Банкеръ Weekly

Общество и политика

ПРАВИТЕЛСТВОТО ИЗЗЕМВА ФУНКЦИИ НА ЦИК

Румяна Сидерова е завършила Юридическия факултет на Софийския университет Климент Охридски. Член на ЦИК, адвокат с дългогодишна практика. Била е и член на ЦИК за местните избори. Бивш общински съветник в Столичната община. Омъжена, с две деца.

Г-жо Сидерова, има ли основания да се твърди, че правителството подценява важността на Централната избирателна комисия, като в нарушение на закона изземва нейни функции?
- В България по принцип не се осмисля пълнотата и значението на ЦИК като орган, който изцяло ръководи произвеждането на изборите за ново Народно събрание и контролира органите на държавата и на местното самоуправление, свързани с тези избори. Министерският съвет също има ангажименти и задължения по организационно-техническата им подготовка, но в предизборна ситуация всъщност той е подчинен на ЦИК. Не става дума тя да го ръководи, но комисията има контролни функции, уредени с изрични текстове в Закона за избор на народни представители (ЗИНП), които казват, че определени дейности на правителството трябва да се съгласуват с нея.
Бихте ли посочили пример за такова нарушение?
- Най-основното е, че план-сметката по бюджета за изборите не беше съгласувана с нас. Както и предвидените в нея 4 млн. лв. за разяснителна кампания и за повишаване на избирателната активност. Това противоречи на ЗИНП, според който разясняването на начина на гласуване се възлага изключително на ЦИК. Така правителството изземва наши функции. По конституция Министерският съвет е изпълнител на бюджета. Тук обаче не се осъзнава докрай какво точно означава изпълнител. ЗИНП е специален закон, който - за разлика от общите закони - дава малко повече права на ЦИК именно при съгласуването на тази сметка. Ето защо в случая съгласуване не значи просто да ни изпратят план-сметката само за да я прочетем за сведение, а означава действително съгласие. Точно това предизвика големия спор между нас и правителството.
Освен това според конституцията Министерският съвет няма правомощия да се занимава с дейности като повишаване на избирателната активност. Това е политическа, а не изпълнителска дейност. Да не говорим за това, че тя е насочена в полза на определена политическа сила. В членове 105 и 106 на конституцията ясно е записано как се уреждат изборите - със специален закон. Това също предизвика големи спорове. Защото е наистина несериозно, да не кажа цинично, да ти кажат - утре Министерският съвет има заседание, съгласувай план-сметката. Според мен несъгласуването й с ЦИК е била предварително обмислена, целенасочена акция и абсолютна демонстрация. Още повече че това е в нарушение и на устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация. Те сякаш не могат да осъзнаят, че до изборите правителството е временен изпълнителен орган, който провежда организационно-техническата им подготовка.
А как оценява ЦИК повишаването на избирателната активност на българина с такива нетрадиционни средства като томболата например?
- Въпросът не е само политически. Тези средства ще отидат за обслужване на интересите на определена политическа сила. За съжаление това, което бе афиширано като томбола, цели обезсмислянето на органите на държавната власт. Да се налага съзнанието, че тези органи могат да се формират като едно шоу, е цинично отношение към властта. Те смятат, че решават най-сериозния въпрос на всеки гражданин - да гласува или не, като го карат да отиде до избирателната урна, за да получи нещо в замяна, вместо да решава по съвест и убеждение. Излизаш да гласуваш не защото мислиш, че дадена политическа сила ще управлява добре, а защото ще получиш 10-15-20 лева. По времето на частичните и нови местни избори след 2003 година кебапчетата бяха заменени с пари и насилие. Има много такива доказани случаи - в Тополовград, в Свиленград и на много други места. Същото е и с томболата. Това води до допълнително отвращение на част от хората от властта. Но други очевидно ще ги мобилизира.
Има ли нарушения, свързани с подготовката за избори на българите, живеещи в чужбина?
- Някои функции на министъра на външните работи са в нарушение на закона. Съгласно ЗИНП Централната избирателна комисия утвърждава правилата и реда за участие на изборите на българските граждани в чужбина. Функцията, която правителството дава с Постановление 92 на министъра на външните работи да определя броя на комисиите, е извън правомощията му и навлиза в правомощията на ЦИК. Както казах, ЗИНП е специален закон и като такъв той може да дерогира, т.е. временно да потисне, действието само в определена област на общите закони. В него е казано, че ръководителите на дипломатическите представителства определят секционните избирателни комисии и формират списъците на територията, на която действат, така че в случая централната власт не може да им се меси на принципа на съподчинението, както поначало действа в другите сфери на външната политика. С други думи, ръководителите на дипломатическите представителства, от една страна, и ЦИК, от друга страна, временно потискат функциите на министъра на външните работи той да ги ръководи. Той ги ръководи във всички останали сфери, но тук не може да е първият.
