбата извеждат на преден план един сериозен проблем. Иде реч за легитимността на бъдещите продажби и за 5-те процента авторски права, които по закон е необходимо да бъдат изплатени на наследниците на художника. Така изведнъж се оказва, че експозицията, събрана набързо и дори хаотично с чисто търговски амбиции, ще трябва да даде отговор на отдавна висящия в публичното пространство въпрос - как финансово се уреждат взаимоотношенията между търговеца и носителите на авторските права върху картините? Възможни са два отговора - коректност към семейството на Казаков или пълното му незачитане, което може да доведе до голям, макар и незабелязан от пресата скандал. Първият вариант (дай Боже той да последва!) ще означава, че обществените ни взаимоотношения все пак се придвижват към по-цивилизованите правила на Европа и света. Вторият ще покаже, че пещерният капитализъм все още е пълновластен господар на отношенията у нас и никакво НАТО или ЕС не са в състояние да го смъкнат от доминиращото място.А инак семейството на Димитър Казаков-Нерон и неколцина добросъвестни, с пиетет към изкуството на художника експерти, вършат своята невидима работа по събирането на експозиция, която достойно да отбележи 70-годишнината на покойния майстор. Това събитие предстои през 2003 г. и е абсолютно сигурно... че ще предизвика нови вълнения и емоции сред колеги, изследователи, ценители, колекционери и... обикновени далавераджии.

Facebook logo
Бъдете с нас и във