Банкеръ Weekly

Общество и политика

ПРАВИЛА ЗА ИЗБОРИТЕ ЩЕ ИМА В ДВАНАЙСЕТ БЕЗ ПЕТ

Политиците чакат президентът Георги Първанов да определи датите за провеждането на местните избори. Най-вероятно е това да бъдат последните две недели на октомври. Както и да го смята човек, до вота остават по-малко от четири месеца. През целия август депутатите са във ваканция. За този кратък период пред народните любимци стои задачата да приемат изменения в Закона за местните избори и в Закона за местното самоуправление и местната администрация. Председателят на мнозинството Пламен Панайотов се ангажира това да стане още до края на юли, преди депутатите да отлетят на почивка. Преди две години обаче, когато приемаха властта, днешните управници също дадоха доста щедри обещания и едно от тях бе, че още в първите месеци от работата си 39-ото Народно събрание ще приеме нови избирателни закони и нов закон за политическите партии. С тази задача ентусиазирано се нагърбиха Емил Кошлуков и хората от Новото време. Политологът гръмко заяви, че избирателните правила предопределят качеството на политическия елит и на политическата система и обеща нов избирателен кодекс, който да изхвърли некадърните политици и да докара на власт чисто нови, качествени управници. Новият кодекс трябваше да обхваща цялото законодателство, регламентиращо всички избори в страната - парламентарни, президентски и общински. Идеята на жълтия депутат беше прегърната от експерти - математици и социолози, които още през миналия юни предложиха готови проекти за различните кампании. За парламентарната надпревара специалистите съставиха система, много близка до прилаганата в Германия, която съчетава пропорционалната система с мажоритарен елемент. За избора на общински съветници пък се предлагаше преференциална листа, в която местните съветници се класират според избора на гласоподавателите, а не са в твърд ред, определен от партийната централа. Преди две години, когато еуфорията още владееше общественото пространство, заканите на Кошлуков галеха ушите на голяма част от публиката. Прагматиците, които предупреждаваха, че това са само балони, тогава изглеждаха грубияни и скептици. Сега стана ясно, че са просто реалисти. Нов избирателен кодекс няма да има. Поне засега. Оказа се, че новите политици искат промени в правилата на играта само на думи. И мнозинството, което спечели преди две години общественото доверие с обещанието да е алтернатива на досегашните партии, не иска да променя нито играта, нито нейните правила. Точно както се случваше във всички предходни парламенти, управляващите ще се юрнат да внасят козметични корекции в избирателните закони точно в 12 без 5. И накрая резултатът ще бъде отново същият - кметове, мислещи единствено за собственото си благоденствие и общински съвети, изпълняващи поръчки на местни групировки и велможи.В кулоарите на парламента вече се обсъждат няколко предложения за изменения, идващи от различни парламентарни групи. Повечето са в доста суров вид и до излизането им в готов вариант от залата на парламента ще са необходими немалко и време и енергия. Както винаги, основният сблъсък ще бъде между големите и малките партии. Защото интересите на едните най-често пряко нарушават интересите на другите. Така е с предложението на СДС (поддържано и от част от народните представители на НДСВ) да се намали броят на общинските съветници. Проблемът е много сериозен и за обществото, но и за самите политически партии. Обществото ще спечели от свиването на излишно раздутите местни парламенти, които в този си вид рядко успяват да бъдат ефективни. Партиите обаче ще загубят възможността да осигуряват на повечко от хората си топло местенце и влияние в местната власт, а това ще подейства доста демобилизиращо в структурите им. Ако големината на общинските съвети намалее, организации като ДПС, БЗНС и Демократическата партия изобщо няма да могат да вкарат свои хора в много от тях. Това съвсем ще убие стимулите на местните им функционери да развиват партийна дейност. Местните ще се почувстват изиграни, защото ще бъдат принудени да работят само за просперитета на централните си лидери. За активистите на ниско ниво ще остане единствената привилегия да кътат плаха надежда, че някога може да дойде и техният ред да влязат в парламентарната листа на партията или дори в самия парламент (но тази мечта е само за най-големите оптимисти).Това противоречие изправи партньорите СДС и БЗНС-НС на Анастасия Мозер един срещу друг. Земеделците са бесни на сините, че внасят предложение, което толкова пряко ги ощетява. Ръководството на НДСВ обаче успя да избегне този капан и да съхрани поне в тази област разбирателството си с ДПС. Жълтите лидери не подкрепят законопроекта на колегите си Марина Дикова, Пламен Моллов, Борислав Цеков и други, които предлагат да се намали броя на съветниците и в столична община от 61 на 43-ма. Пламен Панайотов заяви, че управляващите не предвиждат такива изменения, въпреки че все още не са вкарали в деловодството свой проек за промени.Друг сериозен проблем, който може да забави обсъждането и приемането на поправките в Закона за местните избори, е предложението на НДСВ гласоподавателите да задраскват нежеланите хора в листата, за която гласуват. Така на теория те ще получат възможността сами да класират общинските съветници в предложения от партията списък. Но въпросът е дали това може да стане и на практика. Тази идея имаха и десните преди месец, но когато се допитали до експерти математици, станало ясно, че организацията на такъв вот изисква много инвестиции и много работа, за което сега не остава време. Затова, изглежда, много вероятно и НДСВ да се откажат по-късно от идеята за преференциална листа, както се нарича това гласуване. Жълтите няма да променят и режима на районните кметове. Те били с прекалено малко правомощия и затова нямало необходимост да се избират пряко от гражданите, обясни Пламен Панайотов. По подобен начин разсъждават и сините, които предварително заявиха, че избираемост за районните кметове може да се въведе само ако се увеличат правомощията им. Най-сериозните спорове вероятно ще възникнат при обсъждането на Централната избирателна комисия. Почти всяка партия в парламента има свое виждане по този въпрос. БСП например настоява да се промени съставът й. Социалистите разчитат, че чрез квотата на президента в комисията ще могат да вкарат повече свои хора в състава й. Пак по подобни причини НДСВ пък иска за местната кампания да отговаря отделен орган - нова комисия. Това означава, че трябва да се създадат други правила за нейното формиране и може да сме сигурни, че там ролята на президента няма да е голяма. Сините, които имат влияние в сегашната ЦИК, но пък нямат механизми да го пренесат и в друга комисия, ще се противопоставят енергично и на двата варианта.В крайна сметка промените в Закона за местните избори ще изглеждат така, както е най-изгодно за НДСВ. В това не бива да се съмняваме, защото тринадесетгодишният опит доказва, че управляващите винаги са докарвали правилата единствено в своя полза. От историята пък става ясно, че така е било и преди 1944 година. Явно поне в това отношение българските политици демонстрират трайна приемственост и тя едва ли скоро ще може да бъде преодоляна.

Facebook logo
Бъдете с нас и във