Има ли умисъл в това, според вас?
- Чисто политически погледнато, това, изглежда, е насочено към ограничаване на броя на секциите в Турция. Имаше заявки за откриване на секции общо в 150 града извън страната. В САЩ, както и в Турция разрешават свободно и навсякъде да има изборни секции. В Македония пък ни казват, че може да се гласува само в българското посолство. Лично моето схващане е, че не може големи маси хора в чужбина да влияят върху формирането на вътрешните държавни органи, без да плащат тук данъци, без да живеят на тази територия, но това е друга тема.
Правителствените клипове, които бяха показани по телевизията, също не бяха съгласувани с ЦИК. Това не ви ли подразни?
- Вече казахме, че правителството няма право на разяснителна кампания, защото това е функция на ЦИК. От това, което върви по телевизията, разбрахме, че са изготвени три клипа, без никой да ни е казал. Изгледахме ги на касети. Откровено казано, шашардисани сме от това, което видяхме. В първия клип детенце прекрачва ксилофон и удря по него където му падне, чуват се безумни звуци. Покрай него щъкат навити на пружина играчки и пише нещо в смисъл на Гласувайте за вашето бъдеще. Ако точно това безредие и безсмислие ще ни е бъдещето... Другият клип показва конферентна зала, пълна млади красиви елегантни хора. Дават думата на един млад човек, характерен български тип - с костюм, с вратовръзка, с много интелигентна външност. Заставайки до диаграмата, той изведнъж започва да говори на страхотно изкривен цигански диалект грубости и тъпотии. Появява се текст Гласувай, ако не искаш друг да решава вместо тебе. Извинявайте, но това си е чист расизъм. А следващият клип може да ви накара направо да обезумеете. Млада жена очевидно е на събеседване за работа, питат я нещо, и тя започва да говори с мъжки глас. Травестит ли искат да покажат?... И пак грубости, които в един момент преминават в тежка псувня към този, с когото говори. И пак текст Гласувай, ако не искаш друг да говори вместо тебе. Изгледах ги и казах, че трябва да ги пуснат. Нека народът сам прецени какво означава това.
От правна гледна точка какво означава това?
- Става въпрос за нарушение на правата на човека. Как може да се подиграваш със сексуалността на един човек! Това е нещо интимно, свещено, недосегаемо. Щом човекът не нарушава обществената норма, щом не принуждава с насилие някой друг, това е въпрос на негово право - какъвто иска, такъв ще бъде.
Очаквате ли нарушения, свързани със законното провеждане на изборите?
- Стараем се да създадем пълен ред. Опасенията ни са свързани с това, че има масово навлизане в избирателните комисии на хора, които никога досега не са се занимавали с избори. Защото нито НДСВ, нито Новото време, нито ДСБ са били партии. Парламентарна е тази партия, която се е кандидатирала като такава, издигнала е народни представители и е спечелила някакъв брой мандати. Но НДСВ не е била партия, още по-малко парламентарно представена. Имаше коалиция на някакви други две партийки. Тя беше създадена година и половина след като започна да функционира Народното събрание. ДСБ се отцепи от СДС, както и Новото време от НДСВ. Сега комисиите са съставени от членове на седем партии, което ще затрудни сработването им.
Притеснява ли ви с нещо интегралната бюлетина?
- Не. Ние изготвихме техническия й проект. Тя ще се отпечата централизирано в печатницата на БНБ. Там има такава подходяща машина с оглед на одобрената хартия за бюлетината. Фабрично тя се сгъва по дължина навътре, за да може после по-добре да се прикрие вотът на избирателя. Хората сами ще си я сгъват, така че отгоре да остане място за печатите. Мисля, че няма да е толкова сложно, тъй като са изредени 22 политически формации. От тях една трета, според мен, са акционерни дружества - така ги наричам, макар че са икономически групировки, нищо че кандидатите им се наричат експерти на телевизионните диспути.
Имате ли подозрения, че конкурсът за бюлетините е предрешен - избор на печатница, на доставчик на хартия?
- Донякъде е предрешен, защото може да печата само този, който има такава база. В България тези печатници са две. Настоявах отпечатването и сгъването на бюлетините да стане само на едно място, тъй като имаше една безумна идея да се печатат в София, после да се носят в Русе за допълнително сгъване... Бяха предвидили по-малко средства за хартия, отколкото на предишните избори, и то при положение че за пръв път бюлетината няма да е в плик. Близо до ума е да се сетиш, че щом бюлетината няма да е в плик, трябва да е от по-плътна хартия, за да не личи вотът. Що се отнася до избора на фирма доставчик на хартия, ние нямаме право да им се бъркаме, тъй като това е организационно-техническа подготовка и е съответно работа на Министерския съвет.

Facebook logo
Бъдете с нас и във