Банкеръ Weekly

Общество и политика

ПРЕДИЗБОРНИЯТ ПАНАИР

Писателят Милан Кундера казва в своите 73 думи (речник за преводачите, които се опитват да го превеждат), че често се слага знак за равенство между кич и панаирджийско изкуство. И че кичът е нещо различно от произведение на лошия вкус. Кундера припомня, че съществува кичова позиция. Кичово поведение. Нуждата на Kitschmench от кич, това е нуждата да се съзерцаваш в разкрасяващото огледало на лъжата и да се познаваш с развълнувано задоволство. Това пък е казал Херман Брох в прочутото си есе за кича.От три седмици, кажи-речи, всяка българска паланка е обърната на панаир и всеки божи ден там могат да се видят поне няколко политици. Време предизборно е, време за пропаганда и агитация. И ако наблюдателите анализират кампаниите в електронните медии и дискусиите, защото те са видими за повече хора, политическите рейдове в страната добиват вид на кратки репортажи от предизборните хроники и шарени снимки във вестниците, които минават и се забравят бързо. Чак до следващите избори, когато кандидатите пак снизхождат до избирателя и се правят на такива, каквито не са. Кандидатите за депутати не са бояджии, не са спортисти, не са градинари или пастири на лами, не са и певци. И служители от благоустройството не са. Но влязоха в тези роли. Само и само избирателите да видят в тях човеци от народаПрез 80-те години на ХХ век в България се появи такъв документален филм, който трябваше да покаже пред народонаселението какъв народен човек е всъщност бившият първи Тодор Живков. Шедьовърът на соцдокументалистиката се завъртя по телевизията и беше най-често излъчваният кинопреглед. Поведението на днешните политици преди избори не е мръднало по смисъл и стилистика от този шедьовър на пропагандата. Ако се върнем още по-назад, се сещаме за спомените на най-възрастното поколение у нас за цар Борис III, който ходел свободно след народа, карал влак като същински машинист и прибирал с царския автомобил закъснели жътварки от нивата. Но последният български цар го е правел не заради и по време на избори, а на бившия първи, запомнен от народа като Тато, произходът му е личал и без документални киноуверения. Докато на сегашните пролитици много им личи, че вършат нещо крайно неприсъщо, и то по предизборно и партийно задължение. Това е сякаш задължителният имидж на българския политик, който си мисли, че знае всичко за българския народ. И най-вече, че знае какво би се харесало на този народ. Без да си дава сметка, че народът отдавна свикна да гледа политически сеир. Някъде посред или в края на мандата става ясно, че избраните въобще не са се вестили в подопечните им райони. Избирателите обаче помнят и разпознават знаците за странно предизборно поведениеОще по случай Първи юни се нагледахме на вдетенени политици и на дечица на кандидат-депутати, принудени да се държат като възрастни. Да се чуди избирателят на какво са готови политиците в негова чест. Едно е да отидеш в съответния район, за да представиш идеите си за управление и предизборната си програма, а друго - да извършваш непривични за един депутат дейности като боядисване на мостове, събиране на боклуци, озеленяване или извеждане на добитъка на паша. Примери не липсват. Двама министри от НДСВ усърдно боядисваха в партийния си цвят висящия мост над гребния канал в Пловдив миналата събота. Първият в тукашната листа на жълтите Милен Велчев и водачът в Бургас Соломон Паси се вживяха в ролята на славния бояджия Том Сойер от едноименната книга на Марк Твен. Те увлякоха пловдивчани ентусиасти и даже малки дечица, за да грейне в жълто ръждясващото от близо 80 години съоръжение. В усвояването на 150 литра блажна боя се включиха и Йордан Лечков, Любка Качакова и шефът на комисията по вътрешна сигурност към парламента Владимир Дончев. Министърът на културата и туризма Нина Чилова, която е водач на листата на НДСВ във Видин, пък вапца пейките в тамошната градска градина. Царският водач в Добрич Даниел Вълчев заведе на паша ламата от местния зоопарк. Военният министър Николай Свинаров пропя и свири на барабани в Шумен. А политическите открития на Евророма Азис, Софи Маринова, Бони, Устата и Тони