Банкеръ Weekly

Общество и политика

ПОРТ БУРГАС СЪБРА СВЕТОВНИЯ СТРОИТЕЛЕН ЕЛИТ

Възбудени представители на четири консорциума и две самостоятелни фирми атакуваха в петък, 21 юли, административната сграда на пристанище Бургас. Те бяха определени за победители в предквалификационния конкурс за главен изпълнител на първия етап от реконструкцията на бургаския порт. На среща с неговото ръководство и с членове на тръжната комисия шестимата кандидати, които продължават надпреварата (виж таблицата), получиха информация за предстоящия същински търг и закупиха необходимите книжа за участие в него (по 5 хил. долара пакета). Срокът за подаване на офертите за същинския конкурс е 16 октомври тази година. Победителят ще бъде определен месец по-късно, а строителните работи ще започнат през февруари догодина и ще приключат до края на януари 2005 година, съобщи за в.БАНКЕРЪ Александър Александров, заместник-ръководител на проекта.


Документи за участие в предквалификационния конкурс закупиха над 60 фирми. В рамките на определените срокове (до 14 април 2000 г. - за строителните работи и до 19 май за доставка на оборудване) оферти подадоха дванадесет кандидати. От тях само японската компания Тайсей корпорейшън и южнокорейската Деу корпорейшън подадоха документите си самостоятелно. Останалите десет оферти са от консорциуми.


Първият етап от Генералния план за развитие на порт Бургас включва изграждане на нов терминал за обработка на насипни товари, доставка на специалното оборудване за него, издълбаване и строителство на подходен канал към терминала, както и построяване на нов вълнолом. Най-важният обект, разбира се, е новият терминал. След изграждането му през него е предвидено да преминават годишно по 6.519 млн. т насипни товари, от които 1.260 млн. т въглища, 636 хил. т кокс, 2.853 млн. т желязна руда и концентрат, 1.7 млн. т клинкер и 70 хил. т железни отливки. За сравнение - през 1998 г. през порт Бургас са преминали общо около 13 млн. тона товари, от които насипните са били около 3.9 млн. тона. През миналата година общият товарооборот спада на 10.944 млн. тона, а насипните товари - на 2.758 млн. тона.


Целият проект за развитието на бургаското пристанище се финансира основно от Фонда за задгранично икономическо сътрудничество (OECF) на японското правителство с 14.312 млрд. йени. В края на миналата година фондът се обедини с токийската Ексимбанк и двете институции вече функционират под името Японска банка за международно сътрудничество (JBIC).


Споразумението за отпускането на кредита бе подписано през юни 1998 година. Интересна подробност е, че заемът се предоставя и ще се погасява в йени. При подписването той се равняваше на около 120 млн. щ. долара, докато сега се изчислява на близо 132 млн. долара. Колко ще спечели обаче порт Бургас от съотношението йена - долар, и дали изобщо ще спечели нещо, днес е трудно да се прогнозира, тъй като срокът за погасяване е 30 години, първите десет от които са гратисен период. Но при всички случаи пристанището печели от ниската лихва - 2.7 процента.


Едно от условията в заемното споразумение с японците е България да участва в осъществяването на проекта с 4.77 млрд. йени (около 43 млн. щ. долара в момента). Според експерти съфинансирането от наша страна ще започне след изчерпването на японските паризаем.


Белчо Цанев


Таблица


Класирани за участие в същинския търг кандидати

Номер Кандидат Участници Страна Забележка
1. Dumes GTM Dumes GTM Франция водещ
Dredging Int. Белгия партньор
2. Penta Penta Ocean Construction Co. Япония водещ
Mitsubishi Corp. Япония партньор
3. BND-ARCO-GBS-MES Ballast Nedam Dredging Холандия водещ
Archirodon Construction Overseas Co. S.A. Geneva Швейцария партньор
Главболгарстрой България партньор
Mitsui Engineering Shipbuilding Co. Япония партньор
4. Kajima - Enсa Kajima Co. Япония водещ
Enсa Construction Industri Co. Inc. Турция партньор
Boskalis international B.V. Холандия подизпълнител
5. Taisei Co. Taisei Co. Япония единствен
6. STFA - Van Oord STFA Insaat A.S. Турция водещ
Van Oord ACZ B.V. Холандия партньор

Подали оферти, но некласирани за търга кандидати
7. Dragados - Ashtrom Dragados Construccion Испания водещ
Ashtrom Group Израел партньор
8. Impregilo Spa Milano Impregilo Spa Milano Италия водещ
Strabag International GmbH Германия партньор
9. ED Zublin AG ED Zublin AG Германия лидер
China Harbour Engineering Company Китай партньор
10. Bouygues Bouygues Travaux Publics S.A. Франция водещ
DTP Terrassement S.A. Франция партньор
Jan de Nul N.V. Белгия партньор
JP (O) Гърция подизпълнител
11. PIM Contact Ivan Milotinovic PIM Югославия водещ
OOD Contact Русия партньор
Transkomplekt AD България подизпълнител
12. Daewoo Corporation Daewoo Corporation Ю. Корея самостоятелен

Facebook logo
Бъдете с нас и във