Стораро, заедно с лидерите им Цветелин Кънчев и Юлиана Кънчева, пяха националния химн. Те поне са си певци, но непривичната за тях дейност ще бъде депутатската, ако народът да реши така. Лидерът на ССД Стефан Софиянски си купи от пазара във Варна гумени ботуши и разсад за пипер. Ден по-късно столичният кмет окачи къщичка за птици в Южния парк в столицата, докато коалиционните му партньори Анастасия Мозер и Красимир Каракачанов тропаха хоро. В предизборния арсенал най-широко експлоатирани са екологията и спортътНа 5 юни, Световния ден на околната среда, до езерото Ариана в Борисовата градина ресорния министър Долорес Арсенова, която води листата на НДСВ в 24-и столичен район, се закле пред скаутското знаме и стана почетен член на тази вносна за България организация. Водачът на листата в 23-и избирателен район и заместник-председател на БСП Румен Овчаров поведе същия ден червени симпатизанти към Черни връх. Надежда Михайлова и синя агитка също почетоха деня на екологията на Витоша. Премиерът Симеон Сакскобургготски и съпругата му Маргарита влязоха в пещерата Бачо Киро над Дряновския манастир. Ден по-рано вицепремиерът и водач на царстата листа Пламен Панайотов заедно с дечица се вживя в ролята на въдичар на Панчаревското езеро. На цялата тази работа трябваше да клъвне най-вече избирателят. Спортната предизборна серия също представлява низ от предизборни засечки на политически противници. Миналата събота лидерът на БСП Сергей Станишев и шефката на царския предизборен щаб Лидия Шулева премериха сили на авторали в Ловешко. Финансовият министър Милен Велчев джентълменски загуби в подопечния му район на тенис от избирател плевенчанин. Социалният министър Христина Христова откри миналата седмица международния турнир за млади гимнастички Златният обръч в Бяла Слатина и раздаде подаръци на участничките. Михаил Миков, водач на червената листа във Видин, дари с алена тениска фенка на левицата. Да не изреждаме любителските баскетболни и футболни мачове, в които политиците периодически се намесват още от началото на кампанията. Въобще изявяват се като хора обикновени и широко скроени и най-вечещедро обещаващиДа ги пита човек стратезите на кампаниите им защо не внимават какви ги вършат опонентите, та три политически сили се дублираха в най-популистката издънка в предизборната надпревара. След като преди десетина дни червеният лидер предизборно разсрочи сметките за ток на ромите от столичния квартал Факултето, а в същото време Доган оправи от името на ДПС същия проблем в Столипиново, понеделнишки жълтият Огнян Герджиков я свърши същата по молба на същите тия роми от Факултето. Доган, да не остане по-назад, повтори в Девин офертата си от Столипиново. Пак в Девин и по същото време ДСБ и местни бизнесмени откриха най-големия балонен център на Балканите Орфей. Приликата между пълните с въздух летателно-атрактивни средства и предизборните обещания е просто очевидна. Наред с кичозното и непривичното обаче в кампаниите се случват и смислени нещаНяколко училища получиха компютри. Няколко болници бяха оборудвани със съвременна техника. Един мост и няколко пейки закратко няма да бъдат толкова грозни. Избирателите видяха на живо избраниците си и някои нови претенденти за такива. И ги сложиха на кантара. Теглото ще се пресмята на 25 юни. Въпросът е защо толкова полезни неща се случват само и единствено по избори? Отговорът е прост. Защото само и единствено по избори. И оттам се подразбира и отговорът на въпроса защо българинът не е склонен да гласува. Ами защото си познава политиците не от предизборните им превъплъщения, а от депутатско-министерските им подвизи, където огледалото не е толкова криво и красиво. А панаирджйската въртележка не оставя след себе си прясна блажна боя и сити и щастливи дечица. А предимно боклуци. Като след наводнения. Впрочем пороите, които докараха бедствие на страната през последната седмица, свариха заетите с предизборните си кампании политици съвършено неподготвени. Не е ясно дали за избирателите от пострадалите райони ще е достатъчно, че някои кандидати отложиха за по ден-два предизборните си мероприятия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във